HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nästa fråga.. Vad är viktigast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:50:47  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Nagref: Kanske men bara kanske för att vi plockar ut så mycket info från skivan som möjligt och tar det för vad det är även en sämmre inspelning blir ju bättre med bättre signalkälla finns undantag som är så dåliga att de blir sämmre men det tillhör inte vanligheterna.

www.selleri.de
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:02:55  Show Profile Send JM a Private Message
Högtalarna är den del av kedjan man skall bränna mest pengar på iaf. Det kostar mer att bygga bra högtalare än CD spelare och förstärkare !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:03:53  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Högtalarna är enligt mig den del av systemet som spelar störst roll för det färdiga ljudet så länge alla komponenter ligger i samma prisklass.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:10:48  Show Profile Send Kraniet a Private Message
skivan är ju helt klart absolut viktigast.. men den är också absolut den kan vi inte ändra på.. jag tror mig inte kunna ändra på sony eller philipps när det gäller proudktion av skivor.. men jag kan välja stereoprylar som tar fram så mycket det bara går av skivan. så den låter så bra (för den låter väl bra skivan? mycket iaf) det bara går.
men jag skulle gärna slå en del skivprodicenter på käften för att dom ger ut sån skit.. men i ett samhälle där man tycker mp3 är lika bra som cd så är det nog svårt att få nån förändring..
face it sacd och dvd audio är utdöende..
hårddiskbaserat kan ju bli intressant när det väl kommer igång..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:13:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fel "Nagref", jag tycker CD-delen är väldigt viktig och gnäller ändå över dåliga inspelningar.

Bravo
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:32:39  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag anser högtalarna vara viktigast, sedan är det självklart en balans mellan hela anläggningen, rumsakustiken och som så alltid
inspelningen. Jag fick åter ett bra exempel på detta då jag lyssnade
på min nyinköpta samlingsskiva med Olle Adolphson med inspelningar
från 50 och 60-talet, vilket ljud vilken närvaro Olle stog i rummet och sjöng. Ibland undrar man om det har hänt så mycket på
inspelningssidan dom sista 40 åren.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:51:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Naturligtvis har ni fel allihop. Alla delar är lika viktiga, d.v.s. de är alla absolut nödvändiga. Den här frågan handlar väl inte om det, utan snarare om hur man bör prioritera och i den frågan kommer jag fram till följande: filosofin skit in = skit ut är helt korrekt, det blir aldrig bättre (bättre betyder här troget gentemot originalet) än vad signalkällan presterar. MEN det blir heller aldrig bättre än vad de övriga ingående delarna medger. Vill man se praktiskt på det hela kan man (åtminstone har jag gjort det) konstatera att de största skillnaderna står högtalare och rum för, därefter förstärkare och sist signalkälla (åtminstone CD, vinyl är en annan femma). De flesta CD-spelare (åtminstone de jag hört) är helt enkelt tillräckligt bra för att göra den ursprungliga signalen någorlunda rättvisa, medan det finns flera mindre bra förstärkare och rent horribla högtalare och rum. Hitta en CD-spelare som fördärvar ljudet lika mycket som ett par missfoster till kompakt-plast-skräphögtalare man hittar på OnOff den som kan. Jag tror inte det blir så lätt...
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:57:31  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Magnuz, du har sagt precis vad jag menat men inte lyckats formulera.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:53:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Högtalaren är den största välljudsmarodören i systemet men boten heter inte självklart - mera balubas. Högtalare har nästan oavsett pris tydliga fasfel, distorsion värdig en bergsprängare från-84 och förstör effektivt illusionen av en orkester i vardagsrummet genom sin blotta existens.

Hörlurar är bäst!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/23 :  06:35:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu tar han väl allt i! ("brumel")

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:41:22  Show Profile Send gardd a Private Message
Tidigare hade jag filosofin skit-in-skit-ut men numera tycker jag mest att det är ett korkat försäljningssnack från vissa hifitillverkare. Jag tycker att högtalarna är viktigast i kombinationen med rummet. Naturligtvis är det hela en kedja med flaskhalsar som kan förbättras, men skall jag välja ut något på GENERELL nivå får det bli högtalare+rummet.


jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:00:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Intressant diskussion om vad som är viktigast, jag skulle säga musiken.
Men om man talar om reproduktionskedjan så tycker jag att pickuppen är viktigast sedan kommer högtalarna.
Inspelningarna håller en låg kvalitet i dag tycker jag, det är alldeles för mycket slentrian och dynamikbegränsning på dagens inspelningar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:03:12  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om "dom", som det tidigare påstods, som lagt mera pengar på signalkällan än senare led gnäller mindre på dåliga inspelningar kan ju bero på att högtalarna i det fallet inte förmår plocka fram skillnaden mellan en bra och dålig inspelning *retas*

I kraniets jämförelse om gud osv så tycker i alla fall jag att resultatet i alla de 3 fallen inte är bra.
Helhet!

Vill citera Magnuz:
"Hitta en CD-spelare som fördärvar ljudet lika mycket som ett par missfoster till kompakt-plast-skräphögtalare man hittar på OnOff den som kan. Jag tror inte det blir så lätt... "
Instämmer till fullo i detta, samtidigt som jag även tror på "skit in = skit ut"... men det verkar som om vi talar om äpplen och päron.

Mitt motto: hur får jag ut störst ljudförbättring relativt pengarna?
Skulle tro att i 99% av de svenska hemmen skulle det vara genom att placera högtalarna korrekt

Andra konstiga exempel:
15000 på cd, 1500 på förstärkare, 15000 på högtalare. Vad uppgradera?

15000 på cd, 15000 på förstärkare, 1500 på högtalare. Vad uppgradera?

