HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MO-FI -- DMM ! Kan ngn förklara ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:48:29  Show Profile Send mace a Private Message
Undrar om någon kan förklara 'Mobile fidelity' och 'Direct Metal Mastering'

Har letat på nätet men inte hittat en lagom kort förklaring av båda typerna på en nivå som JAG fattar

Snart é det vinter igen
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:50:08  Show Profile Send ekman a Private Message
av typerna?

mobile fidelity är ett skivbolag www.mofi.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:09:18  Show Profile Send mace a Private Message
Nu gör jag det igen ''FÖRKLARA DIG MÄNNSKAAAA !!

Vad jag menar är inspelningtekniken på vinyl för MO-FI och DMM på den tiden det begav sig

Har hittat om 'half speed' och UHQ mm mm men fattar inte möcke

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:15:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Halvfartsmastering är ett sätt att närma sig masterkvalite. Man kör bandaren på halvfart asså o så graverar man. Nej jag är ingen expert, du får kolla in en artikel i senaste Hifi News.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:17:37  Show Profile Send mace a Private Message
OKI! skall köpa :-)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:20:17  Show Profile Send ekman a Private Message
men du får ju säga att du menar inspelningstekniken då =)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:25:37  Show Profile Send mace a Private Message
Jag lyckades bättre andra gången ju :-)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:18:39  Show Profile Send gcs a Private Message
DMM har ingenting med halvfartsgravering att gör men jag ska försöka att förklara båda sakerna. Först lite historik - på den tiden när man inte hade bandspelare så graverade man direkt på tjocka vaxkakor
som värmdes upp i speciella ugnar till en lämplig temperatur. Då gällde det att jobba snabbt innan vaxet stelnade. Sedan började man att alltmer övergå till aluminiumskivor överdragna med ett lackskikt.
Lackskivor användes tidigare under kriget av radiobolagen som inspelningsmedium och dåvarande SR, Radiotjänst som det då hette använde lackskivor några år ända in i 50 talet. Grammofon industrin till skillnad från radiobolagen övergick till att gravera lackskivorna med safirnål som upphettades till en temperatur som fick lacken att mjukna men inte smälta. Fördelen med varmnåls-gravering är att man minskar distorsionen väsäntligt. 1958 så kom dom första stereo skivorna och det tyska företagen Georg Neumann utvecklade några nya graverdosor och i slutet av 70 talet utvecklade Neumann och Teldec den s.k. DMM graveringen vilket innebär att man kunde gravera med en kallnål(diamant)direkt på en stålskiva överdragen med ett tunt kopparskikt. Det här var ju en fantastisk utveckling som därmed stannade upp. Jo man gjorde en mekanisk dosa för gravering av videoskivor och senare ett alternativ för gravering av CD-skivor men den har aldrig kommit till användning.
Sen var det halvfartsgraveringen som man utvecklade i början av 70 talet. Jag tror att det var G.Neumann som då var stora på graver-
maskiner & dosor. Halvfarts graveringen utvecklades på grund av att man börjat experimentera med 4 kanals stereo (Quadrafoni). På den tiden fanns det tre olika system och ett av systemen gick ut på att man fm-modulerade bak-kanalerna med hjälp av en bärvåg som jag tror var på 50 KHz. Eftersom det inte fanns någon graverdosa som klarade dom höga frekvenserna så var man tvungen att gravera med halvhastighet.
Dom andra 4-kanals systemen var SQ (CBS/Sony) och det tredje hette
QS (Sansui). Dom två sist nämnda byggde på två olika sorters matris
stereo en sorts föregångare till Dolby Prologic. R.Dolby utvecklade
under 70 talet ett kort för halvfartsgravering. Dolby var ju stora
när det gällde brusreducering (Dolby A)sedan 1966. Man kunde nu gravera Dolby inspelade band med halvhastighet vilket innebar att man kunde höja nivån i dom höga frekvenserna. Risken för överhettning var annars stor om man inte limiterade diskanten med en s.k. S-cut limiter. Om man inte begränsar nivå på diskanten så var risken överhängande att dosan skar ihop. Graverar man med halv-hastighet så kommer man ju inte upp i dom för dosan kritiska frekvenserna och därmed kan man strunta i S-cut limitern.
Ett problem med halvfartsgraveing var att graverdosan klarade 20 Hz-3dB och när man sedan körde skivan med normal hastighet igen så hamnade -3 dB vid 40 Hz.

gcs
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:11:14  Show Profile Send mace a Private Message
Woooow

Tackaaaaar
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:19:03  Show Profile Send allbinn a Private Message
gcs
----Halvfarts graveringen utvecklades på grund av att man börjat experimentera med 4 kanals stereo (Quadrafoni). På den tiden fanns det tre olika system och ett av systemen gick ut på att man fm-modulerade bak-kanalerna med hjälp av en bärvåg som jag tror var på 50 KHz.----

Enligt bruksanvisningen till min gamla JVC [CD4] så ligger bärvågen på 30kHz, Tyvärr har jag aldrig hittat någon CD4 skiva, så jag har alldrig kunnat prova med 70-tals fyrkanal.


Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:40:55  Show Profile Send gcs a Private Message
OK jag minns inte riktigt säkert men jag har en teknisk manual (pärm)
på CD4 så jag borde ha kollat men jag orkade väl inte.
Jag har en skiva som SR spelade in 1972 i studio 7 med Laxblecket. Jag har ingen decoder till något av dom här systemen men jag skulle gärna vilja ha det. Jag har en CD4, en QS och ett par SQ skivor men ingen decoder. Man kan spela av SQ & QS skivor med Dolby Prologic men jag vet inte riktigt hur bra det blir efter som jag inte kan jämföra med en decoder. Jag har kollat frelvens omfånget på CD4 och
SQ skivorna och funnit att den högsta frekvensen ligger på så där en
16 KHz. Jo Mobile Fidelity köpte rätten att få halvfartgravera och ge ut ett begränsat antal LP skivor och eftersom DMM gravering var det yppersta och är det fortfarand så var det ju ett bra försäljnings
argument. Jag har tyvärr aldrig provat och jämfört men det skulle nog vara kul att få göra det.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:24:41  Show Profile Send nin a Private Message
Jo Mobile Fidelity köpte rätten att få halvfartgravera och ge ut ett begränsat antal LP skivor


Vaddå köpte rätten? Det finns flera olika bolag som har gett ut halvfartgraverade skivor.


eftersom DMM gravering var det yppersta och är det fortfarand


Nja, det råder delade meningar om det. Många av dom kunniga gillar inte DMM alls.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:27:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja just det köpte rätten att få ge ut dom skivor som dom släppt med halvfartsgravering. Ta t.ex The Beatles som Mobil gett ut.
EMI har ju inte gett ut den i halvfart men kan ha gett ut den i DMM.
Det vet man ju aldrig efter som alla bolag talar inte om allting.
Det kan ju vara licens skäl exempelvis. Sen det här med att alla inte gillar DMM. Ja det finns ju alltid folk som tycker olika men det behöver ju inte betyda att DMM är sämre än lackgravering. Det är så jävla mycket tyckande utan att veta hur det egentligen är. Ta bara en sån sak som att ett nygraverat lack måste matriseras på engång det behöver man inte med DMM. Ett lack rör sig på ett vis som inte en metall skiva gör. Det är egentligen bara fördelar med DMM men du kanske vet bättre.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:37:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det finns andra bolag som ibland kör med halvfartsgravering det är ju inget speciellt med det. Det handlar mer om vad man vill betala eftersom det tar dubbla tiden och dubbelt pris.
I Sverige är det nog bara Cutting room som graverar skivor idag och dom graverar bara DMM men det står inget om det på skivorna.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:00:30  Show Profile Send nin a Private Message
De flesta av dom mer erkända graverare idag använder INTE DMM.
MOFI köpte bara rätten att ge ut skivorna igen, inte att göra det med halvfartsgravering, det skiter EMI i. En av dom få stora som fortfarande använder halvfartsgravering är Stan ricker, som är en av dom som verkligen utvecklade detta. Har haft lite kontakt med han om detta.
En bra utgåva är en bra utgåva, spelar ingen roll om det är DMM eller halvfartsgravering.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:17:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det konstigt att dom flesta som jobbar med gravering inte använder sig av DMM. Svaret är nej eftersom det innebar en dyrbar uppdatering samtidigt som CD skivorna slog igenom. Efterfrågan på vinylskivor har ju minskat kraftigt. Samtidgt så vill nog Amerikanerna behålla sina USA tillverkade gravermaskiner.(Scully & Westrex) Jag skulle tro att skillnaden vad beträffar ljudet inte är så stor att det motiverar en ny investering. M.a.o man kör med den gamla utrustningen så länge det går och jag tror för övrigt att det är ett större lyft att halvfartsgravera en skiva om man bortser från
att basen inte går lika djup som vid realtidsgravering.
Jag undrar egentligen vart du vill komma med ditt inlägg. Vad har du för erfarenhet av DMM och vad vet du om halvfartsgravering. Och sen vill jag bara påpeka att det finns minst lika duktiga graverings-
tekniker i Europa som i USA. Men tyvärr så är det en kunskap som håller på att försvinna med tiden.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/19 :  21:20:03  Show Profile Send nin a Private Message
gcs, Alltså, jag vill påpeka att DMM och halvfartsgraqvering är inget som alla håller med om är bäst. Att du sedan har fel ang att efterfrågan på vinylskivor (som har ökat kraftigt dom senaste 5-6 åren).
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:23:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jasså men tala om för mig och andra på forumet varför DMM och halvfartsgravering inte är så bra. Jag vill gärna veta det. Du som tycks tullhöra dom kunniga kanske kan ge ett uttömligt svar för jag är intresserad av det.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/21 :  06:01:36  Show Profile Send nin a Private Message
gcs, Nej, jag anser mig inte speciellt kunnig alls. Men jag har läst vad flera erkänt seriösa graverare sagt om dessa metoder och flera har inte gillat dom.
T ex sa en av dom största, Stan Ricker detta om DMM till mig:

