HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur många av er har Gamma element liggande ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/21 :  00:45:33  Show Profile Send falukorv a Private Message
Liten impulsiv undersökning bara...

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/21 :  09:20:34  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag har ett element som är sönderplockat i delar

Orsaken är att det var lite defekt och jag ville veta hur stort x-max var.

Någonstans ska jag kanske ha frekvensgångsmätningar på elementet men jag är inte säker. Parametrar har jag däremot aktuella mätningar på. Problemet är bara att Gamma BBK 200 är ganska varierande i sammansättning och parametrar. De tillverkas ju inte i någon fabrik som har omsorgsfulla kvalitetskontroller. Jag tror att det är orsaken till att de är så billiga för ljudkvaliteten är faktiskt bra om elementen är korrekt sammansatta.

Jag har inte några spelande element själv utan jag hjälpte en kompis i Örebro att bygga basdipoler med dessa element (16 st per kanal uppdelat i två lådor per kanal med en extra mittdel avsedd för en Lowther eller liknande). Rätt stora system som sagt men därigenom också hög verkningsgrad. På dessa enheter har jag mätningar det vet jag. En lustig sak är att det akustiska centrumet för dessa basmoduler bara ligger ca 6 cm framför ett Lowther PM4 element så snabbheten i Gamma elementen är det inget fel på.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/21 :  11:12:25  Show Profile Send norman a Private Message
Har två hemska tvåtums dome-mellanregister från gamma liggande, rätt mycket resonanser i dom när jag mätte... sen använder jag två vld13 banddiskanter.


kom på att jag har två 5" (tror jag) mellanregister också, dom har större magnet än BK138-A...(vet inte modellen på dom då jag inte har dom här..)

Edited by - norman on 2002/08/21 11:21:0
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/21 :  16:50:40  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har två gammla gamma horndiskanter (vld?) liggandes någonstans...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000