HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 generella låddimensioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:11:35  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Frågan väcktes när jag läste inlägget "Akut hjälp..... låddimensioner" av Fred_J. Om man nu har en färdig högtalardesign men av någon anledning måste ändra måtten lite, vilket mått ska man ändra?

Voymen måste väl vara tämligen konstant om det ska stämma i slutet.
Baffelbredd borde också vara bra att ha orginalmåtten på.
Höjden. Där borde det väl gå att ta en del, inom rimliga gränser. Örats höjd över marken borde väl sätta den övre gränsen.
Djupet?

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:19:41  Show Profile Send Parasite a Private Message
Frågan du samtidigt måste ställa är väl hur noga du vill vara med att få exakt välljud.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:33:58  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Noga.

Men det är väl egentligen mest en teoretisk fråga antar jag.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:40:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
Djupet är generellt det mått du kan laborera friskast med! Därefter är de höjden och sist bredden.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:59:26  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag misstänkte att det var så. Det låter rätt logiskt.

//henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:01:29  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Ingen som kan rekommendera någon bra litteratur inom området där man kan lära sig mer om akustik och ljudteknik, där man bland annat kan få en teknisk förklaring på era svar. :)
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:07:18  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Nu blev jag lite orolig igen :)

Nagref: Jag hoppas att 2mm på bredden på mina proac-lådor inte kommer att påverka särskilt mycket? Det är ju det som blir resulatet av den nedslipning av botten- och topplattorna jag ska göra. :)

Se min tidigare tråd om låddimensioner för en utförligare beskrivning om vad det handlar. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000