HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biamping; nivåmatchning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:52:59  Show Profile Send Brosk a Private Message
Ngn kloker som kan svara på detta..:
Kan man läsa sig till (i manualen/specs) om två slutsteg av olika märke spelar lika högt i en biampingkonstellation?

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:57:13  Show Profile
"Input impedance"/"Ingångsimpedans"
Brukar vanligtvis ligga på 47kohm,men varierar dock. Tex. Rotel brukar ligga på 33kohm.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/08/22 23:57:54
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:00:00  Show Profile Send Brosk a Private Message
Så om slutstegen bara har samma ingångsimpedans så förstärker de en och samma signal lika mycket?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:05:10  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Förstärkningen i decibel eller i antal gångers förstärkning spelar också roll om en förstärker 26db och den andra 29db så blir det nog inte så lika.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:27:00  Show Profile
Spelar ingen roll iom att det är olika steg så är det ändå det effektsvagaste som bestämmer hur starkt det går att spela.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:15:32  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
du får kolla i manualen till stegen där står "gain" och sedan ett tal dessa måste vara lika mellan de tu stegen.
så tillvida att du inte har volympot på något av dem...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:50:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Hepcat har rätt det är slutstegets förstärkning som har betydelse.
Ingångs impedansen spelar ingen roll all den stund som för- förstärkaren har en källimpedans som är minst 10 ggr lägre.

gcs
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:26:43  Show Profile
Ok...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:02:12  Show Profile Send DHT a Private Message
Om högtalarelementens känslighet är olika har ju det betydelse också...
Bäst är nog att kunna justera förstärkningen på något av stegen och lyssna och/eller mäta sig fram till rätt balans.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:36:48  Show Profile Send gcs a Private Message
DHT jag förstår inte ditt inlägg. Om man kör med flera slutsteg så måste man ha ett elektroniskt delningsfilter före slutstegen där man justerar nivåerna till vart och ett av slutstegen. Det är det som kallas för biamp eller triamp om meningen är att varje element ska ha sitt eget slutsteg. Det spelar alltså ingen roll om det diffar
någon dB mellan slutstegen.

gcs
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:59:38  Show Profile Send matson a Private Message
qcs: Du har rätt men hifibutikerna tillsammans med hifitidningarna har ju hittat på att biampa är att koppla separata slutsteg till bas och diskant utan aktiva filter, men med passiva. Nån form av aktiv biwiring alltså.

Brosk: Kolla efter "Voltage Gain", vilket måste stämma om du inte skall föra in ännu en volymkontroll.

Mvh
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:00:38  Show Profile
quote:
Om man kör med flera slutsteg så måste man ha ett elektroniskt delningsfilter före slutstegen där man justerar nivåerna till vart och ett av slutstegen. Det är det som kallas för biamp


Det du beskriver kallas aktiv drivning, och skall inte förväxlas med biamping.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:02:41  Show Profile
Ok...kan någon som VET vänligen förklara skillnaderna mellan aktiv drivning kontra biamping?

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:03:54  Show Profile Send DHT a Private Message
gcs, jag utgick från att filtret har samma förstärkning för alla register. Det du talar om att justera nivåerna i filtren är ju samma sak som jag menar i mitt inlägg ovan, då har du en justerbar förstärkning precis som jag anser att man bör ha. Har man det är det ju bara att justera tills det låter rätt..

Jag menar alltså att om man skall förutsäga hur högt varje register kommer att spela i konstellationen måste man förutom förstärkningen i varje steg, även ta hänsyn till känsligheten på de ingående elementen.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:05:56  Show Profile
quote:
Du har rätt men hifibutikerna tillsammans med hifitidningarna har ju hittat på att biampa är att koppla separata slutsteg till bas och diskant utan aktiva filter, men med passiva. Nån form av aktiv biwiring alltså.


Kallas även för biamp i 95% av högtalarmanualerna tillhörande högtalare med dubbla ingångar. Även hos högtalartillverkare som inte har nåt med förstärkarförsäljning att göra.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:16:32  Show Profile Send DHT a Private Message
Hmm, jo det stämmer ju att det finns en passiv variant som också kallas bi/tri-amping..
Jag tänkte på den aktiva varianten. Är det en passiv variant så gäller ju alltid att stegen skall ha samma spänningsförstärkning.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:29:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Menar ni att man har gjort så knäppt att man går in med ett separat
slutsteg till varje högtalarelement föregånget av ett passivtfilter i
lådan. Hur fan ska man då kunna justera nivån. Jag hoppas att det är fel. Man ska inte skruva i slutstegen utan att veta vad man gör.
Biamping för mej betyder elektroniskt filter med flera slutsteg.
Biwiring betyder passiv delning men med dubbla kablar och ett slut-
steg. Har jag fel?

gcs
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:38:39  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Ok...kan någon som VET vänligen förklara skillnaderna mellan aktiv drivning kontra biamping?


