HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell v.s Zapsolute Mk4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:50:30  Show Profile Send oliver a Private Message
Ja vad säger man vågar man sticka ut hakan här.Har hemma på prov Krell KAV 250A. Lånade mest på skoj ett Zapsolute Mk4 eftersom det fanns tid att lyssna (får låna bägge ganska länge)Krell klass A/B 2*250W med en sanslös baskontroll Zappen Klass A 2*78W Dual mono lika bra baskontroll.Ja vad tror ni har lyssnat ett antal timmar på de här. Själv har jag haft Krell KST 100 förut var helt inne på att köpa Krell igen,men det var innan Zappen h-e vilket steg alltså kan åtminstone inte för tillfället hitta nåt som Krellen gör bättre.Man blir liksom bara sittandes med Zappen och bara lyssnar och lyssnar på musiken som flyter fjäderlätt genom högtalarna och biter till i basen med en sju j-a kontroll när den ska.Nu är det visserligen ett fördelaktigt pris (beg) på Krellen Men Zappen är billigare ändå trots att den är ny.Visst ska jag lyssna mer men när man fastnar så här direkt för nåt blir det svårt att ändra sig.Men andrahandsvärdet skriker väl ni i högan sky,spelar ingen roll säger jag det är musiken man ska lyssna på, dessutom uppgraderas Zappen hela tiden till en facil penning.Prisskillnaden på dessa maskiner som nya är milsvid och tycker jag när jag lyssnat oförsvarbar (trots att jag alltid gillat Krell).Helt klart (tror jag i alla fall)är dom stora klass A Krellarna bättre men hur mycket och till vilket pris?I vilket fall är jag enormt imponerad av Zapsoluten.
////////////// Sven-Åke ////////////////

Skeptiker

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:02:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
precis vad jag har misstänkt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:15:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Krell har har nog en prislapp som inte direkt mäter upp till deras prestanda, men det har inte många av de riktigt dyra highend produkterna.

Och jag tror nog att Krellen har en del fördelar över Zapsolute och dom kommer nog fram efter en del lyssnande.. Och sen så har man ju imponator faktorn på polarna oxå !!!
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:20:18  Show Profile Send COP a Private Message
Sven-Åke
Hur upplever du karaktären på steget, ljus, mörk?
Är själv lite nyfiken på ZAPsoluten.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:58:55  Show Profile Send oliver a Private Message
COP
Ljudkaraktären är varm men ändå detaljerad och framför allt lugn och stabil med både djup och bredd.Krellen är också väldigt bra men lite mer rakt på och "nervös" lite kyligt analytisk kanske är bättre uttryckt.
///////////// Sven-Åke ///////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:04:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det var som attan!

Jag är själv helt begeistrad i min Zapsolute och skulle inte byta bort den för "allt smör i Småland". Men att den skulle spela jämt och tom förbi KAV250 trodde jag inte...

Men, det var ju trevligt

Vad är det du kopplat upp slutstegen emot och vad använder du för försteg och kablage?

Vänligen, P

P.S. Du kanske skulle flytta detta till "Hårdvara"...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:32:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag äger själv en Zap 2x80W dual mono och tycker den passar mig perfekt. I mina öran är den mer transparent än de flesta, ordentligt bett i transienter (stor nätdel), mjuk och förförisk (ingen återkoppling)men jag tycker inte den är varm. Snarare så saknas hård, grå diskant men det kan väl knappast vara en nackdel.

Mekanisk och utseendemässigt är den väl..sådär men ljudet gör att man lätt glömmer det.

Det är mina intryck.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:55:42  Show Profile Send oliver a Private Message
PAC
Jag använder Sony XA7ES cd ( tack Fridefors för en bra spelare)Krell KAV 250p försteg ,Martin Logan SL3 högtalare HT Thruth link XLR HT Pro 11 högtalar kabel till panelen dubbla Supra Ply 3,4 S till basarna.Ska provlyssna lite mer och se om jag står vid min uppfattning.Men Zapsoluten är förbannat bra Krellen har säkert sina fördelar men hittills tycker inte jag att det är på det ljudmässiga planet.Mer på imponator och andrahandsvärdet hos handlare ( inte hos HiFi consult)möjligen gräver den kanske lite djupare i basen men bara marginellt.
///////////////// Sven-Åke /////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:21:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra att du litar på vad du hör! Det är så mycket marknadsföring i den här branschen så den blir en djungel. Man får betala en massa pengar extra för de "rätta" märkena. Och det "tycks" en förfärligt massa också, jag tror ofta utan egen erfarenhet av vad man uttalar sig om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:11:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är väldigt nöjd med mitt Zapsolute steg. Av de grejer jag lyssnat med i samma prisklass och något över tycker jag det absolut inte hörs skillnad. Grymt prisvärda, speciellt på beg. mmarknaden.

PAC- sedan när ståtar du med ett zapsolute block? Har säkert missat en del under mycket frånvaro under sommaren. Kvar ARC steget?

MartinH "Och jag tror nog att Krellen har en del fördelar över Zapsolute och dom kommer nog fram efter en del lyssnande.. Och sen så har man ju imponator faktorn på polarna oxå !!!"

