HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rummets betydelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:26:09  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Igår läste jag igenom en artikel om en snabblektion i rumsakustik av Morgan Andersson: http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm

Mr Andersson säger att rummet ofta är den absolut svagaste länken som gör att man inte får något utbyte av sin dyra utrustning.

Eftersom många så ofta tycks jämföra högtalare och annan utrustning utan att tänka speciellt mycket på rummet skulle det vara intressant att höra er alla vädra era kunskaper och tips om just "rummets betydelse".

Ofta är det här en fråga som krockar med både sin sambo och sin egen smak för hur rummet ska se ut. Jag såg exempelvis någon som hade satt upp fyrkantiga ljudabsorbenter i tre olika svagare färger i en tråd här på hififorum. Det var riktigt snyggt, men gör det stor skillnad med sådana absorbenter på väggarna? Heltäckningsmatta kan jag tänka mig gör en hel del. Många säger ju också att det är det absolut viktigaste i rummet för att få välljud.

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:39:34  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Rummet påverkar enormt mycket mer än t.ex. kablar.

Matta i hela rummet, gärna också extra mattor framför högtalarna. Genrellt bör man dämpa väggen bakom högtalarna också. Men rummet kanske ska användas till annat också, och då blir det svårare. Jag funderar själv på att lägga in matta i mitt vardragsrum, men det är nästan omöjligt att få tag i mattor där jag bor. Det enda som säljs är olika typer av trägolv eller plastmattor. Mjuka mattor har jag inte hittat någon som säljer. Så det kanske blir att köpa ett antal lösa mattor istället, och sprida ut. Dessa har ju fördelen att dom är lätta att ta med vid flytt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:43:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Om du söker lite på "akustik" här på forumet kan du säkert hitta en hel del information. Skriven av bland andra Morgan som du nämner.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:48:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Fred_J,

Rummet gör otroligt mycket ... Jag byggde om mitt lyssningsrum för ungefär två år sedan och det är defintivt inget jag ångrar Att bygga ett dedicerat lyssningsrum som jag har gjort betyder dock oftast att man måste "offra" ett helt rum. I mitt fall var det enkelt eftersom jag och min fru köpte hus helt och hållet utifrån kriteriet att vi skulle bygga ett dedicerat lyssningsrum/hemmabio

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:00:27  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Härligt att höra. Det där med lyssningsrum är ett framtidsprojekt för mig. När det blir husköp så är ett rum definitivt reserverat för biosalong/lyssningsrum.

Hur tillverkar man sådana där fyrkantiga ljudabsorbenter?
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:05:42  Show Profile Send ypolt a Private Message
Hmm... Att bero på ljudabsorbenter... Hur pass väl fungerar egentligen de beryktade äggkartongerna
Ingen direkt high-end lösning, jag vet Men ändock om man bara vill latja lite ?

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:10:32  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Äggksrtong funkar väl inte alls som absorbent, utan som difusor. Dock inte så speciellt bra sådan, eftersom den är för symetrisk. Men det kostar ju nästan inget att prova.
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:19:23  Show Profile Send ypolt a Private Message
Ah, man tackar för upplysningen

Klart värt o prova lite iaf
Pulandet är ju halva nöjet

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  01:45:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mineralull! Använd en spegel för att kolla direktreflexer..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  01:57:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förstår inte vad du menar "henricsson", förklara dig!

Rummet är absolut den mest givande och samtidigt den mest omöjliga biten att arbeta med om man inte har ett eget lyssningsrum för musiken.

Alla i lägenheten/huset har ju synpunkter på ex. ett vardagsrum kombinerat med lyssningsrum.

WAF är här viktad minst ggr. tre.

Samtidigt skall oftast TV, soffor, bord, bokhyllor osv. rymmas, ljudaspekten sitter trångt i sådana sammanhang, allt blir i bästa fall en kopromiss.

Kan man däremot designa ett rum för musiken så kan man nog gott säga att du kan få lika bra ljud för en lägre apparatkostnad mot att ha anläggningen i vardagsrummet, kanske 20-30% billigare.
Det sista är en gissning efter de begränsade försök jag kunnat göra i mitt arbetsrum.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  03:12:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad vill du att jag ska förklara?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  03:14:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Använd en spegel för att kolla direktreflexer" "henricsson"

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  03:22:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ja, alltså du sätter dig in das listeningposition.. ber en polare att knalla längs väggarna med en spegel.. där du ser högtalarna, där har du dina direktreflexer..

