HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem vid digital avspelning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:26:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det fler en jag som har problem vid avspelning av vissa CD skivor.
I bland så kopplar jag CD spelaren in digitalt i AV förstärkaren och då händer följand. Om en låt börjar med ex.ett kantslag på virveln så klipps första slaget bort(500 msek). Är det sant att alla digitala
förstärkare reagerar så. Jag skulle vilja att ni kollar på era förstärkare. När man kör en film så är det ok, antagligen beronende
på att filmer föregås av ex.v. brus eller någon atmosfär. Det här gäller alltså bara när man kör digitalt.

gcs

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:32:43  Show Profile Send BigD a Private Message
Min gör iaf så...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:41:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad har du för förstärkare. Själv har jag en H-K.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:23:54  Show Profile Send crion a Private Message
Ja, många försteg/recievrar mutar digitalsignalen en stund innan de släpper igenom den. Det är för att en DTS ström inte uppfattas direkt av försteget, då mutar man istället alla digitala signaler en stund. I försteg som inte gör mutningen kan det bli ett otrevligt sprak ljud om du sätter på en DTS skiva..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:52:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Det kan väl inte vara acceptabelt att man tappar lite i början av ett musikstycke eller hur? Man ska ju inte behöva gå in analogt i en digital förstärkare. Dom flesta DVD spelare har ju förövrigt inbyggda
DTS & Dolby decodrar och då kan man ju köra analogt om man vil titta på film. Man borde egentligen kunna koppla bort mute funktionen.

gcs
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:30:32  Show Profile Send A8 a Private Message
gcs, det låter precis som när jag spelar kopieringskyddade cd's i bilen.
Du säger vissa cd, kan du ge några exempel?
De jag spontant kommer att tänka på är KENT's sista (vad den nu heter)och kanske Per Gessles.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:46:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Det gäller alla skivor som börjar pang på. Klassisk musik är det sällan något problem med. Dom börjar ju som regel med någon atmosfär.
Man skulle kunna säga att stärkaren fungerar som en gate. När låten är slut och sedan följs av ett tyst mellanrum på ett antal sekunder
då släcks ju digital indikatorn för att sedan tändas 500 msek efter det att nästa låt börjat. Det måste vara fler som har det här feno-menet i sina AV förstärkare. Jag skulle vilja veta vilka tillverkare
som inte har det här.

gcs
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/26 :  00:06:23  Show Profile Send crion a Private Message
gcs, din CD/DVD spelare är problemet här.. Den släcker digitalströmmen mellan låtarna, det bör den inte göra.. Första låten är den enda som skall mutas 500msec..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/26 :  00:34:42  Show Profile Send gcs a Private Message
I så fall gäller det tre stycken av olika fabrikat. Sony 930,Pioneer
DV 757 och CDR HHB 800. Jag tror inte att detta har med spelarna att göra. Jag brukar numera köra den digitala signalen in i en DA där jag
kan ändra ordlängden.(8-16-18-20-22&24 bitar)Om jag då ställer DA´n
på 20 bitar så släcks inte Digital indikatorn på AV förstärkaren. Men jag tycker nog att det borde fungera utan den här DA´n eller hur.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000