HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rör som subbasförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:09:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Skulle man kunna tillverka en subbasförstärkare med rör?
En mono konstruktion som ska klara av en 12" bas med känslighet runt 92dB. Kan man bygga så att den har en begränsad frekvensgång så man slipper filter?
Det här med att basen inte är den bästa med rörförstärkeri vet jag inte om jag håller med om.
Har ju en integrerad som jag testade ihop med ett par golvare, basen låter mkt bra och djupet finns också. Det kan beror på koppling, rör etc kan jag tänka mig.
Någon som har erfarenhet av rörstärkare som "subdrivare"?

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:44:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Kolla detta:
http://bulk.pearl-hifi.com/Misc_Downloads/Altec_260A_Instr.pdf
1800V är inte att leka med!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:59:49  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
chrille,

Kolla om du kan hitta någon elbas förstärkare som är rördriven. Det finns en mängd sådan på marknaden. Vet dock ej om de fungerar till HiFi



Kolla in http://www.ampeg.com/products.htm?catid=23

Varför vill du använda ett rörslutsteg till en subwoofer? Lite nyfiken bara ...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:14:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Någon som har erfarenhet av rörstärkare som "subdrivare"?

Kanske inte direkt som subdrivare eftersom jag inte accepterar ljudet från en sub. Basen från en rörförstärkare tyckar jag däremot generellt är helt överlägsen det muller som en transistormaskin presterar. Att rörhäckar är luddiga är en myt som förmodligen kommer från 60-talets marknadsföringskampanjer när tillverkarna ville sälja sina nya transistormissfoster som teoretiskt var bättre men lät bedrövligt.



Edited by - Flint on 2002/08/22 10:15:3
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:28:46  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Någon som har erfarenhet av rörstärkare som "subdrivare"?

Kanske inte direkt som subdrivare eftersom jag inte accepterar ljudet från en sub. Basen från en rörförstärkare tyckar jag däremot generellt är helt överlägsen det muller som en transistormaskin presterar. Att rörhäckar är luddiga är en myt som förmodligen kommer från 60-talets marknadsföringskampanjer när tillverkarna ville sälja sina nya transistormissfoster som teoretiskt var bättre men lät bedrövligt.



Edited by - Flint on 2002/08/22 10:15:32


Bra sagt flint, det var fanimig det bästa jag
hört sen jag konfimerade mig, Edison Triod ägare

låter det rörigt med rör...nej...


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:53:36  Show Profile Send Flint a Private Message
arcam

Tack. Jag känner mig RÖRD.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:26:54  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

chrille,

Kolla om du kan hitta någon elbas förstärkare som är rördriven. Det finns en mängd sådan på marknaden. Vet dock ej om de fungerar till HiFi



Kolla in http://www.ampeg.com/products.htm?catid=23

Varför vill du använda ett rörslutsteg till en subwoofer? Lite nyfiken bara ...






"Basen från en rörförstärkare tyckar jag däremot generellt är helt överlägsen det muller som en transistormaskin presterar"

Därför jag vill använda rör.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/22 :  12:20:59  Show Profile Send matson a Private Message
Oj, spännande tråd!
Jag undrar varför du vill använda en subbas bara? 2st har jag ju fått för mig är överlägset.
Ett stereosteg med 2 basmoduler och aktiv delning till satelliterna är ju vägen jag planerar att vandra.....
Visst finns det rörsteg som kan sköta basen, men om man skall ha Watt så kostar det ju $$$$$$$.
Om det inte spelar nån roll så kan du ju skaffa ett sånt här par(2x105 Watt):





Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:09:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej c!

Denna:










-2 x 90Wrms/8 el 4 Ohm, 17kg´s Best!, var A nära att köpa en gång beggad för
6kkr, kan kanske va nåt?

Mer info se: http://www.elektroakustik.com/elak.html


Mvh A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:39:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Varning för oskärmad nättrafo av typ ringkärna närma rör. Störning!!!
Kanske plåten skärmar tillräckligt. Svårt att säga.


Edited by - Flint on 2002/08/22 14:42:0
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:26:24  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Ryktet om rörförstärkares luddiga bas har som jag ser det två orsaker, att bygga en utgångstransformator som klarar av att återge en 20 hz ton med full effekt, låg dist och låg fasvridning och som samtidigt klarar av att återge diskanten på ett bra sätt är varken lätt eller billigt. 99% av moderna högtalare är konstruerade för att drivas av transistorförstärkare med mycket låg utgångsimpedans, när de kopplas till en rörstärkare med en utgångsimpedans på 1-15 ohm så ändras T/S parametrarna vilket gör att särskilt basreflexhögtalare får en annan frekvensgång än konstruktören tänkt sig. Bästa lösningen för en rördriven sub borde alltså vara att beställa en specialbyggd transformator från tex sowter optimerad för 20-200 hz och bygga en förstärkare runt den, eller att använda en otl förstärkare. Sen är det bara att bygga suben och ta med stärkarens utgångsimpedans i beräkningen.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:43:11  Show Profile Send Flint a Private Message
jonny99

Ditt inlägg bygger som jag tyder det på antaganden. Har du provat det du föreslår eller är det bara inlästa saker? Antaganden är sånt som håller myter vid liv.