Tror gör man i kyrkan, vet gör man då man själv testat och har erfarenhet...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:14:49  Show Profile Send oliver a Private Message
Har lyssnat lite mer och kan bara konstatera att Zapsoluten är suveränt bra för sitt pris den spelar helt i paritet med Krellen som är lite ljusare i karaktären. I bas området är dom helt lika med kraft och allt som tillhör.Mellanregister i stort sett dött lopp med lite fördel Zapsolute.Diskant fördel Zappen, cymbaler vill gärna "rassla" lite hos Krellen det enda som den inte gör riktigt bra.I mitt fall så är prisskillnaden c:a 5000 kr så det finns både för och nackdelar i det här läget Zappen med garanti Krellen med bättre andrahandsvärde Zappen med sina uppgraderings möjligheter o.s.v men båda stegen är ruskigt bra i alla fall.Svårt val faktiskt men 5000 är ju pengar det också.Men vid ett ev. nyköp så skulle jag ta Zapsoluten direkt tack vare den stora prisskillnaden som då blir.
////////////// Sven-Åke /////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:41:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sven-Åke,

jag blir glad av att se att du resonerar sunt runt kostnader och värden.

Krell har oavsett ljud en dragningskraft enbart genom sitt namn. Det komemr att hålla andrahandsvärdet på en nivå som många bara kan drömma om, där ibland LC-Audio.

Du har inte funderat på att se om du kan få tag på en zapsolute begagnat så att du slipper ta värdeminskningen direkt från nypriset?

Nu kan det vara lite riskabelt med LC-Audio produkter eftersom de säljs som byggsats. Men en bild inuti appraten säger väldigt mycket om vilken kvalitet bygget håller.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:12:20  Show Profile Send oliver a Private Message
PAC
Nu haltar väl mitt resonemang ang.kostnader eftersom jag "bara" betalar 13990 för Zapsoluten färdigbyggd och klar den är dyrare numer men det här exemplaret hade Golden Age på "hyllan" det fattas topplåt men en sån fixar man ändå.Den kostar en bit över 20000 annars, men å andra sidan kostade Krellen 55000 ( hifi consult har ett demo ex för 35000)jag är erbjuden mitt ex för 19500 som måste ses jämfört med handlar pris som ett fynd ändå.Om man tänker efter ,köpte en beg. Sony XA7ES för 6000 så egentligen fick man både en sjujäkla cd spelare och ett grymt bra slutsteg Zappen för ung. samma pris som Krellen.
//////////////////// Sven-Åke ///////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/24 :  02:22:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Välkända märken, mycket pengar till namnet, Krell, Elekrolux osv.

Det är ju synnerligen intressant att se vad man kan hitta om man vågar vara lite mer öppen i sina funderingar.

Bravo
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:32:37  Show Profile Send oliver a Private Message
Nu är matchen avgjord det blir Zapsoluten nu har fler lyssnat och kommit till samma slutsats.Det är bara att gratulera mig själv och andra som vågat gå mot strömmen och alla självutnämda experter,att prova nåt annat är inte så farligt.Det är inte stora skillnader men dom finns och till Zappens fördel.Det känns lite hårt att behöva lämna "Krell sfären" med allt vad det inneburit av status o.s.v.Men tyvärr måste jag lita till mina öron (och andras)det är bara så.Egentligen har man ju försteget kvar så lite "Krellig" är man ju.När man dessutom fått reda på vad reservdelar kostar till dessa Krellar blev inte beslutet svårt.
//////////////////// Sven-Åke ////////////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:34:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sven-Åke

Det är bara till att gratulera, som sagt det är öronen
som bestämmer och jag är övertygad om att du har gjort
ett klokt val

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:41:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Kul att Zap klarar sig så bra. Vad kostar en ny kit? Jag skulle nog kunna klara mig med många slutsteg bara jag får kontrollen i basen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:44:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Gratulerar till ett bra val, jag skulle själv vilja testa eller höra mitt zapsolute steg eller min elektronik med bra högtalare(fabriks) och bra kablar. Just nu har jag inte så bra kablar och högtalarna är hembygge, dock de fina Pro Ac klonerna men jag vet iofs inte hur mina står sig mot andras byggen då jag har lite små ändringar. Sedan är min signalkälla också en svag punkt just nu, en uppgradeing av cd står på tur under vintern, samt kabelbyte om tillfälle erbjuds.

För er som inte vet vad zapsolute är för gobitar så ses mitt block nedan:





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:52:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Grattis till ett bra val. Ett tips så här på vägen: mitt trivdes allra bäst på en TNT sandblaster plattform (tnt-audio.com) som du bygger för ett par tio´r. Alla andra typer av fötter blev det sämre resultat med.
Var försiktig med klass A läget nu när el priserna är som dom är.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/26 :  01:18:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis igen, riktigt kul med dina erfarenheter!

Bravo
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/26 :  02:41:53  Show Profile Send oliver a Private Message
mangew
En bild säger mer än tusen ord,visst är dom vackra inuti?Ser faktiskt att ditt steg ser lite annorlunda ut än mitt bl.a dubbla högtalar utg. nåt jag måste kolla upp.Lysdioderna finns heller inte på mitt steg ska försöka skaffa dem.Mitt var färdigbyggt troligen av LC Audio eller Golden Age,så det borde inte vara nåt problem att få åtgärdat.
/////////////////// Sven-Åke//////////////////////////7

Skeptiker
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:23:13  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
tack Fridefors för en bra spelare

Tack själv, och GRATTIS till Zapsoluten. Jag är f.ö. inte ett dugg förvånad att den låter "bättre" än Krell-steget... Skall bli kul att höra hur det låter (!) när XA7 är moddad!

PS: Jag har glömt posta fjärren, skall fixa detta snarast!

PPS: Zapsolut-klipp?!http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12840

Edited by - Hotspur on 2003/08/27 14:45:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000