Author |
Topic |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 10:55:20
|
Ska just till att bygga mig ett par ProAc kloner efter att ha läst så mycket gott om dem på detta forum!
Det jag undrar över är vart jag kan få tag på elementen till ett vettigt pris?
Kan ju berätta att jag kommer att "klä" hela högtalaren i massiv rötad björk utanpå 23mm spånskiva...lite jobb att göra 4-5mm tjocka brädor ifrån materialet som förfarande är i stockform med bark å allt
Blir ju iallafall hur snyggt somhelst
Älska din cirkelsåg |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 11:54:43
|
Spånskiva........ Är det verkligen det optimala materialet till ditt bygge ????
Rötad björk blir nog jättetjusigt. Du får lägga upp lite bilder då du är klar.
Element köper du av "Ekpeng" eller "Hifi". Du borde kunna hitta dem här på forumet.
Lycka till
"Går den att tweaka? |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 23:32:05
|
Håller med föregående talare. Enligt all expertis på webben (självklart inte bekräftade källot på något vis) så är, just valet av material till ProAc-klonerna av HÖGSTA vikt. ProAc kör med olika tjocklek på sidor och fron/bakstycke, och dessutom utan internstagning. Detta skall, tydligen, leda till att hela lådan resonerar vid fördelaktiga frekvenser för att hjälpa basen.
Jag har dessutom för mig att MDF har en resonansfrekvens på runt 400 Hz (helt säkert beroende på tjocklek, men ändå). Medans spånplatta har helt andra värden. Mao, vill du ha en KLON, så måste du förja förlagan slaviskt (däremot kan man nog klä högtalaren med lite tjockare material än .6 mm faner).
Jag skulle gärna se en bild på björken (den rötade, brädorna alltså), om du har.
/Marcusoft (Näe, parenteserna har inte tagit slut än, men jag gör mitt bästa.)
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:04:30
|
Japp,
om du skall bygga en klon så håller jag helt med: quote: Mao, vill du ha en KLON, så måste du följa förlagan slaviskt
Annars är det ingen klon, det är en vidareutveckling med klonen som förlaga. Men det betyder inte att det inte blir bra. Du kan dock tvingas till korrigeringar av både filter och basportar för att få det bra. Och som sades ovan, väggarna i klonen "spelar" med och ger den de egenskaper den har. Så om man börjar laborera med materialval skall man veta vad man gör och är ute efter
Så om det är ProAc-klonens erkända välljud du är ute efter så bör du följa ritningarna till punkt och pricka. Annars: "Friskt kopplat KAN vara mer än hälften vunnet!!"
Mvh och Lycka till!
|
|
|
|
Topic |
|
|
|