HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 perkulator - ny nätkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:15:07  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Du skulle kunna undersöka om det går att få en direkt matning från Barsebäck, tjutvåtusen volt å se'n transformera ner den i garaget??

/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:41:53  Show Profile Send aolite a Private Message
anelar:
Är skillnaden som mellan natt och dag, blir kaffet fylligare och med fler nyanser, något jag skulle uppskatta
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/24 :  07:39:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
10 meter sladd... Kan bli jäkligt dyrt det där. Men vill man ha gott kaffe skall man inte snåla på kabeln!
Förresten - har du kollat upp strömmatningen från centralen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/24 07:40:44
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:10:43  Show Profile Send hal a Private Message
Slår ett slag för Moccamaster KB 741, den bästa bryggaren.
Bra dämpfötter, brygger i exakt temperatur, på 6 minuter.
Ett måste för en kvalitetsmedveten audiofil som är noga med detaljer och kvalitet.
(((ps. Perkolator av latinets percolare = sila igenom)))

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:20:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det för nätsladd på den?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:33:16  Show Profile Send hal a Private Message
Tyvärr lite kort nätslad 1,5 m men väl tilltagen. Internkablaget mellan bryggelementet i koppar och termostat/kalkvarnaren samt till värmeplatta kan med fördel bytas till jormakablar.
1600 watt i effekt samt stigarrör i glas ger ett optimalt kaffe.
(kilar nu nerför trappan för att efter 6 minuter ta mitt optimalt nybryggda kaffe till tv-rummet för att se längdhoppet i fem-kampen med vår nya stjärna)

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/08/24 11:42:54
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:23:03  Show Profile Send gardd a Private Message
Menar ni verkligen allvar med att ni kör med dämpfötter, förgyllda kontakter och dubbla skärmade kablar?

Nej, ni komplicerar till det på TOK för mycket! Såhär gör jag:

Först går man till skogen och hugger sig lite enrisved, gör upp en eld, fyller en kittel med vatten och kaffe, kokar upp det hela och slår upp det i en fetstor mugg. Sen är det bara till att avnjuta denna gudomliga brygd.

celef: alla ska vi dö, men varför leva mindre, när man kan leva mer ? :p

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:37:05  Show Profile Send hal a Private Message
Hej Gardd, kör du med egen musik på mungiga också ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:53:04  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Nänänänänä, inga onödiga sladdar.
Spisen är redan bäst! Flera kilowatt 2-fas ger ett oöverträffat headroom för PS:en - gamla goa Ankarsrum kan leverera effekt när det krävs, den!

Sen är jag för aktiv reglering av kraftförsörjningen: jag står alltid och stirrar ner i mokakannan under bryggfasen, det får inte börja spruta häftigt.

Empress, trots att du kör med fel bryggmetod är du den enda här som har fattat vad det handlar om. Bort med sladd! Spisen är bäst! Bort med sladd! Spisen är bäst!

/zix
Valthornist och sångare i det saligen avsomnade bandet ESFEH - En Spis Från Elektro-Helium

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2003/08/24 11:55:56
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:57:02  Show Profile Send hal a Private Message
Ett försiktigt påpekande i all välmening; har du en batteridriven (alt. gas) spis ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:59:35  Show Profile Send Hepcat a Private Message
zix jag dricker inte kaffe men TE't görs bäst utan Sladd på spisen räknas det?

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:30:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dricker Sladd kaffe?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:32:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Klart att spisar skall vara batteridrivna!
Vattnet tar ju smak av sumpgas och det vet man ju hur gasbolagen skickar sumpgas i ledningarna i stället för Metanen som skall vara där. De gör det bara för att spara pengar och vi stackars hjälplösa konsumenter får ta skitsmaken.

Och mat-tidningarna är absolut inte att lita på, de rekommendera ju allt som deras annonsörer annonserar om, och lite till... Vet ni inte att de är mutade av annonsörerna

/P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:36:31  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
hal: Nä, inga batterier. Spisplattornas stora termiska massa jämnar effektivt ut oregelbundenheter i spänningen och eventuella spikar på nätet. Men nog skulle jag vilja pröva med gas, det sägs ju att gasspisar har oöverträffad slew-rate och är mycket linjära...

