HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HJÄÄÄLP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:41:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Sitter just nu besviken och lyssnar på något som jag var övertygad skulle bli en höjdare.
1.har fått hem min nya Cairn Fog2 och kopplar den direkt via XLR till mitt AW 250R slutsteg. BRUMM i båda högtalarna, och låter bara "sådär" vid normal lyssningsnivå.
2. provar RCA direkt (som aldrig varit tanken) brummet består men ljudet blir fullständigt bedrövligt.
3.kopplar in försteget igen EC 4,5 (också Electrocompaniet alltså) och brummet försvinner och ljudet är bra nu - MEN absolut inte bättre än min 10 år gamla Marantz CD 63 mk II???
4. jag har fått nya högtalarkablar också - Kimber 8TC biwire mot mina gamla supra singlewire. NOLL skillnad!!!???

VAD HÄNDER? VARFÖR? Jag ville ju köra minimalistiskt med foggen balanserat rakt in i slutsteget, men det låter bedrövligt - mycket sämre än med gamla 63:an...dessutom trodde jag att kimberkabeln skulle ge mig större perspektiv - jag provar fram och tillbaka - ingen skillnad överhuvudtaget....-jag blir sååå trött!

Har jag glömt något? kopplat fel? tänkt fel? ja, jag vet inte....kan någon tippsa om något så man kan bli glad igen...just nu känns det som low-fi hade varit roligare!

Artphotography

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:44:10  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Inspelning kan vara en av bovarna...
Jag lider med dig, i alla fall...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:48:37  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Ajaj,
det verkar inte kul alls. Hur är kablarna terminerade? Det är inte alltid apparattillverkarna kopplar balanserade kontakter på samma sätt. Borde framgå av varje apparats brux...
Brum.. hmm.. jordslinga kanske.. När du får ordning på speleriet kommer även dina 8tc låta bra, utan tvekan.
Edit: Så håller jag med om grejjerna måste spela ett bra tag innan allt sätter sig. Fast du måste ju bli av med brum så du kan köra balanserat som du tänkt.
/Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/20 10:50:22
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:27:09  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Minimalistiskt Jag har inte hört någon cd-spelare oavsett prisklass som driver slutsteg lika övertygande som ett bra försteg.

Jag har alltid föredragit att använda ett försteg och då har jag testat Wadia med flera direktdrivare.

Föreslår att du behåller ditt försteg i signalvägen. Sen blir det svårt när du byter fram och tillbaka mellan flera nya komponenter.
Blev du direkt missnöjd med fog så lär du bli på dåligt humör vilket kan påverka omdömet om andra förändringar i systemet...allt låter dåligt osv osv, jag brukar till och med bortse från att utrustningen är kall när jag testar och är på dåligt humör
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:34:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Brummet och det dåliga ljudet verkar höra ihop, kan vara felkoppling, jordfel eller motsvarande, det ska i alla fall inte brumma.
Får du inte rätsida på det hela, kontakta säljaren.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:53:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla just om inte det kan vara så att XLR kabeln är fellödd, då kan ett sånt där brum uppkomma..

Men som sagt så är ett försteg bättre än en cd med direktdrivning, men det ska i alla fall låta ok, så ja ?!?!

Har du kolla med firman där du köpte spelaren om dom har nån ide ??
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:06:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag gissar att min balanserade signalkabel är OK eftersom det funkar när jag använder den mellan för- slutsteg, utan "brumm". Kanske kan vara fel på Foggen?
Hursom, det är lite som Mikael2 säger att när man blir sur så låter ALLT skit utan att man ger det en ärlig chans. Jag hade ju inställningen till ett jättelyft direkt! Jag ska därför åka ut och fiska istället och koppla/lyssna vidare ikväll igen.
Tack så länge.

Artphotography
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:14:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Något måste vara fel, eller också är Cairn Fog helt enkelt inte särskilt bra.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:28:24  Show Profile Send stargazer a Private Message
Dan, detta låter konstigt.

