Author |
Topic |
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:04:38
|
Ibland e folk här riktigt stygga mot LTS.
Har någon läst såpass noga som jag teknikspalten i senaste numret av tidskriften?
Jag e synnerligen nyfiken på vad proffsen på detta forum har för uppfattning rörande fr f a
TRANSPARENS
Jag tyckte det verkade vara mycket förnuftiga resonemang. Också diskussionen rörande testningens vedermödor föreföll balanserad, saklig och (utom kanske på en logisk punkt:hur skulle det vara möjligt att även om det är önskvärt alltid variera blott en faktor?)ävenså reflekterande självkritisk.
E det min okunnighet som förleder mig här?
Något som gör mig misstänksam däremot e varför den lista som man tydligen tillhandahåller över "godkäntstämplade produkter" d v s transparanta sådana förefaller en smula idiosynkratisk. E den det? Eller e det bara så att folk på detta forum e beredda att betala mer för exv sina förstärkare? |
Zory Polen
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:16:15
|
Ja, visst är det så. På morgonen så hjälps vi åt jag och frugan att skyffla undan pengarna så att vi har en liten gång att komma ut igenom. Vi har också försökt att lära hästarna att äta sedlar men utan framgång så långt.
Saffran i bensinen är bra, får motorn att skära vilket skapar dyra verkstadsnotor likaså är de fem firmorna som nu går här med inalles 15 man på timtid för diverse pyssel och renovering av gården ganska effektiva. Deras arbetsgivare har dock ringt och protesterat när vi försökt betala extra mycket samt ge en ordenbtlig dusör vid sidan om eftersom det skadar arbetsmoralen.
Det är tur att det finns tung hifi.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:22:21
|
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:24:46
|
"Saffran i bensinen är bra, får motorn att skära"
nja, det tror jag inte! eller???
mvh/ siffernisse |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:25:48
|
Hej Sladd! Du har det inte lätt jag känner medlidande med dej! Rikedom är ett helvete.
|
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:37:35
|
quote: "Saffran i bensinen är bra, får motorn att skära"
nja, det tror jag inte! eller???
Jo den skär. Men motorn klarar sig mycket bättre med eller två Shakti-stenar.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:50:09
|
Det kan väl inte vara ett inlägg som Sladd egenhändigt skrev i "realtid" Jag tror det gick så här: (Sladd, rätta mig om jag har fel) Det automatiska filter-insticksprogrammet på Sladds maskin registrerar "LTS" i ett av inläggen, med prioritet om det är 1-a inlägg i en tråd. Programmet agerar vidare enligt instruktionerna, letar efter nyckel ord som "test" "proffsen" "självkritisk" osv, och viktar dessa enligt instruktionerna. "idiosynkrastisk" funderar den länge över, automatisk koppling till Enc. Britanica online blir inte till mkt hjälp. Programmet agerar vidare- Väljer ett antal fördefinierade formuleringar ur mappen "sarkasmer"- och skickar ett inlägg. Allt medan Sladd helt ovetande vänder höet i ladan.
Så tror i alla fall jag att det gick till Dimitri
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:51:23
|
"Jo den skär. Men motorn klarar sig mycket bättre med eller två Shakti-stenar." epkpeng>Har du provat? Blev många grampåsar kan jag tänka. Bildoktorn matatde ju en Amazon med socker rakt in i insugningsröret och den tuggade villigt i sig utan att skära! ..borde ju funka med saffran oxå. Vi får skicka ett brev till SVT så att de provar! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:51:26
|
"Jo den skär. Men motorn klarar sig mycket bättre med eller två Shakti-stenar."
Nääää.. kan det vara möjligt, jag tror jag svimmar!
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:51:42
|
Allvarligt talat, handlar nackdelarna för min del, om "tycke och smak".
OM (!) transparansen verkligen finns där, och man får fram den genom deras tester, är det en likriktning som eftersträvas. Alla skall sitta på samma ljud och vara nöjda med det - därmed basta!
|
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:04:12
|
Pär, Vad är det för nackdel med "transparansen". Ordet förekommer flitigt i reklambroschyrer för de mest ambitiösa produkter. Till och med i produktnamn! I beskrivningen av Vogonernas meddelande till Jordbor strax innan Jorden förångades, talas det om ett hifiljud som alla hifi entusiaster har drömt om och strävat efter men aldrig riktigt uppnått. Det ljudet var transparant (har inte boken här och kan inte citera just nu) Dimitri |
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:09:20
|
"to apeiron",
Du har verkligen hamnat helt rätt med din fråga! Detta forum kryllar av olika grupper som definierar sanningen.
- Linnfolket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara du kan stampa takten."
- LTS-folket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara det mäter bra."
- DIY-folket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara du har gjort det själv."
