HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylsvarv's hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:31:34  Show Profile Send dts a Private Message
Hej kamrater!

Har precis investerat i en rega p2 vinylspelare med en grado prestige red pickup till. Hela rasket låter väldigt bra enligt mig.

Till problemet! Det är säkert nån jätte dum grejj som jag inte hajjar bara, men jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Det är så att när jag spelar mina kära plattor så ger högtalarelementen väldigt stora men inte hörbara utslag. Detta är naturligtvis väldigt irriterande eftersom jag kan inte spela så högt för då slår det ju igenom!

Vad kan det vara som är problemet?

Jag ser nötter...

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:42:50  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Sob sonic filter saknas eller är avstängt. Alltså ett filter som tar bort riktigt låga frekvanser.
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:49:36  Show Profile Send dts a Private Message
Hmm ok.. Hur vet man om man har ett sånt då? Hur fixar man det om man inte har nått?
Min gamla vinylspelare hade jag ju inte det problemet med och den var ju helt värdelös. Hade den ett sånt filter då menar du?

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:51:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kan inte säga exakt vad som är problemet. Alla skivspelare har en resonans mellan tonarm och pickup. Den skall ligga under det hörbara området men inte så lågt att den kolliderar med de "toner" som kan skapas av ojämna skivor. Ca 8 - 13 Hz kan vara lagom.
I ditt fall verkar det som denna resonans eller kanske något annat blir alldeldes för kraftig. Har du kollat att pickupen sitter rätt monterad och har rätt nåltryck? Står spelaren på ett stabilt underlag? Står den nära högtalaren så att du får något slags återkoppling mellan högtalare och pickup?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:53:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man brukar inte och skall inte behöva köra subsonic filter till skivspelare.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:55:55  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är subsonic rumble eller glömd åtdragen transportsäkring, avkoppla svarven med nått du har hemma som första hjälpen, ta en vanlig kudde.

Edited by - Xover on 2003/07/27 21:22:45
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:13:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kan som Xover säger, vara att du missat att man måste ta bort transportsäkringen som finns inuti spelaren.
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:20:28  Show Profile Send dts a Private Message
Hur får man bort den då? Borde det inte stå nått om det i instruktionen man fick med?
Var kan den sitta? Vid nätdelen?

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:24:23  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag tror att det sitter en pappskiva under motordrivskivan om jag inte minns helt galet kolla där men slit inte kolla först ring 112 sen.
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:36:06  Show Profile Send dts a Private Message
Nop, hittade inget där. Tycker det verkar konstigt att dom inte skriver det i instruktionerna man fick med om det nu skulle vara en transportsäkring på den.

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:44:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Känn på motorn! Den ska sitta lite löst, den får inte ta i nått.

Det fel du har med stora konutslag behöver iofs inte vara fel på skivspelaren, kan också bero på lacket om den är ovanligt dålig, det har jag faktiskt varit med om byt till en känd pressning och referera till den om du har kvar felet.
Hur stort bas element har du? 15 " eller?
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:49:57  Show Profile Send dts a Private Message
Jag har provat ett dussintal olika skivor, men problemet uppstod ändå.. Ska känna på motorn hur den sitter..
Men du menar alltså att konutslagen beror på motorn? Borde det inte vara nånting med pickupen eller liknande då?

Nej jag har inga 15".. Det är ett par stativhögtalare (dynaudio)

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:53:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Prova att ställa upp den på en kudde som någon föreslog. Om den slutar då så vet du varifrån exiteringen kommer, nämligen underlaget den står på och då kan det mycket väl vara att du inte har ställt upp den som det var tänkt.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:57:41  Show Profile Send dts a Private Message
Det har jag provat också.. Funka ej.. Den står på ett stadigt rack där det inte är mycket vibrationer så att det skadar..

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:14:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, då är det spelaren i sig självt alt. "lacket"(gammalt ord som jag inte använt på länge...) som genererar problemet. Kolla om det ökar/minskar om du ändrar lite på nåltrycket.

