Author |
Topic |
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 13:30:23
|
"Numera är vi en lycklig familj. Vi lever. Vi spisar vinyl."
Härligt inlägg...... Synd att man inte har råd med en LP och en samling där med
|
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 14:23:50
|
Alltid trevligt att läsa vinyl-propaganda! Inte så ofta man hittar sånt i en kvällstidning..
Heder åt Carl Hamilton
|
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 14:40:41
|
Jag retar mig på vinyl i allmänhet... visst, om skivorna är i bra skick låter det faktiskt bättre än CD, men när lyssnade ni senast på en LP-skiva utan hack och bakgrundsbrus? =) |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 14:46:44
|
återigen, smaksak vilket som är bäst mellan cd och vinyl. Men ni som tycker vinyl är bäst mot cd. Vad tycker ni är bäst om man jämför en dvdaudio skiva av samma album mot ett samma album i vinyl? |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 14:53:42
|
Grabbar det handlar om känsla oxå |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 16:56:31
|
Hack är inte särskilt vanligt ens på begagnad vinyl, däremot smuts. Som man kan ta bort. Jag lyssnar ofta på vinyl utan vare sig hack eller bakgrundsbrus (att tala om).
Har varken hört SACD eller DVD-A, så mot dem kan jag inte jämföra. Där saknas det mjukvara tycker jag. Säga vad man vill om cd, men det finns i alla fall gott om dem! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2003/08/23 16:58:40 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 17:06:14
|
HanssoN, Varje dag lyssnar jag på skivor utan hack och bakgrundsbrus!
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 17:20:32
|
Jo,tjena... Kanalseparation på 20 dB eller vad är det man har i vinylsystemet? Disten ska vi kanske inte ens nämna... Jättetrevligt att lyssna på, visst, jag gör det själv med glädje. Men bättre återgivning än CD är det inte. Själva systemet som sådant har alltför många brister och begränsningar.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 17:41:29
|
Mr.Älg, Trams, trams och åter trams. Clearaudio har flera pick-uper med kanalseparation på över 40 dB. Disten? Ja, om du har en dålig skivspelare som är dåligt inställd ja. Annars, så är den försvinnade låg. Med en frekvensomfång på 7 Hz till 25kHz så ser jag inte direkt att det är vinylen som har begränsningar.
Ska vi få samma tröttsamma "debatt" igen? |
Edited by - nin on 2003/08/23 17:42:00 |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 17:52:17
|
Jag har ca 3000 LP skivor och de flesta är i bra skick. Att CD skulle låta bättre vet jag inte, men jag gör som Carl Hamilton, spisar vinyl och njuter av det. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 17:59:09
|
nin Förlåt mig om jag verkar okunnig men ett frekvensomfång på en vinylskiva på 7Hz-25Khz? nånstans har jag läst att RIIA:ns uppgift bl.a är att korrigera för frekvenser under 35Hz och över 16Khz p.g.a vinylskivans fysiska begränsning( det går tydligen inte att gravera dessa spår rätt)rätta mig om jag har fel för man lär sig nåt nytt varje dag.I såna fall så är ju RIIA:n den som skapar ljudet i dom frekvenserna och inte vinylskivan i sig ,verkar lite fejkat ung. som en cd spelare som omvandlar ettor och nollor till musik information ////////////////// Sven-Åke//////////////////////////// |
Skeptiker |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:00:07
|
ee bara man är nöjd så kvittar det. Det viktigaste är att man njuter! |
Min fotosida på flickr
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:01:13
|
nin vinylkungen, jag undrade just när du skulle skriva ett inlägg |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:22:42
|
"Clearaudio har flera pick-uper med kanalseparation på över 40 dB"
Jaha, då är det ju bara 56 dB kvar då till CDn... Och det är alltså pick-upens kanalseparation som är 40 dB, inte vinylsystemets. Vad beträffar disten så kan man ha hur låg dist som helst på sin pick-up, problemen finns i själva systemet (andratonsdistorsion, gör att det låter "fylligare" och "rikare klang", typ). Naturligtvis blir det ju än värre om pick-upen också distar.
