HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur påverkar en lång digitalkabel ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/23 :  20:20:31  Show Profile Send Pass a Private Message
Funderade på att köpa en tio meters digitalkabel av det vanliga snittet, 75 ohm och rca kontakter, för att stoppa mellan digitalutgången på DVD-burken och min DA-omvandlare. Kommer detta att fungera någorlunda tillfredställande? Jag kör med en Dynamic Precision 8.0, som lär omklocka signalen då den väl är framme. Eftersom denna DA är, typ, fjorton gånger bättre än motsvarande i DVD-spelaren, kan jag gott tolerera ett litet fall i diskanten el dyl. på grund av den långa digitallinken.
Men frågan var alltså: kommer det alls att fungera!

Det finns inga genvägar...

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/23 :  20:39:11  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
det kommer nog att fungera men jag skulle ändå försöka korta ner längden om det fanns möjlighet till det. Kan du inte placera dvd nära din da-omvandlare istället.
Och sen koppla långa kablar från dvd:n till din tv/projektor istället, eller testa båda varianterna och avgör vilken du tycker du får ut mest med!
Eller koppla med balanserad digitalkontakt om du har möjlighet, balanserade anslutningar fungerar mkt bättre i längre längder än icke balanserade.

mvh,
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/23 :  20:44:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Det beror ju lite på hur mycket skräp den plockar upp. En datakabel som sitter i ditt datanätverk i bostadsområdet är ju så mycket längre utan att orsaka problem så jag tror det är marginellt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:05:26  Show Profile Send gcs a Private Message
I proffs sammanhang så gäller regeln inte längre än 25 meter ballat.
Nu är det ju oballat så det måste ju då bli en kortare kabel. Jag föreslår att du provar med en vanlig skärmad 10 meters kabel.
Fungerar det ja då är det nog bara att köpa eller att tillverka en digitalkabel. Så skulle i alla fall jag göra.

gcs
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:44:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Koaxer är betydligt bättre rustade för att hantera långa sträckor än normala optiska kablar (och dess sändare/mottagare) och de klarar runt 10 meter så det borde inte bli något problem med 10m koax. Dessutom så är jag skeptisk till om de skulle (om det var ett problem) ge ett diskantfall... Hade det varit analoga kablar - möjligen, men när det är digitala så är det inte säkert att diskanten drabbas när det blir problem...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:56:51  Show Profile Send Pass a Private Message
Man tackar ödmjukt för svaren! Ska testa och köpa den färdiga koax-kablen hos Clas Ohlsson. Den kostar bara runt 200 pix för en tiometers - alltså ingen katastrof om jag skulle bli missnöjd.
Återkommer då jag testat.

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:25:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Nagreff! vem har talat om optiska kablar? Vidare så tror inte jag heller att det skulle bli ett diskant fall men där emot så kan det bli störningar av annat slag.

gcs
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/24 :  01:02:41  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har en 7 meters kabel som går från datorn med SBLive. Apature kabel (GS Poly Digital) med Bullet Plugs. Diskantfall är skitsnack, däremot kan du sätta på ferrit klampar för att ta bort ev. störningar om du drar den genom kabelhärvor och annat..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/24 :  01:22:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
gcs: jag bara tog optiska kablar som en jämförelse eftersom de (tillsammans med mottagare och sändare) har oftast en specad överföringssträcka...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:52:50  Show Profile Send gardd a Private Message
crion: liknande uppsättning hade jag till min tidigare sblive, men det lät så fruktansvärt uruselt att jag var tvungen att sluta köra via datorn. I mitt fall var det SBLive som betedde sig illa. Analogutgången på det kortet låter brusigare men betydligt bättre ur musikalisk synvinkel.

Kabeln var oballad 10meter med feta jordslingan allan, som jag senare fick fixa med jordlyft.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:56:31  Show Profile Send crion a Private Message
Tråkigt att höra gardd,
Folk som kommer hem till mig tror inte sina öron när jag säger att det är mp3.. Och det låter faktiskt riktigt riktigt bra, speciellt när jag har min strömrenare inkopplad till datorn. Kanske var ett trasigt kort. Jag har den gamla modellen med riktig RCA hona ut. De nyare verkar ha någon konstig adapter på baksidan..

Jag kan också rekommendera Zalman nätdelar och tillbehör. Väldigt tysta. 400W ca 1kkr från Tricom data. Kan ge ditt kort lite mer driv.

Den enda jorden jag har kommer från RF på digitalboxen och tunern. Resten är ofrivilligt lyft ;-)
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:03:33  Show Profile Send gardd a Private Message
nja, jag vet att kortet inte var trasigt. bara av mycket dålig kvalitet... de nyare soundblaster audigy2 platinum eX (creatives värsting) är mkt bättre, och låter helt okej för att ljudet kommer från datorn.

