HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Allt ni har trott på vänds nu uppochner!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:12:13  Show Profile Send gardd a Private Message
Högtalarskrönor och Fakta
(originalet finns här: http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html )
**************
jag tycker grabbet är ute o cyklar, vad tycker ni?

EDIT:

Texten raderad på Nagref begäran, man vill ju inte bli polisanmäld av en hififorummedlem heller!

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/24 13:10:16

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:27:02  Show Profile Send oliver a Private Message
Mycke sanningar där.Håller med föregående talare i mycket.
/////////////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:28:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bla bla bla, jag ställer gärna upp i en guldöronhögtalarkabeltest. Hade nästan samman resonemang som killen som skrivit detta tills jag satte mig ner och verkligen testade. Dessutom kan man inte gå igenom varje parameter för sig och försumma den (ex isolering), många bäckar små..........

Fysiken är en modell för att beskriva naturen, det är ingen lag.

Btw, man behöver inga guldöron utan bara en hyffsad anläggning och normalhöresel för att höra vad kablar gör och inte gör

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:32:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Kommentar kommer efter helgen...

Ska läsa luntan i lugn och ro på landet...


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:39:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har ni hört den on Akilleus (A) och sköldpaddan.

Får sköldpaddan bara ett litet försprång så kommer A. aldrig att hinna ikapp för när A hunnit till B så har Sköldpaddan hunit till C osv.
Ändå vet vi att Akilleus vinner.

Kallas Zenons paradox.

Samma sak här man kan bryta ned olika sammanhang i smådelar och var för sig bevisa att det inte har någon betydelse.

Delresonemangen kan vara rätt men det totala resultatet blir fel, då man inte ser det i ett större mer komplicerat sammanhang.

Sedan kan det givetvis vara så att det ibland kan gå för långt med alla exotiska material som skall göra underverk osv., men det är egentligen inte samma fråga.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/22 14:55:12
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:46:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmm... Vi kommer att följa denna tråden med noggranhet i kväll...
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:48:19  Show Profile Send gardd a Private Message
Anledningen till att jag ville posta hans tyckande här på forumet är att folk måste inse att man bör testa saker innan man uttalar sig så himla tvärsäkert om dem.

Killen ovan skriver att han inte kan se någon logik i att man skall ha bättre konduktivitet än en viss gräns, etc etc.

Som Rydberg säger, man kan inte stirra sig blind på enstaka parametrar. Ljud kan påverkas av så himla mycket och dessutom är det HELHETEN som gör ljudet. Har man ett system som har väldigt dålig upplösning kan det vara jättesvårt att höra skillnader mellan olika kablar/cdspelare/förstärkare. Men om man testar kablar i ett system som är lite dyrare, så blir det genaste enklare, rentav uppenbart, att en rättså STOR skillnad råder mellan olika typer av utrustning.

Att stirra sig blind på vetenskapliga förklaringar tycker jag är lite synd för då ägnar man sig till viss del av självcensur; man kan inte ta till sig att det blir någon skillnad, för man VILL inte tro det. Naturligtvis finns det vetenskapliga förklaringar bakom teknikerna något som både Supra, Kimber och Shakti Innovations tagit fasta på. Supra har förresten med hjälp av en svensk högskola kunnat bevisa varför signalriktningen spelar någon roll för hur ljudet påverkas.

För vissa personer kanske det här inlägget gör att det folk har "trott på", har vänts uppochned. Who knows? :)

De som är skeptiska brukar HEEEMSKT gärna vilja ha en vetenskaplig förklaring till varför något skall låta bättre och det kan vara lite jobbigt att ta den diskussionen varje gång någon frågar: Varför blir det bättre ljud när man ställer en förstärkare ovanpå en fet stenplatta? Det är ju bara vanlig elektronik i den?!? :)=

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:01:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
dardd: Angående direktiviteten i kablar som Jenving hävdar att de kan mäta upp, vilken högskola menar du? Jag har försökt hitta mer info om detta men det enda jag hittat är en referns till en arikel i en brittisk hifi-tidning.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:05:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kunde hålla med om en del saker som sades, men en hel del verkar vara som nått som han läst sig till och inte direkt verkligen ha testat själv.. Som sagt så ska man själv testa nått innan man avfördar det och hans kabelteorier verkar vara hel tagna ur luften.

