HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Parallellkoppling vs seriekoppling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/08/21 :  17:29:02  Show Profile Send novis a Private Message
Läste för ett tag sedan en bra tråd om paralellkoppling vs seriekoppling av element och vill nu ha hjälp med följande fråga: Om man har två basar med dubbla 8ohms talspolar (Peerless 8" subwoofer), blir det någon skillnad i känsligheten mellan följande kopplingar?:
1: Spolarna i serie och elemeten parallellt
2: spolarna parallellt och elementen i serie
Mitt Lsp-lite program klarar inte flera talspolar.

Ju mer man lär sig desto mindre fattar ma

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/21 :  17:33:32  Show Profile Send dax a Private Message
Du kan nog tänka dig "spolarna" som ett element, dvs seriekoppling ger 8 ohm + 8 ohm =16 ohm samt parallellkoppling ger 4 ohm (orkade inte skriva ut formeln).

Go to Top of Page

novis
Starting Member

27 Posts

Posted - 2002/08/21 :  18:04:57  Show Profile Send novis a Private Message
Tack för det snabba svaret, men gåtans lösning är fortfarande dold för mig. (Kanske jag har för lite kunskap). Båda kopplingsalternativen slutar ju som 8ohm. Tråden jag syftade på (tror det var på Hifimagasinets DIY-forum) antydde att kopplingar och känslighet hade ett relativt komplicerat förhållande redan med enkla talspolar. Man får väl prova sig fram...

Ju mer man lär sig desto mindre fattar ma
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/21 :  18:17:44  Show Profile Send norman a Private Message
du kommer att få samma resultat med koppling "1" som med koppling "2", det kommer att bli lika mycket effekt över elementen i båda fallen. Den tråden som du läst handlade nog om att paralellkoppla t.ex. två 8ohms element som totalt blir 4ohm eller seriekoppla så det blir 16ohm, då kommer det inte att bli lika stor effekt vid samma spänning i de båda fallen.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000