HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Farsans gammla vinylsvarv!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/08/22 :  13:22:43  Show Profile Send daja a Private Message
Hittade farsans gammla lp-spelare (Pioneer PL-120 med Shure pick-up) på vinden igår och måste bara säga att jag blev mäktigt imponerad över hur mycket bättre lp låter än cd. Och denna är över 30 år gammal och spelas på hans ganska alldagliga system bestående av en technics SA-EX100 reciever samt ett par Audio Pro A2.14 Live stativare. Barry White låter hur bra som helst!!!

Blir nästan lite sugen på att gå över till lp men då är frågan: hur stor är tillgången på lite nyare musik och vad får man ge för en skiva? Om tillgången är dålig antar jag att det kostar lite.

99 cd-p - 99 - piP

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/22 :  13:40:23  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej daja,
kul att du blivit vinylfrälst- dessvärre måste jag säga att utbudet av nya vinylskivor är uselt. Om man däremot gillar klassiskt och äldre musik (jazz etc.) är det inga problem- det finns hur mycket som helst att tillgå begagnat. Titta på www.vinylbutiken.com så ser du lite av det nya som finns. Jag hittade Daniel Lanois nyaste skiva "Shine" på vinyl för 130 kronor i min lokala skivaffär. Där någonstans ligger nog priset om det inte är någon särskild audiofilpressning.
Lycka till och njut av vinyllyssnandet!
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:49:48  Show Profile Send divander a Private Message
Min erfarenhet är att vinylerna brukar ligga några kronor högre än samma skiva på cd. Det är ganska begränsat med vad som pressas på vinyl, men det finns ändå en hel del att välja på. Gillar man musik som är äldre än 10 år så finns massor av begagnat för nästan inga pengar alls.

Här är några som säljer vinyl:
http://www.hotstuff.se/
http://www.simplyvinyl.com/
http://www.dacapo-records.com/


Oops! I did it again
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:56:17  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Kan passa på att rekommendera loppisar och andra second-hand butiker. LP brukar gå att hitta för mellan 10-30kr där. Skicket kanske inte alltid är topp men klassiska skivor brukar vara i välvårdat skick. Farsan köpte nyligen en sprillans ny (plasten var fortfarande kvar!) LP på en secon-hand butik i Tyringe för 20kr. En Deutche Grammophone-inspelning (Karajan dirigerar) av beethovens 9:a!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:47:32  Show Profile Send Hepcat a Private Message
vill bara säga att det är förvånansvärt mycket nytt som släpps på vinyl också, bara det att affärerna inte tar in det så man får beställa många gånger.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:15:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Finessen med vinyl är väl annars just att det går att hitta massor av billiga begagnade skivor, ofta i åtminstone hyggligt skick, på skivmarknader o.dyl. Att vinyl generellt sett skulle låta bättre än CD vill jag nog inte gå med på, men visst finns det exempel på skivor som låter klart bättre på vinyl.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:55:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Om någon är intresserad av vinyl så kolla då http://www.speakerscorner.de/record.html

gcs
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:09:08  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Trevlig tråd, letar själv febrilt efter en bättre beg LP. Utbudet är ju enormt, bara bror har ju 1100 LP.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000