Hepcat: som inkarnerad tedrickare vet du att infusionsmetoden fungerar bäst med te. Inga "omgjorda kaffebryggare" eller annat för dig. Jag är stolt över dig!bort med sladd! spisen är bäst! Bort med sladd! Spisen är bäst!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:37:34  Show Profile Send hal a Private Message
Ja man tycker att producenterna bör ta sitt ansvar när det gäller kranvattnet. Vad hjälper det att man har en Moccamaster när ursprungskällan är filtrerad och manipulerad.
Man får väl byta till egen brunn.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/24 :  13:08:49  Show Profile Send Empress a Private Message
Bernt Jansson!

Jamen oavsätt så är det ju dumt med att ha Sladd på spisen eller Sladd överhuvudtaget till eller på kaffebryggare/spis. Tror inte att Sladd skulle funka att ge ström. Eller var det sladd ni menade?

Zix!

Mocka får jag inte dricka. Faktum är att jag inte skall dricka kaffe igentligen. MEn man lever ju bara en gång och kaffe är JÄLIGT gott

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/24 :  13:10:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
hal, annars kan jag skicka jonbytt vatten till dig. Garanterad high end.
Det där med att mattidningarna är mutade har jag misstänkt länge.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/08/24 :  13:19:46  Show Profile Send Empress a Private Message
Pac!

FEL FEL FEL!

Spisen skall ju såklart vara Gasdriven eller vedeldad. Hälst med björk.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/24 :  13:22:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Empress: så du får inte dricka mocka - jag lider med dig. Men vacuumbrygg är ju det bästa näst mocka - och redig espresso förstås. Pröva gärna att rosta själv, då kan du välja sorter med låg syrahalt=>bättre för magen. Mörk rostning i vacuumbryggare lär ska bli mkt gott. Kanske en yemen mocha eller en yirga-cheff, rostat nästan svart? Färskrostat är alltid bättre för magen också...

Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/08/24 :  13:26:49  Show Profile Send Empress a Private Message
Zix!

Tack för tipsen, *myser* Fins bara en nack del med färskt rostat Prislappen. JApp jag dricker nästan bara mörktrostat kaffe. SKall prova de du sa där. Och hoppas. *s*

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:46:43  Show Profile Send Larsen a Private Message
-------------------------------------------
vägguttaget har jag ovanför diskbänken, men jag vill kunna servera kaffet vid köksbordet så ca 10 meter sladd krävs, frågan är om man ändå inte ska satsa på balanserad nätkabel ändå? batteridrift vore ganska läckert, 26st 9v (eller 153st 1,5v) batterier klarar kaffet!
-------------------------------------------
Näh... med likström blir kaffet smaklöst

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/25 08:47:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/25 :  09:07:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har däremot hört att det blir lägre brus i kaffet med likström.
Kan dock hålla med om att den typen av ström kan bli lite enahanda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:54:28  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Ja,
och kaffet smakar lite dött...
Aktiv skärmning på kabeln kanske?
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:19:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Te är heller inte nyttigt. Många ser på te som oskyldighetens dryck, men faktum är att levern får jobba rätt mkt med te.

Alltså - ingen fara med Te, men det finns personer som fått levern "ansträngd" av ett (enormt) te-drickande.

Kaffe är inte heller bra. Vätskeutdrivande. Uscha! tyvärr kör jag på två koppar på dag, morgonen (efter nån timma) och efter maten. Jag har hört att man inte skall ta kaffe direkt efter maten, så jag brukar vänta nån ½timme eller kanske tom en HEL timma...

Självklart skall celef köpa en fin high end kabel. Tror Robban på klubben.net har nått!
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:37:06  Show Profile Send gardd a Private Message
epkpeng: du har rätt i att te inte är supernyttigt, men det är betydligt nyttigare än kaffe, speciellt grönt te.

Kaffes nackdelar är:
ansträngt hjärta pga koffeinet -> lever kortare liv
enormt syrabildande -> allmänt dåligt för kroppen (orkar inte diskutera syra/bas-balans, take it or leave it)
starkt -> retar magen så att näringsupptaget minskar med långtidsverkningar som följd

kaffe liksom socker, vetemjöl och mjölk är vår tids stora folksjukdom/heroin skulle jag vilja säga. Oerhört kontroversiellt och känslorna hamnar lätt i svallning. Men det är ju bara min personliga åsikt...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000