Har själv en Fog2 (med soft uppsamplingskort) och den är verkligen en höjdare! Jag kör rakt in i mitt NAD C270 och det låter (för pengarna) alldeles makalöst bra (i mina öron). Visst blir det ännu bättre om man kör med ett högkvalitativt försteg, men det kostar ju mycket mer då också. Allt är ju en prisfråga, trots allt.

Att köra rakt in i slutsteget funkar ju olika bra beroende på vilka CD-spelare det är frågan om. Min gamla Linn Genki hade den featuren, men lät verkligen ultra-kass om man körde rakt in i slutsteg. Foggen som jag har nu låter förvånansvärt bra, i mitt tycke en riktig höjdare.

"Brummet" du berättar om låter konstigt. För en lekman som undertecknad, låter det definitivt som något tillverkningsfel på foggen.
Åk in till handlaren och kräv ett nytt exemplar eller pengarna tillbaka.

Jag vet inte om det kan vara ett inspelningsfenomen, låter lite osannolikt tycker jag men man vet ju aldrig. Själv har jag inte upplevt något liknande, dock köpte jag min som demoex - inspelad och klar. Inga problem, inget brum. Bara välljud.

Jag kör en Kimber Silver Streak (Oballad, WBT) in i mitt C270-steg.
Har sedan Van den hul CS1022 biwirade till mina Matrix 805:or.
Låter i mina öron väldigt, väldigt bra. Särskilt med tanke på det låga priset, det är verkligen ett budget-system.

Tipset för att göra dig glad? Åk in till handlaren och lämna in din fogg i utbyte mot en ny, sväng förbi grönskylten och införskaffa en Laphroig, åk hem, koppla in din nya fogg, smacka in en sjyst platta, smutta på skotten, slut ögonen och njut.


Lycka till / Stargazer
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:10:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad är det för musik du kör. Cairn är en smula kitslig på vad man matar den med.

Men å andra sidan: Brum låter ej bra. Men jag skulle rikta ett getöga mot förstärkaren snarare. Kan bli obalans om dom Electrocompaniet och Cairn alltså har olika jordningsfilosofi.
Bal. löser inte jordproblem, det är kablarna som för brummet vidare.
Mitt första råd: Flytta på cdp så långt från slutstegstrafon som möjligt.
Mitt andra råd:
Testa ny cdp.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:21:00  Show Profile Send mucke a Private Message
Vad är det för musik du kör. Cairn är en smula kitslig på vad man matar den med.

Ingeting som jag har märkt. Har väl i princip matat min fogg med allt förutom opera och det bara låter gudomligt.

Mvh Mucke.

Edited by - mucke on 2003/08/20 16:03:57
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:37:26  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Du kan väl troligtvis direkt utesluta att det handlar om inspelning.

Det var ju någon/några på forumet som använt fogen direkt i slutsteget med bra resultat. Så troligtvis(?) så är det något med din anläggning som orsakar brummet. Att det låter dåligt är ju relativt ;) Men prova om du har möjlighet ett annat slutsteg. Det kan ju vara fel på cd spelaren?

Sen vill jag ändå försvara tanken med cd spelare direkt till slutsteget. Helt super enligt mig, men det är tyvärr inte alltid så väl implementerat. I min muse cd/dvd så låter det inbyggda försteget dock BÄTTRE än muse egna försteg för dryga 30000:-
Så visst går det att göra bra.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:16:13  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag tror definitivt att något är allvarligt fel. Jag tror något helt enkelt är trasigt.

Jag kan berätta en liten historia:

En polare shoppade ett helt hifi paket för en del seriösa pengar. Jag var aldrig imponerad och det lät inte så bra. Han var nöjd.
Sen pajade CD'n och de bytte ut den, vips blev det en ENORM skillnad. Det visade sig att han spelat på en halvtrasig cd-spelare. Men hur skulle vi ha kunnat veta det? Vi trodde ju att den skulle låta så eftersom det ändå lätt hyffsat!

