HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Status för XTF-projektet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:28:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Patrik och Nagref, har ni spanat in Cordells "error correction amp"? Jag har en pdf från JAES om detta. Mycket ovanligt ingångssteg samt felkorrigeringskretsar runt utgångstransistorerna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:24:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Behöver du ingen avkoppling på Vas-steget? Kollektorn "ser" 4k7//4k7 istället för "jord". Konding tvärs över R32 kanske. Du kan också knycka mitt koncept med zener och lite pyssel. Spana in mitt monstergrammofonsssteg.

1N4002, är inte det lite "fult" både tekniskt och estetiskt? Fast det är kanske bra menat som "place holder" för dioden Allan.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:24:19  Show Profile Send Pabo a Private Message
peranders

Du har helt rätt i att hifitidningar skriver lite vad de förväntas skriva och att de ibland skriver bra om produkter som är rent förfärligt konstruerade. Men att de skriver att detta är världens bästa förstärkare hitills gör mig väldigt nyfiken eftersom den är byggd för att reducera distorsionen så långt som möjligt. För det mesta avfärdas sådana konstruktioner utan en blinkning av audiofiler och hifitidningar. Kanske har det höga priset en del med det positiva mottagandet att göra, kanske inte.

Felkorrigeringen som Robert R.Cordell skrev om i JAES är den jag har utgått ifrån då jag konstruerade den OPAMP-baserade som vi skall använda. Cordell var dock inte först med tekniken fick jag veta efter korrespondans med Bruce Candy på Halcro. Halcros patenterade felkorrigering är en bootstrappad variant av Cordells och i princip samma lösning som min fast jag använder OPAMPar.

Cordells ingångssteg är väldigt förfinat och det tilltalar mig ganska mycket men det är ju single ended vilket vi har bestämt oss för att inte köra. Visst kan vi använda delar av den för att göra ett symmetriskt steg men mycket skulle bort. Hans ingångssteg är ju ändå ganska likt vårt med kaskoder både i diffsteget och VAS.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:25:43  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

Kan du koppla in en extra konding så att vi kan köra tvåpolskompenseringen ifrån VAS utifall att?

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:33:50  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

Självklart, det är ju fredag!

Trevlig helg!

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:32:47  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

Ta med ett relä på utgången och anslutningar för att styra det. På så vis kan vi ansluta en separat skyddskrets vid ett senare tillfälle. Det blir ju problem att få in strömbegränsning om vi inte skall ha några sourcemotstånd så det får vi ju skippa. Därmed är det ju inte mycket vi behöver ha med på kortet. Eller?

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:36:02  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har inte följt med hela vägen så ni kanske har berört detta tidigare men jag är intresserad av vad för distorsion och distorsionsspektra ni har uppnått i open loop, vilken motkopplingsgrad ni använder och även om ni har gjort mätningar eller simuleringar på open loop bandbredd dvs utan kompenseringar och med, (jag antar att open loop bandbredden sjunker ganska mycket pga stabilsering mha en dominerande pol)?

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:07:56  Show Profile Send Pabo a Private Message
tubetvr

Vi har inte simulerat kopplingens distorsion i open loop utan har delat upp simuleringarna i dels AC-plot open loop och dels distorsion i closed loop.

Förstärkaren kommer vara så motkopplad den kan vara utan att göra avkall på fasmarginalen som vi vill hålla runt 90 grader.

Den dominanta polen skall vi göra av tvåpolstyp med nolla så att man kan bibehålla hög open loop förstärkning så långt upp i frekvensbandet som möjligt. Förhoppningsvis kan vi dessutom ta den ifrån utgånggen eftersom vi använder MOSFETar och därmed får stor bandbredd i utgångssteget.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:35:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tips: Man kan också fixa två bra mätpunkter i kopparen förutsatt att man har en bra DVM som har 0.xx mV. Räcker gott! Använd öglor som finns på ELFA eller bara blanka pappar med eller utan hål. Öglor kan vara bra så att man kan kroka i testklämmor. Öglan hette 48-415-65 men ELFA har slutat med den. Har för tillfället ingen aning vart vi på jobbet handlar den. Hm, man får väl ta någon annan "klämvänlig" testpunkt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:37:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
R46 bör avkopplas så att fetarna "ser" samma impedans åt båda hållen. Dett är viktigt för att få korta frånslagstider. 100 nF skulle säker funka.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:43:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Funkar felkorrigeringen? Denna krets är det mest känsliga i hela konstruktionen! Detta bör provas praktiskt SAMT fixa även en bakdörr om det går åt pipan, dvs designa så att det går att strunta i denna krets. Har ni checkat Cordell's artikel i ämnet? Jag har den i pdf i original samt även en snygg variant som fanns i en Siliconix applikationsbok.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:49:12  Show Profile Send Pabo a Private Message
peranders

Maila mig gärna de artiklarna på patrik.bostrom@anaview.com

Jag har själv Cordells artikel fast i pappersform.

