HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element till ProAc?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2002/08/21 :  10:55:20  Show Profile Send Sebban a Private Message
Ska just till att bygga mig ett par ProAc kloner efter att
ha läst så mycket gott om dem på detta forum!

Det jag undrar över är vart jag kan få tag på elementen
till ett vettigt pris?

Kan ju berätta att jag kommer att "klä" hela högtalaren i
massiv rötad björk utanpå 23mm spånskiva...lite jobb att göra 4-5mm tjocka brädor ifrån materialet som förfarande är i stockform med bark å allt

Blir ju iallafall hur snyggt somhelst

Älska din cirkelsåg

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/21 :  11:54:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Spånskiva........ Är det verkligen det optimala materialet till ditt bygge ????

Rötad björk blir nog jättetjusigt. Du får lägga upp lite bilder då du är klar.


Element köper du av "Ekpeng" eller "Hifi". Du borde kunna hitta dem här på forumet.

Lycka till

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:32:05  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller med föregående talare. Enligt all expertis på webben (självklart inte bekräftade källot på något vis) så är, just valet av material till ProAc-klonerna av HÖGSTA vikt. ProAc kör med olika tjocklek på sidor och fron/bakstycke, och dessutom utan internstagning. Detta skall, tydligen, leda till att hela lådan resonerar vid fördelaktiga frekvenser för att hjälpa basen.

Jag har dessutom för mig att MDF har en resonansfrekvens på runt 400 Hz (helt säkert beroende på tjocklek, men ändå). Medans spånplatta har helt andra värden. Mao, vill du ha en KLON, så måste du förja förlagan slaviskt (däremot kan man nog klä högtalaren med lite tjockare material än .6 mm faner).

Jag skulle gärna se en bild på björken (den rötade, brädorna alltså), om du har.

/Marcusoft (Näe, parenteserna har inte tagit slut än, men jag gör mitt bästa.)

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:04:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Japp,

om du skall bygga en klon så håller jag helt med:
quote:
Mao, vill du ha en KLON, så måste du följa förlagan slaviskt


Annars är det ingen klon, det är en vidareutveckling med klonen som förlaga. Men det betyder inte att det inte blir bra. Du kan dock tvingas till korrigeringar av både filter och basportar för att få det bra. Och som sades ovan, väggarna i klonen "spelar" med och ger den de egenskaper den har. Så om man börjar laborera med materialval skall man veta vad man gör och är ute efter

Så om det är ProAc-klonens erkända välljud du är ute efter så bör du följa ritningarna till punkt och pricka. Annars: "Friskt kopplat KAN vara mer än hälften vunnet!!"

Mvh och Lycka till!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000