Author |
Topic |
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 13:42:43
|
Är ute efter ovannämda till min hemmabioanläggning. Problemet, enligt mig, är att dom flesta subbar jag hört funkar skitbra till film men kasst till musik. Så då återstår bara min fråga:
Vet ni någon musikalisk subba för runt 4000-5000kr som ni skulle kunna rekommendera? Måste alltså funka till både musik & film. Jag vill inte att det "bluddrar" utan jag vill ha en fast, snabb, tight, fin avgrundsdjup bas... _________________
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 13:51:25
|
Kolla om du kan hitta nån begagnad REL, dom har jag alltid tyckt fungerat bra till musik och till film.. |
|
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 13:55:01
|
Ok, tack för ditt snabba svar ;)
Låter som den är VÄL stor, hade nog tänkt mig lite mindre och smidigare, om det då inte är så att det krävs denna monstruösa tingest för att få det ljud jag vill ha???
Sen vet jag att det är smart att köpa beggat, men jag gillar det i regel inte; inga garantier osv. Men vad är det som gör denna till ditt hetaste tips? |
|
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 14:00:26
|
Rel...va e det? Jag kanske inte befinner mig riktigt på eran nivå, därmed kan jag nog verka lite borta...Är inte så insatt i det tekniska, vill bara ha musikaliska hifi-prylar, samt aningen möblerbara ;) |
|
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 14:03:46
|
Vet ni något bra ställe i GBG-området där dom kan ha bra grejer som man kan provlyssna |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 14:22:11
|
Ågrens säljer REL, en begagnad Q200E kostar väl en 7-8 papp kan jag tänka mig men stämmer väl i med hur du vill ha din bas Sajtam. Jag har en hemma som jag iofs bara använder till hembion men den är tajt och relativt djup. |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 14:25:59
|
Jag hade letat efter en B&W ASW 600 lätt beggad, eller lagt på en tusing och köpt en ny. 10" håller bra, att gå upp till ASW 650 och 12" innebär att du missar den stramare och tightare basen i musik sammanhang. Provhör i närmaste Hifi-butik. |
Låter det?? BRA! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 14:35:11
|
sajtam: Jag håller med dig om att köpa begagnat kan vara vanskligt, men köper du hos en handlare så har du alltid minst 6 månaders garanti på produkten. Jo REL är ett engelskt företag som specialicerat sig på just subbasar. Man började med att göra basar som skulle prestera bäst på musik och som ska vara just musikaliska och inte bara flytta en massa luft.
Så jag tycker att du kan titta på REL men som nån sa så har även B&W en del bra basar...
titta in på REL sida så hittar du det mesta som finns att veta om deras produkter.
www.rel.net och deras svenska agent www.hifi-agenten.se
/Martin |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 14:49:42
|
Sen kan du oxå leta på MusikHögskolan, det borde finnas en del ljusta tjejer där.. |
|
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 15:00:48
|
Man tackar! Nu har jag lite att forska vidare om. Denna gången jag köper prylar så tänkte jag att börja i rätt riktning; ta reda på så mycket som möjligt innan köp
Ågrens nämdes...mycket bra affär, trots att jag faktiskt inte handlat där, men kompetensen verkar ju finnas helt klart. Det blir nog mitt första mål...
Hela anledningen till mina funderingar kring en (riktig)subba började när jag köpte mitt första system. Het på gröten som jag var så letade jag bara upp något i den prisklass jag tänkt mig och köpte det rakt av
I detta lilla paket så var det ett satellitsystem med medföljande subba av märket Yamaha för c:a 3000kr. Skulle vara skitbra, påstod säljaren (butik kan ni väl nästan gissa utan att jag nämner några namn ). Detta lät ju givetvis skräp, och jag insåg att jag först och främst måste ha riktiga frontar iaf. Så jag knallade ner till Tele-Hå i GBG och provade runt där ett bra tag (lärt mig lite iaf), hittade ett par Heco Xenon 400 och blev frälst - dom lät kanon! Även hemma...
Då var dock min tanke att jag skulle ha kvar subban från Yamaha-paketet, men när jag provade så insåg jag att Heco faktiskt presterade avsevärt mycket bättre (tightare, djupare) lågbas än subban så jag avverkade subban och körde utan...klart nöjd faktiskt
Men som med mycket...så blir man aldrig nöjd. Eftersom många när jag säger att mitt system inte behöver någon subba inte riktigt tar mig på allvar. Dom påstår att de högtalare jag har aldrig kan prestera sådan lågbas som en bra subba, så börjar jag undra om det är något jag gått miste om...därför är jag nu på jakt efter någon riktigt bra subba (utöver flickvän då )
Detta blev liite väl mycket nonsens, men ni behöver dock inte läsa det... |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 15:26:03
|
Jag kör heller inte med nån subbas hemma nu, känner att jag sitter ganska nöjd ändå. Men visst så kan det inte komma några riktigt låga toner ur ett par små lådor, men det dom gör gör dom perfekt.. Och har man ett par bra stativare så kan man inte slänga på vad som helst och tro att det ska bli nirvana..
Det kan vara väldigt svårt att hitta nått som passar och man kan få jobba en hel del med placering,volym,nivåer i delningsfrekvenser.. Men det går och har man tålamod så kan det bli riktigt bra.
/Martin |
|
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 15:30:19
|
Jag skulle nog vilja dela nånstans under 50, iom att jag tycker basen är så bra i mina Heco...Det borde väl vara vettigt? Menar du annars att det blir bökigt att ställa in grejerna rätt? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:33:20
|
Kolla om du kan få tag i en begagnad Audio Pro B 39. Den låter bra till både musik och bio dessutom inte så dyr. Suben är bestyckad med en 10" bashögtalare som drivs med deras ACE 400 watts slutsteg. ACE tekniken går ut på att man lurar slutsteget att lådan är större än vad det egentligen är.
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:59:52
|
En subba ska man väl inte ha? Och dessutom betala? Bättre då med trevliga kvinnor. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 17:34:44
|
Varför inte testa Audio Pros kritikerrosade Sub Focus för 5000kr? Verkar vara en mkt kompetent subwoofer för pengarna och den klarar sig bra i hifisammanhang.
mvh,
|
|
|
|
Topic |
|