Kopplingen är inte testad i verkligheten utan endast simulerad. Du hittar alla simuleringar på http://w1.422.telia.com/~u42232740/Output%20stages.htm

Jag har gjort stabilitetsanalyser vilka visar god fasmarginal men jag har inte lagt upp dem på min hemsida.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:07:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Patrik, vitja ebrevlådan, snart.....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:27:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Patrik, Anders, ni har inte funderat att köra med bryggkoppling liknande den Cordell hade fast kanske med opamp som aktivt element? Man reducerar antalet komponenter som nu börjar överstiga mina monsterkonstruktioner....

Biaskretsen kanske också behöver ses över. Det är inte bra om den har alltför mycket negativ temperaturkoeffcient. Biasströmmen kan bli på tok för liten när steget är varmt alt hett.
Har ni kollat in den i Alexandersteget, med en uA431 plus transistor? Snitsigt om man vill ha lite DC-skift och inte så mycket temperaturkoefficient.

Jag noterade detta när jag laddade med mitt monsterhörlurrsteg där jag hade mosfetar men BJT som temperaturelement, inte jättebra. Fast som klass A steg så funkar det och blir snabbt varmt och stabilt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/25 18:35:18
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:30:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En annan synpunkt, varför köra med 9.09 k etc. Börja att köra med E12 serien och där det kniper med E24. Detta är smart om ni ska sprida konstruktioen på något sätt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:50:32  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref

Peranders har nog rätt angående tempkoefficienten, jag brukar köra med en IRF610 i TO220 som avkännare då jag bygger MOSFET-steg. Det brukar fungera perfekt

Peranders

Komponentvärdena är inte satta men du har helt rätt i att vi bör köra med "ELFA-motstånd".

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  08:59:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ser jag 9.09k så inser jag snabbt att 9.1 k duger men det gör inte alla. Elfa har 1% motstånd i E48 som har värdet 9.1 k. Min rekommendation är att du använder 1% ur E12, E24 serien, bara för att unvika förvirring.

Biaskretsen får man tweaka lite eftersom drivtrissorna sitter på egen kylfläns och att du har en massa motstånd i serie med emittrarna, man får då ingen ren pn-övergång. Alexanderkretsen är ganska flexibel när det gäller "höjd" och "lutning" på kurvan.

Cordellartikeln kommer.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:58:16  Show Profile Send Pabo a Private Message
IRF610 är perfekt för MOSFET-utgångar eftersom det ju också är en MOSFET och därmed har samma tempkaraktäristik. TO220-kåpan medger snabb termisk avkänning iom att man kan skruva fast den uppe på effekttrissan med samma skruv.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:41:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Varför är det "4 ben" på IRF240, ex Q211? Nått rittekniskt jag inte begriper eller?
:-/

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:58:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ja... symbolen för en mosfet ser ut så men det är bara vissa RF-fetar som har substrat "med pilen" utdragen. Substrat och source hänger alltid ihop. == rittekniskt allstå i 99,9999% av fallen.

Substrat är själva undersidan på kiselbrickan (för det mesta).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:02:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
IRF610 är perfekt för MOSFET-utgångar eftersom det ju också är en MOSFET och därmed har samma tempkaraktäristik. TO220-kåpan medger snabb termisk avkänning iom att man kan skruva fast den uppe på effekttrissan med samma skruv.

Man kan också limma fast transistorn, kontaktlim och cyanoakrylat funkar (har jag kört med). Kontaktlim är bäst tycker jag eftersom det är lite mjukt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/30 :  21:24:22  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Är vi bortresta? Det var trevligt när det hände grejer! Så... händer det nåt?
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:24:53  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag har följt detta projekt sen starten och tycker det är mäkta intressant. Hur ser framtiden ut för projektet?

//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:39:30  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nagref har ju försvunnit har jag hört så kanske gör även denna tråd det eftersom det var han som drev den rent praktiskt.

Jag vill dock gärna färdigställa den.

Nagref (om du läser detta)

Biastrissan drar man fast med trådar till kortet, tex en treledars flatkabel.

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:01:03  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag skulle gärna vilja bygga en XTF så jag ser gärna att projektet kommer i mål.

Skickar ett pm till dig.

//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000