HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det skillnad på elektronik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/22 :  21:45:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja en enkel fråga.. Hur många anser sig kunna säga att en Krell låter annorlunda än en Meridian, Eller Cambridge mot Tact eller you name it.
Förförstärkare, CD förstärkare.. Är det nån skillnad i ljud?
Eller är skillnaderna så små så det spelar ingen roll vilken apparat man har?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/22 :  21:57:00  Show Profile Send ekman a Private Message
varför tror du detta forumet finns om allting skulle låta likadant?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:10:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jag säger inte att jag anser att allt låter lika.. jag frågar ju er alla..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:11:56  Show Profile Send ekman a Private Message
men varför skulle vi alla vara här och diskutera hifi om vi tyckte allt låter likadant?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:15:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är det hela Forumet handlar om, hur man kombinerar olika apparater för att nå bästa ljud efter vad man själv tycker låter bäst.

Vad som är bäst uppfattar vi alla olika, därav spännvidden i åsikter.

Bravo
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:16:33  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Klart det är skillnad. man kan ju använda samma komponenter samma grund scheman och ändå få olika resultat.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:21:36  Show Profile Send Kraniet a Private Message
så ni skulle inte säga att det är så enkelt att konstruera en bra cd-spelare så det kvittar vilken man har för alla är lika bra och låter lika (ungefär)?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:22:48  Show Profile Send ekman a Private Message
nej det skulle vi inte säga =)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:25:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jo, det skulle jag säga. Men då vill jag ha rikligt betalt av dig, i förskott

(man kanske skulle satsa på en karriär som politiker?)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:32:43  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
CD-spelare låter MYCKET olika, däremot är det så att en hel del komponenter är LIKADANA mellan olika spelare (och annan elektronik för den delen) men valet av kringkomponenter, mekanik mm gör ändå att det uppstår stora skillnader. "enkelt" att konstruera en CD-spelare skulle jag verkligen inte påstå att det är, däremot går de allra flesta komponenter att handla hos vilken elektronikfirma som helst.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:12:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Visst tusan är det skillnader mellan elektronik av olika slag. Sällan lika stora som skillnaderna mellan olika högtalare visserligen, men ändå. Jag tror att de allra flesta kan höra skillnad mellan olika apparater. Jag har visserligen varit med om att folk tyckt att t.ex. cd-spelare har låtit likadant men de har vait ovana lyssnare, jag tror att om de fått lite tid på sig att lära sig känna igen skillnaderna hade de inte haft några problem. Vissa CD-spelare låter dock väldigt lika, det beror förmodligen på att de är likartade konstruktioner och byggda av likadana komponenter. I vissa fall kan det ju t.o.m. vara samma apparat med olika chassie.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:42:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att jämföra hur stor skillnad olika högtalare respektive olika förstärkare gör för totalljudet tycker jag inte man kan göra. Den ena kan ju inte fungera utan den andra. Mina B&W 804 provade jag med många olika förstärkare innan jag fann den som gjorde att burkarna kom till sin rätt. Det gäller att finna en symbios eller synergieffekt mellan elektroniken och högtalarna. Mina N804:or blommade verkligen ute med Gryphons Callisto och den gjorde således större skillnad än om jag skulle byta till andra högtalare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/23 :  03:22:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Men det går väl utmärkt att byta förstärkare utan att byta högtalare. På det sättet kan högtalarens respektive förstärkarens "footprint" identifieras. Fast det är klart att det är svårt att lyssna på en högtalare och veta vad som är högtalarens bidrag.
Därför tycker jag man bör försöka hitta så neutrala apparater som möjligt. Apparater som saknar "footprint" eller egenklang.
Men det finns helt klart en poäng att se förstärkare+högtalare som en del av anläggningen. Då tänker jag mest på slutsteget+högtalaren. Försteget ser jag som en egen avdelning.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:46:57  Show Profile Send gardd a Private Message
Kraniet, ja, det är stor skillnad mellan olika elektronikpryttlar i hifivärlden. Ja, jag tycker de låter ruggigt olika.

*host* Ursäkta mig men det visste du väl redan???

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000