HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereomöbel och stativ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:02:11  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Hej,

Gör det stor skillnad om jag köper en stereomöbel för 2500 :- på ljudmakarn eller Hifi-klubben för ljudet? Vilken ska jag köpa? Kan jag lika gärna snickra ihop något av trä själv?

Vilka bra stativ i 1500 kr klassen finns det? Ska jag ha någon speciell dämpkudde mellan högtalare och stativ?

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:07:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
En speciell stereomöbel skall ju förhidra vibrationer vilket innbär att man använder olika tekniker för detta.
Gärna skall möbeln vara tung också, flera typer kan sandfyllas.
Metoden för vibrationsdämpning kan vara koner, fjädrar, kuddar osv för varje hyllplan.

Bravo
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:20:28  Show Profile Send Texianen a Private Message
Att själv snickra ihop något, om man finner lite tid över vill säga, ger ju också en känsla av välbefinnande vilket isig kanske kan ge ljudet en extra puff uppåt, nog kan säkert samma effekt uppnås om man köper en bänk för en sisådär 5-10.000, då måste det ju låta bättre, eller hur? =)Det finns säkert vetenskapliga belägg som bevisar vissa förändringar i ljudbilden med en bra möbel att ställa sina gobitar på men jag tycker att man kan fundera på att bygga en egen också. Det finns säkert många här på forumet som kan ge dig några bra tips i hyllbyggande
Go to Top of Page

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/22 :  16:07:20  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Tack så mycket

Om det råkar vara någon som har bra ritningar eller råd vid egenbygge av stereomöbel tveka inte att dela med dig =)
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/22 :  16:13:34  Show Profile Send Texianen a Private Message
Hittade en som kanske passar http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html inte så dum kanske?
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:58:28  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Vågar man slå ett slag för denna här... M24 gängstång, mutter, brickor och varför inte oringar eller nåt annat att dämpa planen med. Skivor görs efter behag. Närmaste brädgård sågar till och fasar kanter.
quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Sentinel/Nyab%e4nken.jpg


...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Edited by - Sentinel on 2003/08/22 18:01:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000