Har man själv nån gång testat lite olika kablar så förstår man att det gör skillnad, sen så var det lite mottsägande fakta om det där med spikes och fötter tyckte jag..Man vet inte efter att ha läst vad som man ska använda ?!?!

/Martin
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:06:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag pratade med en välkänd hifi-personlighet boendes i Stockholmsområdet för några dagar sedan.

han står på LTS mailinglista och kunde rapportera att hififorums görande och låtande på ett återkommande sätt "recenseras" på listan. Skall vi misstänka att det redan ligger en länk?

Om ursprungsinlägget kan jag bara säga: Jodå, om man inte pysslar med hifi utan tycker fysik är kul så blir det hela nog sanning. Det är också en tvärsäker väg att få ett system som inte har upplösning nog att inte kunna visa på just skillnader på t ex kablar....

Columbi ägg eller vad brukar de säga som är så förtjusta i metaforer och liknelser?

Vi upprepar forumets kärna för säkerhets skull: delge gärna de egna erfarenheter ni gjort, positiva eller negativa, men fastna inte i några skyttegravar om "vetenskap" kontra "flum", det har aldrig givit något hittills.

mvh

adm/sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:21:31  Show Profile Send gardd a Private Message
Sladd: Recenseras hififorum? Vilken glad nyhet!

Jag antar att de har intressanta utklipp med givande information som kan intressera deltagarna på LTS mailinglista! Eller?

Om de ironiserar så får de väl skylla sig själva om de slösar med sin tid och bandbredd. Hifi är en hobby för de flesta. Det skadar inte om man tar det för vad det är: inte allt för seriöst!

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/22 15:27:25
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:24:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Jag pratade med en välkänd hifi-personlighet boendes i Stockholmsområdet för några dagar sedan.

han står på LTS mailinglista och kunde rapportera att hififorums görande och låtande på ett återkommande sätt "recenseras" på listan. Skall vi misstänka att det redan ligger en länk?


Näe.. där är ingen länk men jag kan lägga in den om ni vill?! Gör som du brukar, Sladd

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:26:50  Show Profile Send Calle G a Private Message
Fast lite intressant är det ju tycker jag, utan att vi måste gräva ner oss i våra skyttegravar. Hur hög upplösning i systemet skall man ha för att kunna motivera en signalkabel för 20000? 2000? 200?

Ett av problemen är ju att det blir dyrare och dyrare ju närmare perfektion man kommer. Det är svårt (och dyrt!) att trimma en Ferrari så den blir snabbare, men en vanlig Passat Turbo behöver man inte göra mycket med för att den ska kännas mycket piggare.

Är det inte delvis där mycket av problematiken ligger? Jag vägrar att tro att en 20000kr-kabel gör någon större skillnad i ett i övrigt sunkigt system, men har inga problem att tro att en 200kr-kabel kan förstöra nyanser i ett riktigt highend-system. Och, som nån sa, det är olika hur bra man är på att uppfatta dessa nyanser.

Sen är det inte alltid så lätt att få möjlighet att prova alla olika kombinationer, utan man får lita till andra. Men jag skulle verkligen inte ha något emot att deltaga i ett sånt blindtest nångång.. det vore spännande.

Det där med att vända väggkontakten tycker jag var intressant, det har jag alltid trott var en skröna. :)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:36:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Personligen tycker jag dock att det kan vara bra med lite "konsumentinformation" ibland. Det är naturligtvis upp till var och en att bedöma vad de vill lägga sina pengar på och om man tycker att en viss pryl förbättrar ljudet så är det självklart bra, har man testat och tycker att en pryl förbättrar ljudet så ifrågasätter inte jag att man köper den.