Det bästa rådet jag kan ge är att starta högst upp på sidan ett i manualen och läsa om hur den skall installeras.

Tyvärr känner jag inte Regorna så jag kan inte hjälpa dig. Svarvarna och pu-erna är ju känsliga för inställning och tar man det minsta lilla genväg brukar det faktiskt vara en sen-väg vad det gäller skivspelarinställning.

Du kan ju kolla in på www.audioasylum.com och söka i deras arkiv, det borde finnas fler som har råkat ut för detta med P2'an...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:15:58  Show Profile Send divander a Private Message
Jag vet inte om det är det som är felet men Grados pu:er är känsliga för störningar från motorn. Är det någon skillnad när armen är långt in resp. långt ut? I så fall är det nog det som är problemet. Då kan man skärma av motorn.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:32:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett gammalt trix lägg pickupnålen på en tändsticksask bredvid tallriken som snurrar för glatta livet får man rumble då är det transmissionen som felar stäng av motorn och ta bort remmen snurra på skivtallriken så att den går ca 33 varv/minut finns rumblet kvar då är du lurad skivspelaren är defekt.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:55:44  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har också en del utslag av konerna när jag kör vinyl, men det beror i mitt fall att jag har ett taskigt underlag under spelaren.

Kör med:

Thorens td318 mkII
Carlsson oa51

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:13:13  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag får det ibland av enstaka, lite skeva skivor. Man ser tydligt armen röra sig upp och ner.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:21:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Beror på vinyl warps som ligger allt mellan 3-10 Hz. Alla skivor har ojämnheter, även om det inte syns för blotta ögat. Lösningen är att plana ut skivorna. Går med vakuumskivtallrikar och ev med konkava skivtallrikar + skivpuck. En dämpanordning på tonarmen/PUn minskar problemet (Shure V15VxMRs dämpborste), och subsonic filter hjälper mot konutslagen.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:45:25  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja visst! jag sa visst det tidigare subsonic rumble! och lämplig åtgärd kan ju alltid diskuteras.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  15:23:38  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Även jag har råkat ut för detta problem efter att köpt en ProJect RPM4. Har försökt med diverse åtgärder, bland annat att ställa spelaren på kudde, balansera om tonarmen (med medföljande vikt), testat olika skivor, nya såväl som gamla.

En konstig sak var att problemet försvann då jag spelade en 33 varvs skiva på 45 varv?
Jag har sett till att ta bort transportsäkringen från motorn och mina högtalare står nära (mindre än 1m) men elementen är inte större än 5 tum, så det borde väl inte påverka?

Tacksam för hjälp- Micke
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/31 :  17:16:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
dts: du har fått många förslag på möjliga orsaker till dina konutslag.
När du spelar en vinylskiva så uppstår det alltid konutslag på baselamenten, syns bäst på basreflexhögtalare. Dessa konrörelserna kan bero på många saker, som nämns ovan. För att eleminera dessa så finn det olika trix. Ett tips är att du sätter skivspelaren på en stenskiva eller gör en sandlåda med en stenskiva i, andra varianter är att sätta fast en hylla på väggen som du sedan plaserar stenskivan och/eller sandlådan på. En annan variant är att sätta stenskivan på fjädrar, hur dessa skall vara beror på tyngden av stenskivan, prova med ventilfjädrar från en bilmotor.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  17:44:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är som någon eller några sagt att skivor är ofta lite oljömna eller rentav excentriska. Det kan vara så att nåltrycket är för lågt i förhållande till nålens complians (nålensrörlighet i X/Y led).
Du kan ju kolla på nålens pivotarm om den gungar mycket när du spelar av vinylskivor. Det är nog det som gör att du får lågfrekven
rumble i högtalarna. Naturligtvis så måste du först av allt kolla
att transport säkringen är borta. Det här kan tyckas att man slår in öppna dörrar men ändåå. Det är ju svårt att veta orsaken när man inte ser hur det ser ut.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000