HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Terminaler och kablar (Proac)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:17:01  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Att hitta saker billigt är verkligen inte en lätt match. Det här är andra gången jag blir förvånad över Ljudias priser. Först tittar vi på biltema och ser ett par terminaler som kostar 49.90:-/st

Länk: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=524&iItemId=14758

Sedan tittar vi på Ljudia och ser en bild på en terminal som åtminstone SER exakt likadan ut och har samma mått. Men den kostar 159:-

Länk: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=673350%20&cart_id=

Är det bara jag som reagerar att deras webbpriser är för höga?

Åter till ämnet, duger Biltemas terminaler eller ska jag satsa på bättre utrustning? Nu när jag ändå kommer att lägga 8000-9000:- på ett par högtalare så vill jag inte har några felande länkar. Anledningen till att priset springer iväg är att jag först tänker fanera dem med björk för att få en fin yta, och sedan eventuellt lackera dem om inte faneringen passar in i rummet (vilket jag inte tror).

Eftersom jag inte vill sprida ut inköpslistan över hela Sverige vill jag gärna köpa så mycket som möjligt på varje ställe.

Är det här några kablar som skulle passa?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=543&iItemId=39298
Eftersom jag även fick i uppgift att bygga klonerna åt min bror (dvs totalt 4 proac-lådor) så är ju längden ganska passande.

Förvirrad är jag i denna DIY-djungel och jag vet att bästa sättet är att lyssna sig fram för att testa internkablaget. Eftersom ljudet även påverkas av själva upplevelsen, vill jag gärna "känna" att det sitter bra grejer i lådorna.

Edited by - Fred_J on 2003/08/25 21:17:45

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:52:21  Show Profile Send daja a Private Message
Kör med terminalerna från biltema och Supra ply 3,4. Kommer förmodligen att byra ut terminalerna mot Supra Boxcon när det blir lite pengar över. Tror dom kostar ca 250:- paret så det är lite prisskillnad men jag känner precis som du, om man redan har lagt ut 7000:- vill man inte förstöra det på nåt så litet.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:01:23  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Vart får jag tag på terminalerna (Supra Boxcon). Jag har nämligen räknat med 500:- totalt för terminaler för 4 högtalare.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:13:22  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Man måste väl ha en liten plast-platta för att montera Supra Boxcon terminalerna väl? Eller hur gör man för att montera dem?
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:19:51  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Boxconterminalerna är långa "bultar" i brist på lämpligt ord. Klarar 22mm med god marginal. Man gängar bara dit en mutter på baksidan ( insidan ). Ingen plastplatta är således nödvändig.

Mvh // Mattias S


Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2003/08/25 22:20:40
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:19:51  Show Profile Send daja a Private Message
Du kan borra hål rakt i lådan och bara sticka in dom (Länst ner på sidan http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html ser du hur). Jag hade tänkt att använda plattan biltema-terminalerna sitter på och bara byta ut själva terminalen.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:29:50  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Okay, nu såg jag vad de menade "per par". Det blir alltså 500:- per högtalarpar. Det är lite väl mycket för min del. Jag kan ju eventuellt börja med att köpa Biltemas terminaler och sedan byta ut "själva" terminaldelen framöver. Så länge själva plastbiten kan sitta kvar så är det absolut inga problem. Bara jag inte behöver göra nya hål eller dylikt.

Funkar det att byta enbart "bultarna" till de "långa boxcon-bultarna/terminalerna" i terminalen jag köper på biltema?
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:31:28  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Köp inte http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=543&iItemId=39298 , okej? Det finns goda skäl till att låta bli, tror jag. Dels ger separeringen av ledarna högre induktans (det vill vi inte ha), dels så litar jag verkligen inte på biltema när det kommer till kabelteknik. "Perfekt tid- och fasöverensstämmelse." låter som ren humbug i min öron.

Supra ply kanske?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:31:30  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Föresten, vilka terminaler är det som används på orginalen? Finns det någon bild på baksidan av proac-orginalen någonstans?
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:38:46  Show Profile Send daja a Private Message
Review och bilder på orginal:
http://www.proac.de/hfcresp25.htm

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:40:11  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag tror jag går på rådet jag fick: en Supra-3, 4mm kabel.

Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:40:11  Show Profile Send daja a Private Message
Michell-kontakter i rhodium

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:47:04  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Vart köper man Michell-kontakterna? Finns de att köpa i Sverige av någon återförsäljare/grossist?
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:51:31  Show Profile Send daja a Private Message
Ingen aning. Aldrig hört talas om dom förut. Står i testet ovan.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:30:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Michell???

