Author |
Topic |
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 18:53:51
|
Undviker man 25 mils kretsar och inte har mindre än 5 x 8 mils komponenter så klarar det flesta det.
mil = tusendels tum 0,0254 mm |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 19:27:49
|
Nagref
C154 och C155 måste kopplas in på andra sidan kaskoden annars får de ingen verkan, fast du har säkert bara varit lite snabb.
Skall vi inte "bootstrappa" ingången så att vi kan använda lågohmigare shuntmotstånd (R28)?
Kan du lägga in motstånd paralellt med strömspeglarna i diffstegen så att vi kan "disabla" den ifall det inte blir biasbalans.
|
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 20:14:54
|
Attans vad snabb du är!
Fattar inte hur den dominanta polen kan ha effekt om den sitter på VAS-kollektorn. Den rör sig väl inte eftersom kaskoden fungerar som en spänningsgenerator? Oavsett så borde den ha bättre linjäriseringseffekt om den sitter på kaskodkollektorn.
Då är det bara utgångsstegen kvar |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 22:12:00
|
Nagref, varför har du endast 1k+1k på ingången? Öka dessa och du slipper lyten som kopplingkoding. Måste du ha länken mellan + och - inången? |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/09/11 22:14:09 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 08:44:53
|
Ser riktigt schysst ut!
Kan du lägga in en avkoppling över R131 och R132 så blir det nog ännu bättre.
Du har fått in matningen till OPAMParna i felkorrigeringen ser jag Men det kanske inte behövs en TO220 till den strömgeneratorn. Borde räcka med en SOT323. Byt gärna ut transistorparen till BC847BS och BC857BS i SOT23-6.
Jag skall räkna lite på förlusterna i de olika delarna så att det blir fler ögon som granskar. Ni andra, kom med synpunkter! Det är lätt att man missar något. Som tex att vi måste ha avkopplingskondingar på matningen så nära diffsteget som möjligt. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 09:25:10
|
ciao! ser intressant ut fast ni har lurat bort mig ialla fall på vägen.
men en sak är nog säkert. detta är inget nybörjar projekt. med så många komponenter blir det ett helvete rent ut sagt vid felsökning om man inte har lite erfarenhet. men nybörjarprojekt finns det gott om.
en lista på diverese arbetspunktspänningar vid olika noder borde inte vara så svårt att åstakomma i simuleringsprogrammen... fast nu är jag nog för långt framme :)
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 10:11:26
|
nagref, du har nog missat lite i brusfrågan (jag kan ha fel..) men det som generar brus är hela kretsen inklusive signalkällan. Om du har 100 k pulldown och 1k i ditt filter i serie med en kopplingskondning samt din signalkälla så dessa 100k helt oväsentliga i brushänseende. Nackdelen är att du tvingas ha en elektrolyt i signalvägen helt i onödan. Vad är DC-brus förresten?
Jag skulle nog också rekommendera en avkoppling för kaskoden så att difftrissornas kollektorer känner en god "jord", basjordat steg.
100k motstånden över strömspeglarna, varför har du så?
Ett tips: Om du ska vässa stegsvaret så ska du se till att ha så liten kapacitans som möjligt i nod där ingångststegets emittrar möts. Jag gjordet ett hål i jordplanet just där samt använde mig av videotransistorer som strömgeneratorer (det var en kaskodkoppling). Detta kan läsas om i applikationsnot från National http://www.national.com/an/AN/AN-A.pdf
Överväg att köra med trissor som har 2 pF kollektorkapacitans som övre trissa i kaskoden. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/09/12 10:12:55 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 11:24:07
|
Det är inget fel att ha många komponenter bara konstruktionen är "solid", dvs att variationer i halvledarnas egenskaper ställer till med problem. Försök att designa så att passiva element bestämmer frekvens- och förstärkningsegenskaper så långt som det är möjligt. Lägg in på kortet platser för strategiska frekvenskompensationer, som nödvändigtvis inte behöver användas, just in case.
Mitt monstergrammfonsteg är konstruerat efter den principen och det har fungerat klockrent, inga tweaks har varit nödvändiga för att få det att fungera. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 13:53:56
|
nagref, du har nog missat konceptet lite. Om försteget har hög utimpedans så blir det mer brus från själva källan men ditt steg å andra sidan dämpar signalen. Du kan inte få bättre signalbrusförhållande med denna manöver och det är väl det som du i första hand var ute efter? Har du sådana ställningstaganden så är det bättre med en FET-buffert av något slag.