1500 på cd, 15000 på förstärkare, 15000 på högtalare. Vad uppgradera?

Mitt svar: DET VET JAG INTE förrän jag lyssnat på dom olika alternativen!
Därför vill jag även undvika att rangordna de olika komponenternas betydelse.

Uttalanden som att "Du ska lägga mest där..." låter bara som försäljningssnack. Det kan vara rätt eller fel. Det är ändå helheten som räknas... resultatet.
Lita på dina öron och strunta i allt snack.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/23 12:12:36
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:08:02  Show Profile Send gardd a Private Message
Bra larsen! Du skriver det alla försöker säga.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:21:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Om man vill ha ett någorlunda korrekt svar (man kan nog aldrig helt få reda på sanningen, kanske tur det då man skulle tröttna på hifi om man visste allt) är det ju en bra start att testa. Jag har för närvarande högtalare och förstärkare i ganska lika prisklass (högtalarna är något dyrare än stärkaren) men kör med en gammal Pioneer-CD från -93 som då låg på ca 5500 kr. Till hösten ska jag byta den och testa lite alternativ. Jag tror att det kommer ge mig en del svar på hur mycket det skiljer mellan CD-spelare i olika prisklasser. Har jag tur är min Hifi-handlare villig att låta mig testa en riktigt dyr CD-spelare också (säg 40'-50') och då märker man säkert om det är så att "skit in- skit ut"-filosofin håller i detta fall.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:51:25  Show Profile Send långhåret a Private Message
Min personliga uppfattning är följande:

1 Placering av högtalare / utformning av rummet (placering av möbler)
2 Högtalare
3 Förstärkare
4 CD-spelare
5 Signalkabel
6 Högtalarkabel
7 Val av stereorack, dämpfötter/plattor etc.
8 Strömkabel

några kanske instämmer

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:53:18  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja visst håller jag med om att om det faller senare i kedjan så blir det aldrig bra.
Men jag tycker ändå att det är lättare att få bra resultat med bra signal kedja och sämre grejjor senare. Eller tycker och tycker jag har ju hört det själv. Med mina öron så är det lättare att få bra resultat med en bra cd i skitanläggning. Har provat många system som jag tyckt låtit dåligt och som genom magi blir det genast bättre när jag bytt cdspelare. I dessa system skulle ett byte av högtalare inte gjort samma skillnad. Och då snackar jag inte synergieffekter etc sånt intresserar mig inte.. Jag vill ha den bästa produkten i alla steg inte en massa prylar som låter bra om man kombinerar dom på ett visst sätt. Väga upp nackdelarna hos en kompnent med fördelar från en annan.
Varför inte ha bra grejjor genom hela kedjan?

Själv är jag ju ett levande exempel på min egen filosofi. en Genki Nad steg och ett par Tukan. Cdn är värd mer dubbelt så mycket än alla de andra ingående komponenterna. Jag hade inte haft samma ljud om jag haft Linn förstärkare och en NAD cd det kan jag lova..
Nu ska ju NAD ut ur systemet.. Åtminstonde förförstärkaren.. Till förstärkare tänkte jag prova gaincloner.. (verkar inte sämre än NAD iaf..)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:53:46  Show Profile Send Larsen a Private Message
** tog själv bort mitt inlägg här. Rätt oviktig sak för er som hann läsa det **

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/23 12:11:10
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:07:00  Show Profile Send JM a Private Message
Jag instämmer med långhåret ! ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:16:02  Show Profile Send Kraniet a Private Message
vad skrev du då? du kan ju pm det om inte annat.. *nyfiken*

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:22:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Linn brukar väl mycket riktigt framhålla att de tycker tyngdpunkten ska ligga på signalkällan. Det har inte så mycket med pengar att göra, utan det är filosofin att man ska vara uppmärksam på vad man använder som signalkälla, och inte bara köra med lite vad som helst som källa och sen satsa allt på förstärkeri och högtalare.

Nu blandas det ju då ihop pengar och "viktighet". Det är dyrare att göra högtalare som kan prestera bra än samma sak för CD-spelare. Men visst, Linn kan säkert erbjuda ett specialpris på CD12 - högre pris än Komri dvs - om man frågar om det går för sig Då framgår det väl med ökad tydlighet att det är bra grejer bägge två, eftersom man betalat ungefär lika mycket pengar. Och lika mycket pengar = samma nivå - eller?...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:23:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Äsch, så tog du bort det...jaja, du får PM:a om du inte förstår/håller med om mitt resonemang...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:27:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jodå, jag förstår vad du menar.
Ville bara inte starta en av alla dessa onödiga pajkastarstrådar.
Jag vill inte rangordna något. Upplevelsen får styra.
Tjohooo!

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/23 13:29:49
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:58:40  Show Profile Send yudansha a Private Message
Blir det inte knas när de olika komponenterna är olika kompetenta beroende på vilken prisklass man talar om.

Någon skrev att det är svårt att hitta en CD som gör bort sig lika mycket som ett par riktigt billiga högtalare, och det stämmer ju i o f s, MEN säg att vi diskuterar högtalare och CD-spelare för ett par hundra tusen. Här finns det fortfarande mycket kvar att göra på en högtalare och priset kan därför mycket väl vara motiverat, medan en CD-spelare eventuellt har minskat sitt pris/prestanda-förhållande långt innan.

Jag säger inte att det ÄR på det här viset utan poängen är att prestandabalansen i ett system ser olika ut beroende på prisklass, om vi antar att pris och prestanda reflekterar varandra någorlunda.

/Henrik
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:22:33  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Utmärkt sagt yudansha! Brummel har förresten rätt... hörlurar är bäst. (Iaf om man har en begränsad budget som jag. =))
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000