Vinylsystemet manitpulerar stereoinformation såtillvida att överhörningen mellan kanalerna ändrar stereobilden. Ibland är överhörningen t.o.m i motfas vilket gör att ljudbilden blir större än den borde ha varit. (Lyssna gärna på Trevor Horns 80-tals produktioner, där finns motfaspanorereingar som inte av denna världen)
Vidare: Vinylssyetmet komprimerar kraftiga transienter och lyfter nivån på svaga detaljer. Detta kan uppfattas som ett mer detaljerat ljud och dessutom mjukare än masterbandet eller CDn. Särskilt märkbart vid dåliga inspelningar. Vinylsystemt lägger också till ett brus (som är materialberoende, god vinyl - mindre brus). S/N i diskanten typiskt goda -80dB till mindre goda -10 till -15 dB i basen. Nedåt 20 Hz kan man till och med ha mer brus än signal!
|
Edited by - Mr.Älg on 2003/08/23 18:23:52 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 19:13:00
|
''Jag retar mig på vinyl i allmänhet... visst, om skivorna är i bra skick låter det faktiskt bättre än CD, men när lyssnade ni senast på en LP-skiva utan hack och bakgrundsbrus? =)''
Idag |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 19:24:16
|
quote: Jag retar mig på vinyl i allmänhet... visst, om skivorna är i bra skick låter det faktiskt bättre än CD, men när lyssnade ni senast på en LP-skiva utan hack och bakgrundsbrus? =)
nu! |
www.selleri.de
|
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 21:11:21
|
Den enda skiva vi har med hack i hemma är på" Werners & Wernes Julskiva"!
Det informeras om hacket med till lysnarna. "Hack hack hack" "Vadå hack? Werner?" "Jo det är hack i skivan "Werner".
Men det var skönt att få höra att en av "Nyheter i Vecken" pressen hade en trevlig skribent som tycker om vinyl. Heder åt Hamilton
|
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 21:37:53
|
"nånstans har jag läst att RIIA:ns uppgift bl.a är att korrigera för frekvenser under 35Hz och över 16Khz p.g.a vinylskivans fysiska begränsning( det går tydligen inte att gravera dessa spår rätt)rätta mig om jag har fel för man lär sig nåt nytt varje dag.I såna fall så är ju RIIA:n den som skapar ljudet i dom frekvenserna och inte vinylskivan i sig ,verkar lite fejkat ung. som en cd spelare som omvandlar ettor och nollor till musik information" Hallå där!! Detta är standardiserat och knappast fejkat. De frekvenser som nämns i citatet är helt felaktiga. Brytpunkterna ligger på 50Hz, 500Hz och 2122Hz såvitt jag vet. Här är standardkurvan för nivåer i en RIAA-förstärkare:
Länk för intresserade: http://www.euronet.nl/~mgw/background/riaa/uk_riaa_background_1.html |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 21:46:33
|
Bernt Jansson den sista meningen i mitt inlägg var ironi glömde bara att lägga till en sån där kul gubbe.Frekvenserna chansade jag på men visste att nåt skulle korrigeras i alla fall. /////////////////// Sven-Åke //////////////////////// |
Skeptiker |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 21:53:27
|
Jaha, på så vis. Kan ju säga att jag lyssnar på bra musik oavsett media. Helst med bra ljud också! Oavsett media. Lika kul med vinyl som med CD. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 22:25:45
|
Jag håller helt med Carl H. Trots att jag idag har en CD-spelare av högsta klass lyssnar jag mycket hellre på LP. Vinyl är mycket mer vilsammare att lyssna till trots att man i enstaka fall kan drabbas av ett hack då och då.
PEKKA |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 00:31:49
|
I princip går alla tweak och uppgraderingar för mig ut på att få CDh......t att låta så analogt som möjligt, dvs. vinylsvarven, som jag tyvärr inte kan använda, är referens.
|
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 01:18:26
|
Mr.Älg, Du gör helt fel! Du tar EN sak och blåser upp det. Håller inte med dig alls och tänker inte slösa min tid på dig. Du får lyssna på CD och tycka det är bra om du vill. Jag är inte nöjd med det CD oftast ger och därför lyssnar jag, enligt mig, ett bättre format.
oliver, Juppz, du har en frekvens onfång mellan dessa frevenkserna. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 09:42:00
|
Har Mr.Älg lyssnat på en riktigt inställd vinylspelare någon gång över huvud taget?
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 10:31:19
|
Bernt Jansson: Vet inte riktigt hur man ska säga men jag försökte med en bra RIIA från Densen köpte en Ortofon MM30Super pickup Körde min Sony skivspelare som verkar helt okej kostade på bra kablar från den grejor för runt 7000 kr ställde in efter anvisningar (nåltryck o.s.v)men kom tyvärr aldrig i närheten av mitt cd ljud.En enda skiva (Joe Cocker) tyckte jag lät skapligt men inte mer.Hade jag för billiga grejor?I såna fall förstår jag att folk lyssnar på cd spelare för såna finns till mycket humana priser,och så behöver man bara trycka på fjärren för att det ska låta.Ska väl också erkänna att det lät lite bättre via min rörförstärkare som jag plockar fram då och då. /////////////// Sven-Åke //////////////////// |
Skeptiker |
|
|
Topic |
|