C152, är den nödvändig? Har aldrig sett det förut.
Strömgeneratorerna: Du kan fundera på att göra som jag har gjort. Basarna matas via ett LP-filter. På så sätt får jag lågt brus plus en snygg fin uppstart av steget.
Varför har du R+C ner till jord från diffsteget? Är det inte lättare att ha R+C tvärs över kollektorerna istället?
Strömspeglarna, varför inte testa Wilson spegel, då får du en kaskod på köpet och snabbheten och disten blir bättre, lite i alla fall.
VAS: Har du tänkt på att du kör ganska mycket DC-ström tjuvkopplat genom R21 via R137? Antingen kopplar du R137 direkt till matningen eller så kan du göra om jag har gjort på samma ställe. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 14:31:09
|
R+C, jag menande C161, R107 |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 15:15:58
|
Peranders
C161 och R107 utgör 2-pols kompenseringen som vi ville testa i denna koppling.
Håller med om att bootstarppingen av ingången inte har lika hög verkan i detta fall eftersom man har symmetri i biasströmmen (fast naturligtvis aldrig 100% symmetri).
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 15:31:11
|
När det gäller C161 och R107, jag menade bara att det var ett ovanligt ställe. Det normala är att kopplar detta nät tvärs över kollektorna på ingångssteget, vid strömspeglarna. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 16:07:10
|
Peranders
Men då har den inte en linjäriserande verkan utan bara en belastande verkan. På det här viset ökar vi den interna motkopplingen av utgångssteget medans vi bryter ner förstärkningen. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 16:35:23
|
släng in en nolla i serie med C4 också så att vi kan bryta tillbaka om det behövs.
Annars ser det ut som typ världens bästa förstärkare
När får du in utgångssteget? Ta den tid du behöver! |
|
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 17:36:23
|
Pabo: ge mig en lite sammanfattning vad som gör denna stärkare till världens bästa .)
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 19:41:21
|
quote: Peranders: Intressant strömspegel men har den några fördelar över vår enkla som vi dessutom har degenererat för att få till dc-biaseringen av VASen?
Väldigt styv och man kan göra den spänningstålig (inte så intressant i det här fallet), samt är den inte snabb och linjär (frågar jag mig). |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 19:48:39
|
kung
Nu blir det farligt, men jag skall försöka ge min syn på vad en optimal förstärkare skall åstadkomma.
Först och främst konstaterar jag att förstärkaren ej får ha "någon" distorsion och definitionen på distorsion är all förvrängning av insignalen. Alla borde hålla med om detta, även om man viktar de olika typerna av distorsion olika.
Det finns två huvudgrupper av distorsion, linjär och olinjär där den linjära är hörbar först vid stora nivåer. Exempel på linjär distorsion är amplitudvariationer och fasvariationer. Den olinjära distorsionen får man om överföringsfunktionen för in/ut förändras då amplituden varierar och exempel på det är andraton och tredjeton mfl. Sedan kan man lista upp en hel del andra typer av distorsion som intermodulation men den är helt proportionell emot distorsionen vid en enfrekvensmätning, förutsatt att man mäter kring samma frekvens då motkopplingsfaktorn är densamma. Ytterligare typer av distorsion är slew limiting som uppstår då det spänningsförstärkande steget inte hinner med insignalen, men det är en typ av distorsion som är lätt att undvika. Den mest omtalade distorsionen är dock den som Matti Ottala myntade och om jag minns rätt så kallas den väl transientintermodulation (TIM) fast den borde kallas för transient clipping distorsion eller TCD. Den uppstår i en förstärkare där man delat upp spänningsförstärkningen mellan två steg och det första förstärkarsteget är snabbare än det andra. Därmed kan det bottna innan motkopplingen hinner justera signalen. Ottala menade att förstärkare med global motkoppling hade denna typ av distorsion men antog då att alla förstärkare med global motkoppling är felkonstruerade.
Jag har säkert missat något ...
Ja just det, likriktning av HF-störningar men det avhjälps också med ett LP-filter på ingången.
Jag har säkert missat något mer men är ju ändå bara amatör i dessa sammanhang.