Annars kan man göra om mp3 till WAV och bränna ut på audioCD , många polare förundras över hur det kan låta så bra... Det blir alltså en annan upplevelse att spela det på en vanlig stereo. lame_enc är rätt okej vid höga bitrates. men det är en bit kvar till ett original.

zalman nätdel skulle jag nog inte välja, jag röstar för Antec TruePower, möjligen EnerMax senaste aggregat. Mitt antec är på 400Watt, så mer kräm behövs inte... DA-omvandlaren var en Linn Numerik (senaste versionen med brilliant slimline)... Har inte provat koppla upp det på liknande sätt igen eftersom vi flyttat.

Helt klart är det en bra tanke, att koppla ljudkortet till sin befintliga stereoanläggning för att kunna njuta av MP3 direkt från hårddisken. Jag tycker mig se hårddiskarna vandra allt närmare vardagsrummet!!! De återfinns i allt fler produkter...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:42:11  Show Profile Send Pass a Private Message
Nu har jag testat, och det fungerar bara bra med en tiometers digitalkabel!! Ok, DVD-spelaren (Pioneer 717) grejjar ju inte precis att motsvara min Peter Bremen roddade Sony-transport. (Som dessutom kör digitalsignalen balanserat, via kraftigt klass A utgångssteg.)Men det var ju liksom inte det jag hade väntat heller - musik-cd via DVD:n låter nu bra mycket bättre, vilket var målet med den lilla investeringen.
Dock trodde jag att man även skulle kunna köra DVD filmers ljud via digitalutgången, men där misstog jag mig (Det brusar som fasen om man försöker; med vanliga musik-cd spelar det dock helt störfritt.) Antar att dessa är kopieringsskyddade av den nojjiga skivindustrin bakom de nya digitala formaten

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:51:37  Show Profile Send Jodå a Private Message
DVD filmer har ju ofta flerkanalsljud. Detta innebär att DVDn inte skickar ut vanligt digitalt ljud på utgången utan AC3 eller DTS. Detta kört genom en DAC låter förfärligt.
Kolla inställningarna i din DVD spelare. Det brukar finnas inställningar för hur den spelar på digitalutgången.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:22:56  Show Profile Send gardd a Private Message
jodå: du menar att DTS/AC3 är "ovanligt" digitalt ljud :) hohoho

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:11:56  Show Profile Send A8 a Private Message
Pass,
Det är inte kopieringskyddet som spökar, du kan som jodå säger ställa in din 717 att köra ut PCM istället för DD o mpeg format när du har en film i snurran.
Det fungerar även utmärkt med 5.1 kodat matrial, decodern i dvd'n nedmixar till tvåkanal på digitalutgången.
DTS fungerar tyvärr inte på just 717 men är möjligt på vissa andra spelare.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:56:26  Show Profile Send Pass a Private Message
Man tackar återigen för tipsen! Men, tyvärr, jag har har ställt in DVD:n på "linear PCM 48/16", fast det brusar ändå som bara den om jag kör musik och film via DVD-skivor.
Vad kan vara problemet, om det nu inte är kopieringsskyddet som spökar??

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:31:44  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag körde min gamla 717 med separat dac för film mellan 1998 o 2002 och det brusade bara när jag körde dts spår och och glömde stänga av i menyn.

Prova igen och verifiera att du testar med ett DolbyDigital spår.

Om det ändå inte fungerar måste du missat något i inställningarna.

Edited by - A8 on 2003/08/26 18:33:19
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:43:28  Show Profile Send A8 a Private Message
Nu när jag tänker efter tror jag man är tvungen att ställa varje format för sig.
Så du måste manuellt ställa dd o mpeg att konvertera till pcm på digital utgången.
Valet 16/48 är överordnat och syftar till att nedkonvertera tex 24/96 matrial.

Så om du har en 24 bitars kapabel dac ställ om 16/48 till vad nu det andra alternativet är och gå in på dd och mpeg formaten och sätt dem att konvertera till pcm.

En bonus med just 717 är att den faktiskt kan köra ut mer är 16 bitar på digital utgången och för de som har en verklig 20 eller 24 bitars dac finns där en möjlighet att njuta av de 20 och 24 bitars pcm spår som finns på några få dvd.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:49:57  Show Profile Send Pass a Private Message
ok, nu har jag kollat. Har ställt DD och mpeg att ge pcm. "Linear PCM" står på 48 khz. Har även försäkrat mig om att jag stängt av dts funktionen, men det brusar ändå

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:19:20  Show Profile Send A8 a Private Message
Som sagt, det fungerade för mig, tryckte du enter efter meny valen?
Det enda jag kan tänka mig är att du testar toslink eller en kortare kabel.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/27 :  08:41:39  Show Profile Send A8 a Private Message
Kan det vara så att din dac inte klarar 48kHz samplings frekvens?
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:24:29  Show Profile Send gardd a Private Message
hur kan det låta illa, trots att det är helt digitalt, kan inte vara möjligt! :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000