HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karlzzon
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:22:42  Show Profile Send karlzzon a Private Message
Hej!

nu är det så här att jag har byggt en egen baslåda och högtalaren är på 8ohm. min förstärkare är på 8-16ohm.
jag har kopplat in den i min föstärkare (5x100) men det låter inge vidare ( det är låg volym, måste pressa upp volyumen till max för att det ska låta hyffsat. jag kopplade in den i B men när jag sedan körde från både A+B så försvann effekten från lådan och det lät nästan bara från frontarna...varför??

Sen så provade jag i farsans gamla förstärkare (2x75) och det funkade hur bra som helst, varför är det så??

jättetacksam för svar!!

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:04:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Handlar det om att du byggt en subbas. I så fall så måste bas- högtalaren ha sitt eget slutsteg. Du skriver 5 x 100 watt och det betyder att dom fem slutstegen som du har är tänkta att driva tre
högtalare fram och två bak. På baksidan av förstärkaren finns det
en subbas utgång som är en lågnivå utgång och måste kopplas ihop med ett slutsteg som vanligen finns i subbaslådan. Jag tror att du har
kört din bas utan slutsteg du får alltså skaffa ett monoslutsteg. Kolla på www.hifikit.se dom har speciella basslutsteg.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000