"WITH DMM, THE COPPER ISN'T VERY THICK, SO THE AMOUNT OF VERTICAL EXCURSION
[STEREO INFORMATION/CHANNEL SEPARATION] IS PURPOSFULLY LIMITED. IT ALSO
HAS A KIND OF "METALLIC" SOUND TO IT."


Att han sedan inte hade något att klaga på halvfartsgravering beror ju mer på att han själv använder det. Det går säkert att söka på nätet och få fram mer info varför flera inte gillar dessa metoder.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/21 :  14:03:21  Show Profile Send gcs a Private Message



Vem säger att Stan Ricker är den bäste graveraren. Jag håller inte
med om det. Det som jag nu skriver har jag kollat för att det inte ska bli fel. När det gäller gravering så är England just nu dom bästa på att gravera. Dom graverar med högre nivå men priset man får betala är att skivorna inte går så djupt ner i basen. För om man ska balansera den kraftiga diskanten så måste man höja nivån i basen.
Detta medför att vindlingarna på skivan blir så kraftiga att en pickup inte kan ligga kvar i ett sådant spår utan att låta illa och hoppa ur spåret. Man har därför bedömt att det är bättre att offra subbasen & lågbasen för att få upp nivå på det andra. Sedan när det gäller DMM så är det som så att i tidigaste början hade man problem med kopparbeläggningen på stålskivorna men efter att men ändrat på formulan (ändrat koppar trådarnas längd) så är problemet löst.
När man graverar en skiva så får man spånor som man på något sätt vill få bort och för att få bort spånen vid DMM gravering så påför man ultraljud i dosan som ska skaka bort spånen. Det visade sig då att ultraljudet ökade bruset på en skiva. Det problemet löste man
bl.a. genom att ändra på kopparn. Det här med att kanalseprationen skulle bli sämre är helt fel. Man ska ha klart för sig att en graver-dosa är vida överlägsen alla pickuper som finns. Man är tvungen att
sänka nivån (tvärhastigheten) på skivorna för att pickupen ska kunna hänga med. Pickuperna har aldrig tidigare varit så bra som dom är nu, samma sak gäller ju oxå kassettdäcken. DMM gravering är
definitivt överlägsen lackgraveringen man har t.ex. en bättre transientåtegivning och det bästa av allt är att man kan göra flera
matriser av en DMM och du kan låta DMM originalet ligga i flera år
utan att spåren ändras. Ett lack kan man bara göra en(fader) matris
av och det måste ske på en gång för annars hinner lacket ändra sig. Till sist det här med halvfartsgravering. Man tycker inte idag att det är någon vitts med den formen av gravering. Halvfarts-
gravering kan bara ske från analoga masterband och när man
halverar hastigheten så halveras ju oxå den lägsta frekvensen så pass mycket att dom försvinner vid graveringen.(för att slippa vissa problem så har man ett HP filter i dosan)Till sist: Jo det är tydligen sant att man säljer mer vinyler i dag än på 90-talet men det är ju ändå lite skivor det handlar om när man jämför med hur det var före CD skivans intåg.

gcs


Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:57:30  Show Profile Send nin a Private Message
gcs, Nja, vi delar inte alls samma åsikt, och det är helt okej.
Ang om Stan Ricker (som jobbade/jobbar åt bl a MoFi) om han är en av dom bästa och mest erkända graverare råder det inga tvivel om. Sedan finns det ju andra bra killar, som t ex Ray Staff, Doug Sax och min personliga favorit, Kevin Grey.