- TWEAK-folket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara du har ändrat på allt."
- Nyhets-folket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara det är det senaste."
- Pengarnalöserallt-folket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara det är dyrt."
- Billigastmöjligt-folket (hit hör jag ): "Det spelar ingen roll hur det låter - bara det är billigt."
- Bästitest-folket: "Det spelar ingen roll hur det låter - bara det blivit bäst i test."
Hälsn. Michael
Ps. För eventuellt ömtåliga tår: Jag skojar bara |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:13:58
|
om det mäter bra, är det ju också bra! bra enligt mig, för JAG vill ha alla förutsättningar via högtalarna att höra det som finns på skivan, det aom spelats in... |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:30:04
|
Fin lista M G fast det saknas en grupp:
- Designfolket "Det spelar ingen roll hur det låter- bara det ser snyggt ut"
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:46:25
|
Hehe, lustigt hur det drar iväg så fort det kommer upp nåt om LTS. Det måste vara väldigt känsligt det här att dom rekomenderar produkter som inte kostar skjortan. Själv tror jag ju att en produkts egenskaper, inte dess pris, avgör hur det låter.
Tänk alla tester av dyra produkter och det är ljudskillnad, mer eller mindre på allihop. Alltså förgar dom ljudet, mer eller mindre. Ibland kan man dock läsa om produkter som inte har någon egen karktär, eller att man rent av inte kan höra skillnad. Då är chansen stor att man har en TRANSPARENT produkt.
Men många tillverkare verkar inte vara så intresserade av att tillverka dylika produkter, man vill ha ett eget ljud, som man sedan kan säga är bättre än alla andras. Därför håller många på och ständigt byter apparter och kablar, samtliga mer eller mindre färgande, för att hitta en bra kombination. Dom som siktar in sig på produkter som är mer neutrala verkar byta mera sällan, det är mitt intryck. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 14:17:29
|
Som du märker to_aperion, så har du inte fått särskilt många proffsiga uttalanden från proffsen. Min egen reflektion är att internetforum visserligen ge dig många olika infallsvinklar på saker och ting, men sällan någon verklig substans. Var alltså kritisk till ALLT du läser och hör sägas (även sådant som nyheter på TV och i morgonpressen). I detta inlägg har du fått sällsynt många inlägg enbart av typen ironi. Det är upp till dig själv att filtrera information du nås av och ta till dig det som verkar någorlunda vettigt.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 14:22:35
|
Folk väljer ju vilket approach de vill ha till HIFI. LTS har valt sitt approach som jag finner kontroversiellt, andra inte. En del faller för en mätkurva, andra för ett mjukt ljud, medan den tredje fäller en lyckotår när han får en snärtig bas.
Att LTS existerar tillsamms med dess belackare beror ju på att smaken är som baken. Läs Mickes hifi kokbok så förstår ni hur allt hänger ihop!
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 14:26:20
|
"Alla skall sitta på samma ljud och vara nöjda med det - därmed basta!"
Det har väl ändå ingen sagt? Vad man är nöjd med är väl en helt annan sak än vad som är transparent, inte sant? Vad man tycker om ljudet har inte nödvändigtvis något att göra med om återgivningen är transparent eller ej. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:08:46
|
zed51: Här har vi subjektivitet i ett nötskal. LTS har sin definition på transparent förstärkare, kabel och cdspelare. Många andra kan uppleva "transparans" i en anläggning LTS skulle (kunna) dömma som färgande, dvs icke transparant. Samma ord. Två tolkningar. Är du med eller virrar jag? Transparans är bra, men vilket transparas menar jag?
Magnuz: Exakt! Så varför den "rekommenderade listan"? Du skall ju själv tycka och tänka, prova, låna hem, testa, njuta (förhoppningsvis)...
Knoppen: Vem har sagt att proffsen har svarat? Detta är en stor fråga, som man egentligen bör ta sig tid till att svara på. Kanske blir man less på frågan, som väll (?) har avhandlats ett par, tre gånger senaste åren... Jag håller med dig. Kritiskt är hur man skall granska ALLT. Man skall själv ta beslut om vad man tycker om. Det översätter jag med att man kan testa och provlyssna allt, inkl en setup med "LTS rekommenderade lista", men slutligen själv tycka något om ljudupplevelsen, dvs inte luta sig mot att "det är ju ändå transparant...".
|
|
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:13:29
|
För att anknyta till gardd m.fl,
I en komplex värld behöver vi människor förklaringsmodeller för att förstå. I situationer där vi tvingas göra val, tar vi gärna till oss så förenklade rationaliseringar som möjligt.
Detta gör vi helt enkelt endast av den orsaken att det ligger utanför den mänskliga förmågan att ha full koll på allt!