Men jag "drar gränsen" vid att företag x hävdar att pryl y förbättrar ljudet pga någon fysikalisk/vetenskaplig förklaring när denna förklaring uppenbarligen inte stämmer.
Ex. om ett företag skulle hävda att det med hjälp av en ny revolutionerande metod lyckats få en signalkabel supraledande vid rumstemperatur och att kabeln därför förbättrar ljudet avsevärt så har de gjort två påståenden:

1) Ljudet blir bättre. Det är något subjektivt och upp till varje köpare att testa, har mycket lite med "vetenskap" att göra.

2) Kabeln blir supraledande. Här har man gjort ett påstående som går att kontrollera ganska enkelt, om nu kabeln är supraledande så bör de kunna visa det i ett kontrollerat test eftersom detta fenomen i sig inte har något med hifi att göra.

Nu är detta medvetet ett extremt exempel, de flesta "förklaringar" är väldigt luddiga och svåra att kontrollera, men det finns många fall där jag personligen tycker att man bör ställa högre krav på företagen att bevisa att de har rätt, annars lurar man kunderna.

Kenneth Johansson gör ett antal påpekanden som vid en snabb genomläsning framstår som korrekta, om han gör något fel så är det väl att han för snabbt drar slutsatsen att "mekanism x" inte påverkar ljudet, men det innebär inte att han har fel i allt han skriver.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:13:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hur orkar ni fortsätta tjafsa om detta

När man ställer vettiga frågor om förstärkares effekt, konstruktion etc., då tiger alla som muren, men kablar kan disskuteras i all oändlighet. Pinsamt och tragiskt! Iofs behöver jag inte läsa de trådarna, men kablar återkommer i varannan tråd och hela jävla tiden stjäl fokus från VIKTIGA(re) saker.

Dessutom är rubriken "Högtalarskrönor och Fakta", var fan kommer kablarna in? Skriv något vettigt om högtalare istället, tönt! (alltså inte gradd utan författaren)

Edited by - yalpa on 2003/08/22 18:14:43
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:26:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ligger nog en hel del i det han säger

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:33:05  Show Profile Send gardd a Private Message
yalpa: Folk är väl vuxna nog att välja vilka trådar de vill läsa?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:46:14  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hittills en fin och sansad tråd. Utbyte av tankar, t.o.m en kabelskillnadanhängare erbjuder sig att ställa upp på en blindtest.
1:a varningen, Pjotre:"Hmmm... Vi kommer att följa denna tråden med noggranhet i kväll"
2:a varningen, Sladd: "Vi upprepar forumets kärna för säkerhets skull: delge gärna de egna erfarenheter ni gjort, positiva eller negativa, men fastna inte i några skyttegravar om "vetenskap" kontra "flum", det har aldrig givit något hittills."

Vad är detta? Vill man ha flame för att sedan låsa tråden, men framför allt för att ha en förevändning att kalla debattörerna för omogna?

Yalpas inlägg: Ja, varför dras många till kabeltrådar som flugor till s****n? Jag har inget svar, antagligen för att det finns ett behov. Behov av vad?.

Ära åt Rydberg som vill ställa upp i BT. Jag tror också på kablar, tycker att mina senasta (DIY iofs) kablar låter x ggr bättre än tidigare och andra dyra, bävar för BT men ställer givetvis upp.

Vad är det för sätt att i tid och otid föra fram LTS som ett beklagansvärt exempel på insnöing? Eller "Linnister". Är Krellister bättre eller mindre insnöade? Jag är marxist, Bröderan Marx är mina favoriter. Det finns mycket man kan lära sig av dem. Framför allt att kunna skratta åt sig sig själv.
Dimitri

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:52:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Håller med valpas inlägg om att det är töntigt. Jag undrar dock vad gardd är ute efter. Först det vanliga tjafset om kablar där gardd går bakom ryggen på en person som han citerar. Sedan en tråd om ett annat favoritämne: sprit.
Skall vi hålla på med sådant är det bättre att forumet läggs ner. De seriösa deltagarna lär i alla fall försvinna härifrån.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:12:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ställer gärna upp på en blindtest av kablar, jag har faktiskt blivit tillfrågad av en LTS medlem (som är utesluten från detta forum) kring detta tidigare och även där acdepterat. Det skall bli kul.