Det är som att fråga vad det är för skillnad på en bilmotor och en cylinder.
Aktiv drivning innebär att varje element är direkt kopplat till ett slutsteg.
I den andra avarten skickar man ju in hela signalen till slutsteget och delningen sker efteråt i ett passivt filter(vilket förtar hela(nästan) vitsen med arrangemanget).
Biampning är en förutsättning för aktiv drivning(om det är 2-vägare som avses).

Mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:55:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Matson du får ursäkta min dumma fråga men jag har bara varit med i forumet sedan den 17/7 2003. Jag håller på och lär mig. Jag har själv kört med tri-amping i många år men det är väl någonting helt annat antar jag. Det här med bilar är jag inte heller så hemma på
så du kanske kan förklara skillnaden på det du sa.

gcs
nybörjare
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:56:45  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag ser heller inte vitsen med passiv biampning. Är knappast något bra sätt att utnyttja det extra slutsteget på.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:17:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är tydligen så där knäppt som jag inte trodde kunde vara sant.
Tack för det.

gcs
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:31:44  Show Profile
quote:
Jag ser heller inte vitsen med passiv biampning. Är knappast något bra sätt att utnyttja det extra slutsteget på.

Man ser den inte,man HÖR den förmodligen.
Ibland hör inte teori och praktik ihop,thats It.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:18:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad det än kallas med finare ord så har jag mycket goda erfarenheter med att driva högtalarelementen var
för sig med separata slutsteg utan passiva komponenter på vägen mellan slutsteg och högtalare. Signalen
delas lämpligen aktivt och nivån ställs in mycket lätt i det aktiva filtret. Jag ser definitivt inget
motsatsförhållande mellan teori och praktik i det här fallet. Skillnaden i ljudkvalitet är solklar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:06:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag menar oxå att aktiv delning är att föredra framför något annat.
En annan sak som man märker när man kör aktivt. Det är att det inte är lika kritiskt när man väljer slutsteg. Jag kör själv med olika
fabrikat av slutsteg. Det märkligaste av allt det är att när jag började med bi-amping 1973 så jämförde jag med olika passiva delningsfrekvenser (500 & 1200 Hz/12 dB/okt.)och det var en jätte
skillnad på ljudet. Om jag delade vid 500 Hz så fick jag en fetare bas. Det resulterade i att jag beställde ett specialbyggt aktivt filter där man kunde välja mellan 500-800 & 1200 Hz/12 dB/okt + ett
platåfilter i basen i steg om 2 dB. När jag sedan kopplade in filtret
då lät ljudet precis lika oavsett val av delningsfrekvens. Jag trodde
först att det var något fel så jag mätte på filtret men det var fungerade precis som det var tänkt med faser och allt. Jag vet inte än idag hur det kunde vara så.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:08:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag menar oxå att aktiv delning är att föredra framför något annat.
En annan sak som man märker när man kör aktivt. Det är att det inte är lika kritiskt när man väljer slutsteg. Jag kör själv med olika
fabrikat av slutsteg. Det märkligaste av allt det är att när jag började med bi-amping 1973 så jämförde jag med olika passiva delningsfrekvenser (500 & 1200 Hz/12 dB/okt.)och det var en jätte
skillnad på ljudet. Om jag delade vid 500 Hz så fick jag en fetare bas. Det resulterade i att jag beställde ett specialbyggt aktivt filter där man kunde välja mellan 500-800 & 1200 Hz/12 dB/okt + ett
platåfilter i basen i steg om 2 dB. När jag sedan kopplade in filtret
då lät ljudet precis lika oavsett val av delningsfrekvens. Jag trodde
först att det var något fel så jag mätte på filtret men det var fungerade precis som det var tänkt med faser och allt. Jag vet inte än idag hur det kunde vara så.

gcs
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:30:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
matson: Jag förstår över huvud taget inte ditt sista inlägg...
kan du utveckla det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000