Kan det vara Michell Engineering som har börjat med sådana prylar??? Deras hemsida är http://www.michell-engineering.co.uk/

Men jag hittar inget om några terminaler där...

Vänligen, P

ED: JO! Jag hittade terminaler på deras hemsida: http://www.michell-engineering.co.uk/audio_accessories.html

Låt mig presentera "Big Mother"...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/08/25 23:33:35
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:51:37  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag använder CAT5 installationskabel (enkardelig) internt, som är en mycket bra högtalarkabel.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:25:45  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Ljudtema i Göteborg säljer Michell-terminalerna. De kostar 375:- för 4st. Ska det vara orginal så ska det.

Säljaren berättade även att internkablaget märkvärdigt nog inte har sådan stor betydelse. Han berättade, om jag uppfattade honom rätt, att Supra-kablen skapade en massa distorsion och att förmodligen vanlig lampkabel var bättre som internkablage. Han rekommenderade mig att använda en QD-79 som såldes för 25:-/m.

Några kommentarer om detta?



Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:47:18  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Kolla i den nya Biltemakatalogen! Där hittar du riktigt solida terminaler som dom ännu inte hunnit få upp på webben.
Som intern- och högtalarkablage kan jag rekommendera CAT5.

Kramar // Vit

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:56:29  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Är det någon som kan förklara för mig hur det funkar med högtalarkablar. Vissa påstår att "dyra" kablar skapar distorsion och att det antagligen är bättre med vanlig lampsladd. Alla ger mig vitt skilda tips. Killen jag snackade med som hastigast på Ljudtema sade att Supra var direkt "dåliga".

*förvirrad*

Edited by - Fred_J on 2003/08/26 18:59:35
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:44:08  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
"Är det någon som kan förklara för mig hur det funkar med högtalarkablar. Vissa påstår att "dyra" kablar skapar distorsion och att det antagligen är bättre med vanlig lampsladd. Alla ger mig vitt skilda tips. Killen jag snackade med som hastigast på Ljudtema sade att Supra var direkt "dåliga".
*förvirrad*"

Fred_J>> Sanningar inom hifi är högst individuella.
Alla ljuger, jag med =)


________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:33:26  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Hade hoppats på någon mer teknisk förklaring som rättfärdigar sådana påståenden - som att säga att en vanlig lampsladd är bättre än en kabel för 395:-. =) =)
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:55:55  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Nu hittade jag en sida som förklarade ett och annat.

http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_kabel.html

Men att applicera det där för att diskutera olika högtalarkablar och märken är ju en svårare uppgift. :)
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:06:02  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Lampsladd duger också, men den bör lödas så den ger fasen i att oxidera.

Att supran skulle introducera någon nämnvärd dist på egen hand skall du ta med en nypa salt. Precis som allt annat. Du får helt enkelt bilda dig en egen uppfattning. Tills du är nöjd med din uppfattning, kör billigt på kabelsidan, det är min rekommendation.

Edited by - Tank on 2003/08/26 22:07:49
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:08:06  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Då beställer jag kablar på samma ställe som jag beställer terminaler. De kunde stoppa i dem i samma paket som terminalerna. Internkablaget går ju att byta i värsta fall.

En liten sak till:
Jag läste att proac-orginalet hade delningsfiltret strax nedanför basarna, så jag tänkte köra på den lösningen också för att slippa en extern box. Är det någon som har något förslag på hur man ska fästa filtret för att göra det lätt att ta ut och fästa igen?






Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:15:36  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Biltema kabeln ser direkt olämplig ut. För stort ledaravstånd, flerkardelig dessutom med vissa kardeler belagda med silver. Unvik!
Internt: Någon lämplig enkardelig på typ 1-1,5 mm^2. Tillräckligt grov + lätt att löda samt elektriskt lämplig. Farnell har jätteutbud på lämplig kabel. Som högtalarkabel: Enkardeeligt i lagom tjocklek (t.ex. 2,5 mm^2, det där med att skin effekten gör att man måsta ha tunna kardeler bygger på en missuppfattning) och ledaravstånd. EKK t.ex. funkar mycket bra, men det finns mera.

Edited by - Mr.Älg on 2003/08/26 23:21:16
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:43:37  Show Profile Send divander a Private Message
Jag borrade ett hål i mitten av plattan med filtret. Sen skruvade jag fast det i fronten. Sitter som berget och kan lätt skruvas loss.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000