Historien är dock inte slut där! Han lånade ett nytt slutsteg och kopplade in den. Jag hade med mig mitt eget slutsteg för att jämföra med. HAns steg kostade runt 30k och mitt 5k ändå slog mitt steg hans sönder och samman. HUR var detta möjligt? Efter två dagar insåg han helt plötsligt att vi hade kopplat fel. Jag åkte dit på nytt, och mycket riktigt, hans 30k slutsteg gjorde mos av mitt billiga steg....

Med dessa erfarenheter i min ryggsäck inser jag förhoppningsvis lättare att saker kan vara sönder när man inte är nöjd med ljudet, eller så har man helt enkelt inte kopplat ihop alla delar på ett optimalt sätt. :) Lycka till! Hoppas det ordnar sig! Låt oss få veta hur det går för dig! Kör hårt! Ta ett glas vatten!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:44:51  Show Profile Send Nemo a Private Message
Har Cairn Fog2 jordad nätanslutning? Om inte: prova med att ansluta både CD-spelaren och slutsteget ojordat till nätet. Mitt eget system brummar, när jag kör jordat, men fungerar perfekt, när jag kör ojordat.


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:09:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har nu lyssnat några timmar olika skivor. Uppställningen högtalare är samma som innan eftersom jag "kan" den.
Byter jag bara plats med gamla Marantzen och sätter dit Foggen med försteg så är det bättre. Inte himmelsk skillnad, men det blir renare och snabbare. Jag kan absolut leva med detta ljud ett tag men känner ändå direkt att det jag trodde skulle bli en verklig höjdare är trots allt bara ett mellansteg till...anläggningen är alltså långt ifrån klar.
Det som är mysko är att direktkopplat till slutsteget låter det inte bra överhuvudtaget. Jag blir konfunderad över detta då jag läst flera som tycker detta är ett bra sätt att använda Foggen (och som var min tanke vid köpet) men i mitt system är det olyssningsbart.
När det gäller uppgraderingen högtalarkablar från enklaste supra singlewire till Kimber 8TC biwire så blir det garanterat noll skillnad. Jag skulle sätta en bra slant på att ett blindtest hade varit mer tur än erfarenhet att avgöra vad som är vad. Är det konstigt att det inte är någon skillnad? Jag får väl nöja mig med att det ser "coolare" ut att ha Kimber än Supra
Totalt sätt är jag besviken att Foggen och Kimber inte höjde ljudet mer (marginellt) mer det kanske samtidigt är en läxa och erfarenhet att seriös hifi är INTE enkelt och mååånga parametrar måste stämma överens. Jag har ju trots allt endast läst om lyssningsintryck på nätet samt tidningar och utifrån det gjort logiska (hrmm) bedömningar om vad som borde vara bra. Alltså: Electrocompaniet AW250R slutsteg, EC 4.5 försteg, Cairn Fog2 CD, Kimber 8TC, B&W 802 SIII. För mig så tycker jag att "på pappret" är detta en riktigt vass anläggning. I sanning - endast OK!
Med denna anläggning som jag har just nu....vad had DU gjort?

Artphotography
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:27:38  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
....vad had DU gjort


Dan, jag hade lämnat tillbaka foggen till handlaren och *krävt* ett nytt exemplar eller pengarna tillbaka.

Om resultaten är lika usla som innan, tillämpa "öppet köp" och kräv pengarna tillbaka. Köp sedan något annat.

Motivering: Jag tror att det är något tillverkningsfel på foggen.
Har själv en fogg och har lyssnat på den i flera olika konfigurationer. Som exempel, den smiskar min tidigare Linn Genki (16 000) rejält och borde fullständigt massakrera din gamla Marantz. Då den inte gör det, så är det något som är seriöst fel.

Hoppas det ordnar sig!