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  03:27:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
J*vla virus.. datorn rebootar var 20:e minut. Nästa dator blir nog en Mac.

Anyway.. där är ett bra ställe att placera sina absorbenter, "sena" reflexer har ju vår hjärna som kännt en viss förmåga att filtrera bort.
Mineralull/gullfiber är två bra dämpare.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  04:44:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack "henricsson", man lär sig som sagt alltid något nytt, riktigt matnyttigt.

Bravo
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:12:42  Show Profile Send aolite a Private Message
Henricssson:
Köp en pingvin och börja kör Linux
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:41:11  Show Profile Send SpLiX a Private Message
"Rummet har en stor betydelse", skulle vilja säga att lyssningsrummet är den största faktorn i hur något låter.

Små/stora högtalare i ett pytte rum låter skit, samma sak om det är för stort. Efter att man fått rätt "yta" kan man börja snacka absorbent med mera. Rummets små tweaks gör i min uppfatting mer än 1000 tweaks på stereon.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:04:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
neriks: Hur mycket kostade det att göra ett dedicerat lyssningsrum? framförallt.... vad var det som gjordes?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:17:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
neriks: Hur mycket kostade det att göra ett dedicerat lyssningsrum? framförallt.... vad var det som gjordes?

Merkurius,

Kort förklarat så kan man säga att vi rev ut ALLT från gillestugan som finns i källaren på mitt hus och byggde upp den på nytt Tyvärr hittade vi fuktskador när vi rev ut all gammal inredning så vi blev tvunga att dränera om hela huset utvändigt. Dessutom så passade vi på att dra om all el, vatten, värme och avlopp i källaren när vi ändå rev ut allt. Jag har inte de exakta kostnaderna för ombyggnationen i huvudet men om vi bortser från kostnaderna för omdränering, rörmokeriarbeten och elarbeten så uppskattar jag kostanderna till ungefär 65.000 kr ...

• Väggar: 15.000 kr

• Golv: 40.000 kr

• Tak: 10.000 kr

Kolla gärna här för en mer ingående beskrivning av rummets uppbyggnad

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Edited by - neriks on 2003/08/25 15:18:09
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:34:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej henricsson,
"*vla virus.. datorn rebootar var 20:e minut. Nästa dator blir nog en Mac."

Det finns en patch att hämta på Symantec,s hemsida. Den som du förmodligen behöver hämta heter något liknande w32blaster. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:52:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tack för tipset men jag har fått en s.k. TK-mask.. har kanske haft den i flera år. Den är inte ute efter att sabba min dator utan bara använda den som en värd att attackera Micro$oft. Tyvärr har masken orsakat strul med RemoteProcedureCall som gör att datorn hänger sig då o då (sålänge jag är kopplad). Ska ta tag i det efter omtentaperioden.

MAC eller en PC med något annat än Windows känns mycket säkrare.

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:29:18  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Om jag inte kan lägga in några heltäckande mattor utan enbart ha en vanlig "standard-matta" i vardagsrummet (annars protesterar sambon), kommer absorbenter på väggarna att göra någon nytta. Jag har ju hört att golvet är det absolut viktigaste att dämpa.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:47:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Väggabsorbenter är MYCKET nyttiga. De gör under för att ta bort reflektioner och därmed rena ljudet kraftigt. Man kan debattera vad som är viktigast men jag föreslår istället att helheten är det som är prioriteringen. DVS jobba med alla tricks du kan som du kan smuggla in i rummet utan att din partner får spader. Mer av mina tankar finns i kokboken.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:19:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag drömmer om ett rum där jag får tre väggar fria plus en bakvägg. Det torde bli svårt så jag får nöja mig med två. Så dämpar jag dom med mineralull. Golvet får behandlas med några billiga mattor.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

zardoz
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:21:09  Show Profile Send zardoz a Private Message
Jag läste också den där artiklen av morgan här om dan. Han tyckte ju tydligen inte det var så viktigt att ha mattor etc utan verkade ju helt inställd på det här med tubetraps och att dämpa basljudet (om jag fattade det hela rätt). Någon som har sådana eller vet hur det funkar och om det ger nått etc

n00b
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:18:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
zardoz: jag undrar vad Morgan hade sagt idag?

Kanske vi kan locka fram Morgan?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000