HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kabelprojekt- Cat5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/19 :  09:46:37  Show Profile Send dax a Private Message
Halloj!
Pga av en tråd som startades av pse300b funderar jag på att återigen göra en högtalarkabel med nätverkskabeln Cat5 som grundmaterial. Det är en idé som jag har haft ett längre tag , men inte orkat sätta igång med!

Grundfrågan är egentligen huruvida flätade kablar är lämpade till icke-motkopplade förstärkare, i mitt fall en Edison Triod.

Från Triod-ljud's hemsida har jag saxat följande:
6 Vilka högtalarkablar rekommenderas till Edison 60?

Nu är vi inne i djungeln! Först att vi titta på kabelns uppgift vilken är att transportera energin från förstärkaren utan förändring till högtalaren. Detta innebär att kabeln skall ha så små förluster som möjligt, detta är mycket viktigt då högtalar- impedansen ofta är 10 Ohm eller lägre. Kravet på en högtalarkabel är alltså: Låg resistans.kapacitans, samt störande induktanser. För hög resistans påverkar basåtergivningen, detta innebår att kabeln skall göras så kort som möjligt samt skall besitta en viss tjocklek. Kapacitanser i kabeln kan förorsaka självsvängningar undvik därför flätade högtalarkablar. Det gäller samtliga motkopplade rörförstärkare! Undvik enkardeliga högtalarkablar de har hög resistans och kopplar dåligt ihop förstärkare till högtalare dessutom orsakar skinneffekten dålig högfrekvensåtergivning. Förespråkarna av enkardelig kabel påstår att ”det hårda och råa” i diskanten minskar. Det är sant en sådan kabel fungerar som ett filter, problemet är att kabeln filterar bort nyttoinformation också. Om anläggningen låter hårt med korrekt hopkopplade enheter, bör felet åtgärdas primärt och ej döljas med en undermålig kabel!


Citatet ovan gäller Edison 60. Om detsamma gäller icke-motkopplade förstärkare(rörförstärkare), alltså att man ska akta sig för en alltför hög kapacitans i högtalarbaeln, så kan ju inte Supra Ply vara så lämplig. Supra'n är ju designad för "minimal" induktans, vilket medför en högre kapacitans (pga den platta geometrin).

Till min Triod har jag nu en hemgjord Cat5-kabel enligt följande recept:

1. Tag 4 längder cat5-kabel.
2. Limma ihop dessa mot varandra. Lite otydligt beskrivet, men ledarna ska bli som ledarna på en 4-ledare av t.ex EKK-typ. Observera att limma 4 st 2.5 meters kablar (ena sidan på ett stereopar) är tålamodsbeprövande!
3. Dra på en krympslang i lämplig kulör och storlek (än mer tålamodskrävande).
4. Alla ledarna (se skalade ändarna alltså) i en av de fyra kablarna tvinnas ihop. Gör så med alla fyra kablarna. Då har man fyra ledare. Dessa korskopplas enligt receptet för en EKK-kabel med fyra ledare. Två motstående kablar är plus och de andra två motstående kablarna är minus.

Tar man sig genom ovanstående något luddiga beskrivning ser man att det är ungefär en EKK-typ, men med många separerade enkardeliga ledare istället för en stor enkardelig ledare om man tittar på en av de fyra kablarna/ledarna.

Denna kabel borde ha en relativt hög kapacitans. Jag har även kört med supra ply i min anläggning. Jag har inte märkt av några problem med självsvängning med dessa kablar. Det enda som skulle kunna vara något åt det hållet är svagt susande/vinande/pipande om man spelar lite högre och plötsligt trycker på stopp på CD-spelaren.

Så det vore trevligt med en utredning huruvida flätade kablar är lämpade till icke-motkopplade förstärkare. Jag har inte förstått hur "hög-kapacitiva" kablar orsakar självsvängning. Förklaring, bitte!


dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:53:19  Show Profile Send dax a Private Message
Brrr, Jag förväntade mig inte att denna tråd skulle hamna i Sibirien!

Allvarligt alltså, är det ingen som vet, har hört talats om eller vill gissa kring detta ämne?

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:03:45  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe, lite långt att läsa kanske :)

jag har läst det mesta nu och jag förstår inte riktigt meningen med att limma dem i 4-par... kablarna är ju så pass mkt tvinnade innanför den gråa plasten så om du tvinnar hela kablarna eller inte borde helt klart ha underordnad betydelse....

jag har flätat 3 st. kat5 kablar och gjort biwire kablar av... låter mkt bra... har blindjämförts med esoteriskt tillverkade kablar för 10k och vunnit... men det är ju i den anläggningen i det rummet med den mattan o s v...

hur som helst, det blir bra kablar av kat5, tycker iaf jag.

kolla in på tnt-audio.com :s DIY hörna så ser du lite olika konfigurationer av kat 5 kablar som agerar högtalarkablage, tror t o m att ngn av dem var uppmätt så att du kan se vilken kapacitans det blir....


/n



Edited by - niklass on 2002/08/22 14:04:2
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:07:51  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe läste igenom ditt inlägg igen och såg att jag svarade på helt fel sak.... sorry.

/n

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:53:17  Show Profile Send dax a Private Message
Ledsen att det blev lite långt inlägg. Huvudfrågan är fortfarande huruvida flätade högtalarkablar är lämpade för icke-motkopplade förstärkare.

Men "receptet" ovan är ju för kabeln jag har nu! Jag har alltså tänkt att gör en ny annorlunda variant!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000