HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför hifi trots allt är en ganska bra hobbie...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/08/24 :  17:59:36  Show Profile Send K-man a Private Message
10 punkter ang Varför hifi trots allt är en ganska bra hobbie….

Då jag jämför med många av mina andra hobbies som jag har eller har haft genom åren så ter sig hifi som den hobbie som ger mest villkorslöst men kräver minst insats….. vad menar jag då med det?

1. Kräver ingen planering…. När helst jag är hemma och har tid för lite hobbie kan jag sätta mig ned och lyssna…. Anläggningen bryr sig inte heller om jag kommer lite försent….

2. Kräver ingen förberedelse…. Jag behöver inte packa ned ngt i ngn väska…. Se till att jag har laddat några batterier, fyllt några tuber, tankat eller ngt…. bara hoppas på att inte elverket stänger av strömmen….och att ingen snott mina skivor… anläggningen står där på ”glödström” och väntar…

3. Kräver inga speciella kläder….går bra att sätta sig och lyssna i det man har på sig… behöver inte heller sköta mina lyssningskläder på ngt speciellt sätt….

4. Kräver inget fint väder…. Jag behöver inte vara orolig för att det skall börja regna eller fundera på om det blir fint väder så att jag kan lyssna imorgon…inte heller spelar det ngn roll om det blåser hejdlöst…. Om det inte blåser bort strömmen förståss…

5. Kräver ingen medverkan utav andra… går utmärkt att utöva själv… behöver inte synka med ngn annan… även om det kan förgylla att lyssna i grupp också!

6. Kräver ingen direkt skötsel…. Behöver inte tvätta hela anläggningen efter ett pass…. Inte ens då det kommit en regnskur under lyssningspasset… behöver inte heller hänga anläggningen på tork eller smörja den med jämna intervall…. Förutom kontaktytorna ngn enstaka gång…(fast inte smörja dem förståss…)

7. Risken för skador är väldigt liten…. Behöver inte heller vara orolig för att ngn annan skall åsamka mig skada under passet….

8. Kräver ingen kondition…. Fast detta är väl på gott och ont… fördelen är ju att jag kommer att kunna utöva hobbien så länge jag lever….nackdelen är ju att man mår bra av kondition…

9. Kräver inte att jag är på alerten…. Jag kan njuta av den även då jag kommer hem sent en kväll och är helt slutkörd…. Bara att sätta sig och koppla av!

10. Kräver inte att jag utför den regelbundet för att inte tappa formen….Inte ens efter en rejäl magsjuka följt av influensa är jag i dålig hifiform!

Ja….det finns fler punkter… och kanske tom vissa baksidor mot andra hobbies…men det får väl bli en annan gång…eller ngn annan?

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/08/24 18:07:11

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:25:53  Show Profile Send Per a Private Message
Hohoho, instämmer i mkt men punkt 6 skvallrar om att du inte har den paranoia som kommer med bättre grammofoner. man vill hela tiden pilla och kolla att allt står rätt till.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:30:22  Show Profile Send K-man a Private Message
Per, det stämmer bra! jag har inte ens en grammofon... jag är hopplöst digitaliserad

\\K-man
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:40:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Grammofon! Härligt att höra det gamla hederliga ordet igen. Jag tror genast jag ska börja säga grammofon istället för skivspelare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  02:10:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
I stort sett helt riktigt polarn!

Den enda haken kan väl var då att man kan störa grannen om man bor i statarlänga.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  02:57:45  Show Profile Send henricsson a Private Message


Lägger i nårra till, fast mer som ett förhållande till musikanläggningen.

11. Kan i många fall ställa om humöret efter behag.

12. Hänger sig aldrig, behöver inga virusprogram. Får man mask så är det la dags för sanering.

13. Kostad/tidsenhet ganska oslagbart även om man är en pryltok; jfr sportbilar/datorer etc.

14. Makalös euforispridare

15. Mjukvara enkel att köpa/installera, inga kompabilitetsproblem sånär som på SACD/DVD-A

16. Skoj att demostrera för folk som inte lyssnat på annat än boomboxes. För somliga blir det just

dendära första resan.

17. Är en ofta en hjälpande hand när man vill tänka abstrakt.

18. Genererar inte allt för sällan en o annan flashback, alltid gott med en o annan elchock åt

huvudkontoret.

19. Kan vara najs att beskåda.

20. Många av oss HiFiTokar får för en relativt sett blygsam peng enorm valuta får våra slantar - bra musik.





Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:32:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
WAF:en då?
Hobbyn går ju inte att utöva oinskränkt och med total frihet så länge toffeln är i luften...
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:01:48  Show Profile Send hal a Private Message
69. Det är bättre att förföra en tjej framför stereon än framför TV:n...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:25:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Zombie: Hyr en lokal.

hal:

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:37:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
3. Kräver inga speciella kläder….går bra att sätta sig och lyssna i det man har på sig… behöver inte heller sköta mina lyssningskläder på ngt speciellt sätt….


Denna diggar jag....
Hur ofta har man inte vaknat på helgerna och bara gått upp och satt på stereon (uppvärmning), gjort i ordning frukost, bläddrat igenom morgontidningen och sen gått in och druckit upp kaffet/chokladmjölken framför stereon (allt iklädd endast kalsonger) och njutit!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/26 :  01:06:31  Show Profile Send brumel a Private Message
21. Spelar musik.
22. Är en seriös "clean" hobby.
23. Går att modifiera och bygga själv utan större blesyrer.
24. Är mycket bättre en "stereo" som är för vanligt folk.
25. Har oftast väldigt lång livstid i jämförelse med andra prylar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/26 :  01:18:55  Show Profile Send hal a Private Message
26. Går att somna till.
27. Man kan äta samtidigt.
28. Man slipper samla på frimärken.
29. Man behöver inte gynna Bill Gates.
30. Man får inga virus i stereon.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/08/26 :  06:40:40  Show Profile Send s60761 a Private Message
Enda hotet är:

- Åska

- Grannar (efter 22:00 ?!)


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000