Om trafon är dimmensionerad för 15 eller 20 Hz har mycket lite med luddighet att göra. Att labba med nätdel och motkoppling ger mycket större skillnad. Jag har provat.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:46:12  Show Profile Send Flint a Private Message
99% av moderna högtalare är konstruerade för att drivas av transistorförstärkare med mycket låg utgångsimpedans

jonny99

Också bara ett antagande. Visa mig ett bevis.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:51:48  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:


"Basen från en rörförstärkare tyckar jag däremot generellt är helt överlägsen det muller som en transistormaskin presterar"

Därför jag vill använda rör.



chrille,

Okay ! Jag har ingen större erfarenhet av rörsteg till subwoofers annat än att jag för några år sedan provade att köra två gamla JBL B460 med några gamla Quad rörsteg. Detta lät tyvärr inte alls bra Det kanske berodde på att Quad stegen var gamla och trötta eller att de inte passade till så pass stora högtalare som JBL B460


Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:56:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
chrille,

Jag bör nog oxå säga i samband med mitt föregående inlägg ... att jag däremot har hör en hel del elbas-förstärkare som är rördrivna. De flesta av dessa har haft ett enormt bra ljud.


Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2002/08/22 :  16:04:08  Show Profile Send CF a Private Message


Elbas passar ganska bra i hop med lite rör dist !!!


///CF

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  16:24:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Basförstärkare med rör är mer lättspelade och svarar bättre mot fingrarnas arbete. Transistor är stummare och tyngre att spela. Jag lirar både gitarr och bas. En del basister med tafflig spelteknik föredrar transistor därför att dom är mindre dynamiska och inte sticker ut lika lätt.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/22 :  16:37:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Här kommer en bild på rörhäckar som också kan lira bas så det förslår
100 watts monoblock 17 kg styck frekvensomfång 2hz-80khz och 20Amp
Detta är mina egna häckar och jag har 4st

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  16:55:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Neriks

Du har en konkurrent i hornbyggarbranschen. Kolla pdf:en

http://joelist.free.fr/Wooden%20Horn%20Construction%20Plan/A300E-FC300Hz.pdf

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/22 :  17:01:33  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Neriks

Du har en konkurrent i hornbyggarbranschen. Kolla pdf:en

http://joelist.free.fr/Wooden%20Horn%20Construction%20Plan/A300E-FC300Hz.pdf





Konkurrent? Hehehe jag tror jag ska låta Neriks förklara hur det ligger till med den saken

/Erik

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/22 :  17:23:17  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Neriks

Du har en konkurrent i hornbyggarbranschen. Kolla pdf:en

http://joelist.free.fr/Wooden%20Horn%20Construction%20Plan/A300E-FC300Hz.pdf



Flint,

Japp! Dessa dokument ligger faktisk till stor del bakom designen av de trähorn som jag byggt. Dokumenten är i sin tur, nästan en kopia av de trähorn som både TAD och Fostex bygger och saluför

Om man jämför mina trähorn med den design som finns i de dokument som du refererar till, Flint, så är mina trähorn modifierade både när det gäller hornet expansion och hornets fysiska storlek. Den design som återfinns i dokumenten har fyra små "fenor" närmast halsen av hornet. Dessa har jag tagit bort vilket har inneburit att väggarna på hornet måsta krökas lite annorlunda för att bibehålla hornet expansion. Munnen på hornet har oxå gjorts lite större. Eftersom jag använder tjockare trä-skivor än de på ritningen så har jag haft möjliheten att låta hornets krökning fortsätta ytterligare någon centimeter. Detta borde marginellt sänka hornet gränsfrekvens även om det inte var huvudanledningen till att göra munnen större. Anledningen var helt enkelt att försöka göra hornet lika brett som de andra lådorna i mina fronthögtalare ...




Edited by - neriks on 2002/08/22 17:25:0
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/08/22 :  17:54:02  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Flynt

Jag har byggt ett par högtalare och förstärkare, dock ingen rördriven subwoofer, på grund av mina begränsade inkomster så har jag dock funderat och skissat på många flera projekt än jag har byggt.

Enligt min begränsade erfarenhet så måste man ha en trans med tillräckligt hög induktans för att få en rak frekvanskurva och med tillräckligt stor järnkärna/luftgap för att inte bli mättad, jag förstår inte riktigt hur man kan komma runt detta med nätdels och motkopplings experiment (jag har aldrig prövat att motkoppla runt transformatorn dock).

En OTL förstärkare kan ha en utgångsimpedans på 15 ohm (Athmaspheres lilla modell), en konventionell rörförstärkare utan motkoppling runt transformatorn kan ha en utgångsimpedans på mellan 2-8 ohm i basen. Detta påverkar baselementets elektriska dämpning, om elementet sitter i ett horn eller en sluten låda händer inte så mycket om det däremot sitter i en basreflexlåda så kan det hända mycket. Detta kan lätt demonstreras genom att lyssna eller om detta är för jobbigt genom att leka med ett högtalarberäkningsprogram.

här är en intressant länk http://usuarios.uninet.com.br/~edelima/


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:05:23  Show Profile Send Flint a Private Message
jonny99

Jodå, rent teoretiskt har du rätt. Mina test sägar bara att i verkligheten blir det inte alltid som man tänkt sig. Därför påstår jag att konstuktionen vilken innefattar motkoppling och nätdel också påverkar bas och basstabilitet. Jag påstår att konstruktionen är viktigare än komponentkvalitet. Skulle tippa att dom flesta tycker tvärs om.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000