Cheerio / Stargazer, en väldigt nöjd Fogg-ägare
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:27:50  Show Profile Send gardd a Private Message
dan: Det beror på vilket "sound" du vill ha! Vet vi inte det är det svårt att ge en rekommendation på vilka komponenter du kan prova med.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:28:57  Show Profile Send Timbre a Private Message

Med åren lär man sig att tygla nyfikenheten....

Gå tillbaka till startläget. Byt ut endast en komponent i systemet, lyssna in dig ordentligt och gå tillbaka igen. Det här tar tid. Både kablarna och CD-spelaren skall ju dessutom spelas in.

Håller med Mikael. Börjar också bli mer och mer tveksam till direktkoppling CD-spelare/slutsteg.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:51:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har köpt Foggen privat och skulle aldrig börja "tjabbla" med säljaren (som dessutom är mycket trevlig & omtänksam) det är min risk att köpa osedd/ohörd och jag står mitt kast. Dessutom tror jag faktiskt inte att det är något fel på spelaren, jag menar, det låter ju bra...Jag tror snarare att en av två saker har hänt - 1. det är en "missmatch" med komponenterna jag använder, eller 2. jag hade alldeles för högt uppskruvade förväntningar.
Jag behåller grejerna som det är och lyssnar in mig ordentligt och så tror jag (rätta mig gärna) att nästa uppgradering bör vara ett vassare försteg? Jag tycker mig redan lärt den läxan att "skippa" försteget är ingen bra väg att gå....och en följdfråga till detta då -är det alltid bäst att matcha försteget till sitt slutsteg (läs: EC 4.7)eller hade jag lika gärna kunnat välja Cairns försteg så att det matchar Foggen?

Artphotography
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:08:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det var en intressant fråga! Matcha slutsteget eller matcha signalkällan...
Spelar det egentligen någon roll så länge de impedansmässiga förhållandena stämmer...
Är det överhuvudtaget möjligt att få till en mismatch mellan en CD-spelare och ett försteg...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:25:21  Show Profile Send EAR a Private Message
Har också provat att köra CD`n rakt in i monoblocken hörs apa rent ut sagt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:40:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tycker jag mig inte ha sett allt fler tester som påvisar att hoppa över försteget är synnerligen tveksamt, m.a.o försteget har en funktion att anpassa och förstärka signalen från CDn.

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:55:05  Show Profile Send Timbre a Private Message


Dagens kvalitetsförsteg är ju rejäla pjäser med överdimensionerade nätdelar, skärmade moduler, rejäla energiresurser o.s.v.

Hur skall man kunna klämma in allt detta i en CD-spelare eller dac...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/22 :  07:57:20  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Det hänger på hur man gör det vill jag påstå. Ta bort alla ingångar, nätbrunnar, utgångar m.m. Vad har du kvar, inte "mycket" plus en nätdel. Självklart får man plats med det i en cd spelare.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  09:45:18  Show Profile Send gardd a Private Message
s.m.f. Nämn en sådan Cd-spelare!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/22 :  10:42:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Dan!
Det är mycket sällan som brumproblem orsakas av själva apparaten. Oftast är det problem med jordslingor som råkat skapats. Jag är skeptisk till att det är något fel på apparaten.

Du kan prova följande:
1. Koppla CD-spelaren till ett ojordat nätuttag.
2. Prova även att ev ansluta slutsteget ojordat.
3. Som du har nu så misstänker jag att du har båda apparaterna jordade, och det blir då en jordslinga mellan CD-nätkabel/elluttaget/förstärkarnätkabel/signalkablarna som det induceras brum i.
4. Tvinna ihop höger och vänster signalkabel med varandra, för att på liknande sätt slippa jordslingor. Det är ett knep som alla bör tillämpa vid inkoppling av kablage.
5. Du har väl skärmade signalkablar?
6. Funkar inte detta, bör du ta dit någon polare eller så som är elektriskt kunnig.

/Johan


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000