Jag får lite bismak i munnen när jag läser den här typen av inlägg som mer verkar vara till för att skapa en het debatt än förmedla någon kunskap. Kan det vara så? Vem skall egentligen övertygas? Vi har ju sådana här "debatter" ganska ofta utan att något nytt kommer fram.

Ursäkta om jag är negativ men vi har sett det sååå många gånger.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:16:07  Show Profile Send yalpa a Private Message

Det jag ogillar är att denna tråd heter: "Allt ni har trott på vänds nu uppochner!" man går in med förväntningar och läser sedan rubrik nr2 : Högtalarskrönor och Fakta sen kommer en massa bullshit om kablar och spikes och annat elände som jag fullkomligt skiter i! Det enda som står om högtalare är ett höftskott i mörkret om aktiv drift, en viktig och intressant avdelning som han lyckas avhandla på hela 6 rader.

När någon startar en tråd: stereo för 30kkr då urartar det också hela tiden i kabelsnack. Visst, i början kommer det några tips på lämplig elektronik, men i inlägg 3 eller 4 så börjar kabeldebatten och det blir inga fler vettiga svar/tips.

gradd > Visst ska folk få läsa/skriva vad de vill, men nån måtta får det vara på kabelhysterin, den leder ingenvart, bara förstör en massa andra fina trådar om viktigare saker.

Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:24:33  Show Profile Send HPW a Private Message
Med all respekt för fysik och teori men jag skulle vilja plocka ut en episod i Saltkråkan.

Lite Filosofi Matså kanske kan hjälpa att vidareutveckal ämnet.

Farbror Melker o Tjorven och pelle är ute och plockar svamp och efter ett tag så så börjar melker att fundera var dom är och hur dom ska hitta hem( Ingen karta och lokalsinne). Melker inser att han inte kommer att hitta hem utan att dom är helt vilse.

Därefter börjar Melker föklara för Pelle dom troligen är vilse men att om man känner på stenar så är dom altid varma på ena sidan och detta skulle vara söder efter diverse dividerande med Pelle så lyckas dom inte enas om vilken del som är varmast och därmed inte hitta söder.

Melker som är en entusiastisk man och inte ger upp så lätt börjar leta efter myrstackar och efter ett tag så lyckas hitta en myrstack myror bygger bo för att få så mycket energi som möjligt så med hjälp av detta så säger melker att söder måste vara ditåt och är mycket nöjd med att teorierna håller och ha hittat söder.

Varpå Pelle säger om vi nu vet var Söder ligger hur vet vi hur vi ska gå då för att komma hem ?

Teori i all ära men det är nog bara ett hjälpmedel på vägen det är inte alltid man hittar rätt trots att man har dom rätta teorierna.


Jag är ..... Gissa xxxxxvist

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:32:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har halkat in på den där sidan flera gånger och tycker väl att det mesta verkar vettigt, så jag kan inte påstå att allt det jag trott vänts uppochned. Det som står om aktiva filter är väl ungefär det man behöver veta, även om det bara avhandlas på sex rader. Man kan dock diskutera om det går att göra "helt ideala" digitala filter, jag skulle säga att det är en överdrift.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:40:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte så mycket att diskutera Det GÅR inte att göra "perfekta" filter (med perfekt menar jag exempelvis ett filter som blockerar ALLA frekvenser över en "cut-off" frekvens), det är inte ens möjligt matematiskt så att göra det i praktiken går naturligtvis inte heller.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:06:20  Show Profile Send crion a Private Message
Jag skulle gärna pröva hans kabel gentemot min MIT eller PS Audio.. I min stereo. Inte i någon stereo köpt på OnOff eller Siba..
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:26:04  Show Profile Send joakim a Private Message
Jaså är Kenneths sida uppe igen. Det har alltså inte hänt ngt på 2 år ...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000