Överfört till HiFi så innebär det att ingen människa har hört alla skivor spelade i alla apparater med alla kablar, tillbehör etc placerade på alla tänkbara sätt i det tänkta lyssningsrummet. Därför måste man rationalisera! Ex:
- Bäst i test, då har proffsen gjort en grovgallring. - Mycket pengar, man brukar få vad man betalar för. - Goda mätvärden, de fysiska lagarna ljuger inte. - Försäljaren i ljudbutiken, han borde veta vad han talar om. - Min kompis, han har hållt på med hifi massa år. - Nördarna på hififorum, de verkar ju överens om det mesta. etc, etc, etc
Jag tror att de flesta av oss kan enas om att samtliga ovan angivna rationaliseringar har sina poänger och sina brister.
Och vi använder oss nog alla av någon eller flera av dessa (och andra)metoder när vi skall "finna sanningen och ljuset" (eller var det ljudet?). Beroende på erfarenheter/personlighet/etc så tenderar vi emellertid att luta oss mer på någon än på andra.
Och som de rationella människor vi är, så kategoriserar vi därmed varandra snabbt beroende på var man söker SIN trygghet. Detta är inget konstigt, men det blir trist när man idiotförklarar människor som väljer en annan utgångspunkt för sin rationalitet än vad man själv väljer.
Jag har själv fått mycket kunskaper genom mina år i LTS (jag kanske skulle återuppta medlemskapet? ).
Jag fick onekligen en kick första gången i en Linn-affär när jag fick insikt i att det är helheten som är det viktigaste.
Visst 17 kan man tillverka vissa komponenter själv i ett system med alldeles utmärkta resultat.
Och mycket går att förbättra genom diverse tweaks.
Och självklart har vi väl alla dräglat (mer än en gång) över ny revolutionerande teknik som till och med var riktigt bra ibland!
Och visst finns det svindyra pjäser som jag skulle köpa direkt om jag bara hade råd.
Visst blir man lycklig när man får till en ljudsuccé till en billig peng.
Självklart sneglar man ibland på tester och blir sugen på att själv undersöka närmare.
Och slutligen, "hal", visst är det trevligt om det dessutom ser snyggt ut!
Bästa hälsningar, Michael
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:21:51
|
epkpeng: "Vem har sagt att proffsen har svarat? "
Det är nog mig han avser, jag har ju alltid rätt :-)
Jag tror att gemensamt för dom flesta här är att man vill ha en trevlig musikupplevelse. För somliga går vägen via en anläggning som så ofrägat som möjligt återger det som spelats in. För andra går vägen via en anläggning som på ett eller annat sätt påverkar ljudet i en riktning som man själv finner angenäm. Vad som spelades in är inte så noga i det senare fallet. Jag uppfattar det som att LTS i vissa fall har svårt att acceptera "dom andra". Likaså verkar "dom andra" ha svårt med LTS strävan efter neutralitet och transparens. 'Det finns ingen sanning' sägs det då och då. Men det gör det visst det. Frågan är bara om man gillar den eller inte.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:25:29
|
Ja det är märkligt hur svårt det verkar vara att svara på enkel och uppriktig fråga.
Nu har jag inte sett listan och har inga kommentarer till den, men den behöver ju nödvändigtvis inte vara fel och vore kanske värd att pröva för att fösöka begripa vad LTS menar med transparant ljud.
Även om LTS ev. är smalspåriga i sitt urval av apparater så behöver de som sagt inte ha helt fel, i vilket fall som helst förtjänar "to_apeiron" ett vettigt svar. |
Bravo |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:26:20
|
"Magnuz: Exakt! Så varför den "rekommenderade listan"? Du skall ju själv tycka och tänka, prova, låna hem, testa, njuta (förhoppningsvis)..."
Nu var det ju inte riktigt så jag menade... Man kan ju nämligen (som t.ex. jag) eftersträva transparens av "filosofiska" skäl och då får man finna sig i att vissa skivor låter bra, andra dåligt. Det får man nog för övrigt finna sig i i vilket fall som helst, det har i vart fall varit min erfarenhet även med sjukt dyra anläggningar. Jag har förvisso försökt köpa produkter enligt principen "låter det bra så är det bra", men bara funnit att produkt a låter bra med skiva b medan produkt b låter bätte med skiva a o.s.v. Dessutom har jag märkt att mina egna preferenser har ändrats med tiden. Således har jag gett upp det tankesättet och intresserar mig mer för korrekt återgivning än att det alltid ska låta på ett visst sätt som tilltalar mig. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:29:38
|
Det kommer nog dra i to_apeiron's smilgropar när han läser det här.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:31:09
|
Skulle enligt ovanstående artikel transparensen betyda allt? |
Bravo |