Om DMM så vet jag för lite själv, utan vet bara vad andra säger om det. Men att FLERA mkt bra graverare inte tycker om det är klart iaf. Och det är som vanligt här i världen, allt är inte svart och vit, utan grått också. Det var det jag ville påpeka att DMM inte är något som alla håller med om att det är bättre.

Sedan så kan man ju ta upp världens bästa (?) graverings studio just nu, AcousTech Mastering, som är HELT renoverat till toppkvalite. Där jobbar bl a Kevin Grey som ligger bakom massa kanon audiofil vinyler under senaste 10 åren. När EMI skulle släppa om Dark side of the moon på SACD och vinyl i år så gav man Doug Sax fria händer med vinylen, att göra det bästa han kunde. Han valde AcousTech Mastering (som inte är DMM). Så han och Kevin grey är männen bakom vinylsläppet.

Ang att det säljs mer vinyler idag är inte så lite det heller. Visst, det är långt under CD försäljningssiffror, men kan nämna att i USA första halv året i år så såldes det 3 gånger mer vinyler än SACD och DVD-A ihop.

Edited by - nin on 2003/08/22 18:59:01
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:19:25  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tack gcs för bra svar! (även om jag inte frågat)
Blev lite intereserad av DMM var hittar jag skivor som använder denna teknik?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:06:42  Show Profile Send nin a Private Message
jatttelite, Bl a Sundazed's släpp på Wilco's senaste är DMM, MKT bra skiva. Soundtrack of our lifes vinylerna är DMM. Det är mest england och tyskland som släpper DMM släpp nu för tiden. Ytterst få eller några audiofil släpp kommer dock på DMM.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:38:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle tro att DMM är en europeisk företeelse och om amerikanerna tycker att lack är bättre en DMM så får dom väl tycka det. Jag diskuterade det här med en kompis som jobbar med mastring sedan säkert över 30 år. Han är den som jobbat längst i Sverige med både lack och DMM. Han berättade att det fanns en DMM anläggning i Sverige som sedan såldes till Tyskland och han anser att DMM är i dag den bästa tekniken för gravering och matrisering trots att han själv jobbar med lack idag. Det här metalliska ljudet som du tidigare
berättade att någon hade beskrivit ljudet. Det finns inte och har
heller aldrig funnits och jag undrar om du någonsin själv har hört det. Jag tycker att det verkar som om du själv egentligen inte vet
utan du citerar Stan Ricker och han e´ju bra för han har graverat så
mycket musik som du själv tycker om. En sak som man märker när man har jobbat länge i branschen det är att det finns så många duktiga tekniker både tjejer och killar. Dom är mycket duktiga när det gäller rock,hip hop osv men hur levande musik ska låta då är dom torsk.
Det finns massor med vinylskivor som låter bra och jag tror inte att problemet ligger i graveringsprocessen utan jag tror att felkällan
kan ligga hos presserierna. Man kan göra ett dåligt jobb i galvanot eller det kan bli fel när man sätter upp matrisen i pressen och
till sist kan man snåla på kvaliteten i massan. Jag vet att man på ett presseri i Sverige på 70 talet där körde man med nermalda skivor med etiketter i massan.

gcs

Ps. Vet du vad brus och buller nivån ligger på en vinyl...jo den ligger på så där -48 dB och det motsvara 8 bitar.Ds
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:53:05  Show Profile Send gcs a Private Message
nin är det inte så att audiofilsläppen kommer från USA och England.
Det tycker jag måste vara förklaringen till att det finns så få DMM-
skivor. Dom flesta DMM görs nog i Tyskland. Det Svenska skivbolaget
BIS/Robert von Bahr gjorde alla sina vinyler runt 1980 med DMM.
Detta är ju bara ett exempel på erkänt hög kvalitet utfört av Teldec i Tyskland.

gcs
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:57:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Lite bättre än -48 dB kan man nog åstadkomma (teoretiskt ca -70 tror jag) även om många begagnatköp i min samling säkert är ännu sämre.

nin, hur låter Soundtrack of Our Lives på vinyl? Har du jämfört med CD? Jag tycker CD-skivorna åtminstone bitvis låter ganska illa.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000