XTF har ett transkonduktansdifferentialsteg på ingången som vid höga frekvenser matar en dominant pol med ström. Därmed så sjunker den interna förstärkningen i takt med att frekvensen ökar för att bibehålla en fasmarginal på nära 90 grader. TIM kan därför ej uppstå.
XTF är symmetriskt uppbyggd och använder sig av alla finurligheter som man har letat sig fram till under årens lopp utan att för dens skull äventyra stabiliteten. XTF skall också innefatta felkorrigering i utgångssteget vilket är ett sätt att ytterligare minimera olinjäriteten innan den globala motkopplingen appliceras. Den dominanta polen är av tvåpolstyp vilket maximerar motkopplingsfaktorn vid höga frekvenser utan att för dens skull äventyra stabiliteten. Vi hoppas att vi kan ta den ifrån utgången för att på så vis få med olinjäriteten även i detta men det återstår att se om det fungerar. I annat fall får vi lägga den kring VAS.
Sedan kan vi prata om dämpfaktor och där kommer XTF vara ett monster i fårakläder. Felkorrigeringen gör att dämpfaktorn rasar iväg till 10k vid låga frekvenser men så fort vi stoppar dit Zobelnätet på utgången så rasar den ner igen till rimliga nivåer på kanske ett par tusen. Vad jag menar med fårakläder är att två effekttrissor inte ser ut att kunna skapa en så låg utimpedans men felkorrigeringen är rena dopingen.
Kortfattat kan man säga att vi har gjort allt vi kunnat för att linjärisera XTF i open loop för att sedan maximera motkopplingsfaktorn och på så sätt teoretiskt nå ner till kanske -120dB i THD.
Nu återstår layouten som kommer sätta teorin på prov. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 21:41:01
|
Hallå! Finns där ingen som har någon kritik emot det jag skrev? Så bra är jag inte, kom igen nu! Det är kul med diskussioner. |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 21:46:40
|
Pabo: Det här låter ju genomtänkt! ;)
Är grymt sugen på att få se resultatet av (minst 2) hårt slitande elektronik-konstnärer... |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 21:47:10
|
Pabo: Det här låter ju genomtänkt! ;)
Är grymt sugen på att få se resultatet av (minst 2) hårt slitande elektronik-konstnärer... |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 02:32:37
|
Kämpa på, vänner! |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 10:03:02
|
Min synpunkt är väl att maximera motkoppling inte är något bra recept samt att jakten på låg dist inte är något självändamål om man ser till ljudåtergivning. Ha som mål 0,01 % dist vid alla effekter inom audiobandet och vid alla realistiska laster. Detta mål är tufft!
Bra saker att tänka på är stabil matningsspänning, gärna stabbad (eller helst!)för drajvern och dessutom gärna egen nätdel eller åtminstone högre spänning än till sluttrissorna. Detta är A och O samt att fysisk uppbyggnad gör så genomtänkt som möjligt (det är nog det svåraste).
Andra saker är klippningsegenskaper och termiskt stabilitet, inte så trivialt det heller.
Ytterligare en sak: ha marginaler, konstruera så att 10 eller 100 personer uppnår samma resultat. Låt passiva komponenter styra egenskaperna så långt som det är möjligt. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/09/18 10:06:11 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 19:10:34
|
peranders
Tanken med denna tråd var för mig att se hur lågt man kan komma i distorsionsnivå samt att höra hur en förstärkare låter då den verkligen är "fri" från distorsion.
Ta tex Halcro som har en THD på under -120dB, deras förstärkare har blivit höjd till skyarna av Stereophile. Förvisso kör de med switchad nätdel men jag tror ändå att de skulle komma lika lågt med en traditionell nätdel.
Hur många slusteg har inte byggts där man når modesta prestanda på 0,01% osv? Läser man Douglas Selfs bok och gör som han säger så når man dit på direkten. Nä, tanken var att se hur långt vi amatörer kan komma genom att slå våra kloka huvuden ihop.
Du kanske har fler tips som kan få oss ner några dB till |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 23:25:48
|
Men du Patrik, du vet lika bra som jag att om en tidning höjer något till skyarna så betyder det bara att det inte är ren skit. Man måste ha ett stark filter påkopplat när man läser recensioner!
Jämför till exempel AKSA stegen som är makalöst retro. Jag har schemat på detta och jag skakar bara på huvudet, fast jag ska inte avfärda det ohört. Detta steg höjer många till skyarna fast då är det bara DIYarna. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Topic |
|