Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 01:39:15
|
gcs, Om du läste vad jag skrev så sa jag att jag inte alls är kunnig på detta, utan förlita mig på vad andra säger. EXAKT samma som du gör när du tar din polares info och sväljer den. Stan Ricker spelare själv musik, och har gjort det i över 60 år. Han är utbildad musiker och spelar aktivt. Så han vet nog hur det ska låta.
Och vad har du fått -48 dB ifrån? Du har ÖVER 75 dB dynamikomfång på vinyl. Du kan läsa lite om producera vinyl här: http://www.recordtech.com/prodsounds.htm
Magnuz, Har inte jämfört dom. Dom låter väl inte super på vinyl heller, tror dom var tagna ifrån DAT master. Men köp dom ändå, det är 4-5 extra låter per skiva som inte är med på CD'n. Så det är värt pengarna. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 10:57:09
|
Jag har mätt på många skivor och jag har aldrig fått bättre värden. Däremot när jag har mätt på lack eller DMM mastrar då får man mycket bättre värden. Du annar inte vilken skillnad det blir. Tråkigt nog skulle jag vilja säga.
gcs |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 11:31:56
|
Ja, du har mätt. Men sanningen är att du har över 75 dB dynamikomfång på vinyl. Sedan att det inte finns kanske några direkta skivor som använder det (eller på CD heller) är en annan sak. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 11:36:09
|
Om du läst rätt så skrev jag att det är många unga tekniker som inte vet hur levande musik ska låta. Min polare som oxå är en kollega började i branschen 1957 på då varande Europa Film så man kan gott på stå att han har varit med ett tag. Själv har jag bara varit med sedan mitten av 60-talet. Sedan det här med dynamiken på vinylskivor Det finns olika mätmetoder t.ex om man skär bort lite av basen och diskanten med ett vägningsfilter som är tänkt att likna öronens käns- lighet. Då kan man möjligen få dom här fina siffrorna men inte annars. Man ska ju inte glömma bort att en graverdosa förmår mycket mer en vad någon pickup förmår. Därför måste man begränsa nivån (tvärhastigheten)på en vinyl för att en pickup ska hänga med i svängarna. Ju högre nivå dess högre distorsion när man kör analogt och i den digitala värden är det precis tvärs om ju högre nivå desto lägre dist.
gcs |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 15:13:12
|
Precis, det där med dynamiken beror på hur man räknar. Uppe i den högsta diskanten och i den lägsta basen finns det nog ingen vinyl som klarar -75 dB. Undrar vad det blir om man snittar? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 15:26:06
|
Skulle tro att -75 dB gäller själv skivspelaren utan skiva. Jag har för mig att man har något aggremang som sitter på tallrikens mitt- axel där pickupen vilar. Men annars så kan man ha en lackskiva som är omodulerad eftersom lacket inte har något eget brus.
gcs |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 17:36:15
|
gcs, Håller inte med dig ang dynamikomfånget. Vad jag läst (eftersom jag inte har testat själv och är inte speciellt intresserad att testa själv) så har man över 75 dB dynamikomfång. Om det är från 20-20K vet jag inte exakt. Över 75 dB beror på också att man kan höra "igenom" vinylens "noise floor", men det är svårt att mäta.
Men jag är ganska trött på denna debatt p g a: *Vi har haft den innan här på forumet flera gånger och inte givit något alls. *75 dB är fullt tillräcklingt och blir över med tanke på att ytterst få musik har 30 dB i dynamik. Vanlig bra inspelad pop/rock kanske ligger på 10-15 dB.
Så bästa sättet, som vanligt, är att sätta sig ner vid stereon och lyssna. Låter det som äkta musik eller låter det som massa ljud?! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:43:52
|
Nin det går inte att mäta genom vinylens noise floor i så fall vet jag inte vad man mäter emot. Decibel är ju ett förhållande mellan två värden. (min & max) Det är nog sant att dynamiken på en rock eller pop inspelning inte är högre än några få dB men det finns musik som har betydligt högre dynamik det kan man höra ex. på en CD skiva. Man kan ju jämföra tystnaden mellan två spår på en vinyl och sedan tystnaden på en CD. Skillnaden mellan tystnade och den högsta nivån blir då ett mått på dynamik. Om vi tänker oss ett klassiskt stycke så begränsas dynamiken av det brus som alltid finns i konsersalen och för att tillföra ytterligare en sak så har vi ju mikrofonerna som har sitt förstärkarbrus. Ju fler mikrofoner dess mer brus. Ok vi avslutar den här debatten nu även om du sitter kvar i din uppfattning men det kan ju hända att det finns andra som har fått en bättre insikt i vinylskivans hemliga liv.
gcs |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 01:09:20
|
Hallå nin jag hittade i mitt arkiv den här adressen http://www.enjoythemusic.com/magazine/rickerinterview/ricker4.htm Jag vet inte om du har läst den men jag sparade den p.g.a att han nämner en av mina läromästare C.Robert Fine och George Piros. Jag har samlat på flera skivor som Robert Fine har spelat in. Fine blev känd för sina fina mono inspelningar med endast en mikrofon och symfoni orkester. Det här var 1950 och han spelade in på en Presto bandspelare som var ett riktigt stort schabrak.
gcs
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 01:22:37
|
gcs, Jag vet hur man mäter dynamiken. Men man kan höra genom noise floor också. Men jag tänker inte ÄNNU en gång hamna i samma tröttsamma debatt. |
|
|
Topic |
|