HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Projekt Phono box
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:24:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej igen!
Som sagt, håller på att stiga in i vinylens underbara värld igen. En kompis erbjöd sin Linn Project (phonoförsteg). Har haft svårigheter att hitta information om den.
Har f n en Quad 44 med omoddad phonoingång (op och kondingar original).
Kan ni hjälpa mig med info?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:38:53  Show Profile Send stargazer a Private Message
ehum... Linn är ett märke, Pro-ject ett annat. Linn har inte (mig veterligt) något phonosteg som heter "project". Däremot ett som heter "Linto", som är ett high-end-phonosteg för femsiffrigt belopp.

Kolla mer på
http://www.tonlaget.com/skivspelare.html

(Saxat ur tonlägets prislista)

RIAA-steg för MC-pickuper
Linn Linto 15000


Jag antar att det är ett Pro-Ject phonosteg din polare vill sälja
(Saxat ur tonlägets prislista)

RIAA-steg för MM/MC-pickuper
Pro-ject phono box SE 2000
Pro-ject phono box (ej på demo) 900

Har ingen erfarenhet av Pro-ject, Linns Linto är däremot en otroligt bra matchning till Linns egen LP12:a. Mycket tveksamt dock att använda till en Quad-spelare.

Pro-jecten verkar då mera rätt, tror jag.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:40:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tack stargazer!
Kolla länken: http://www.ljudkompaniet.se/category.asp?CategoryID=46
Längst ned. Har jag missförstått att det är gjort av Linn? Antagligen felstavat med "K", och Linn verkar ju envisas med att ha k:n överallt
Om det är en Project (som skivspelarmärket), var kan jag finna mer info?
Mvh
P.S. Som sagt i ett tidigare inlägg: det blir mycke dumma frågor framöver

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/08/25 13:45:05
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:04:48  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hej Zombie!

Jag har en Pro-Ject phono box, och jag tycker att det är för pengarna en bra pjäs. Särskilt om du får ett bra pris begagnat. Om man är riktigt inne i vinylträsket så kommer man förmodligen efter ett tag att vilja ha en bättre RIAA, men som instegsmodell i vinylvärlden är det ett riktigt klipp, den låter aldig ansträngd och den blir inte tröttsam att lyssna på i längden. Gissa varför Linnhandlare har den? Antagligen för att den svänger fint och är prisvärd.

Läs gärna en nyanserad recension här:
http://www.tnt-audio.com/ampli/phonobox_e.html

Man får inte allt för 8-900 spänn, men det man får med Phonoboxen räcker en bra bit.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:10:05  Show Profile Send stargazer a Private Message
Hej igen Zombie.

Pro-ject phono box är inte tillverkat av Linn. Däremot har de flesta Linn-butiker Pro-jects sortiment i sina affärer, varför du t.ex. hittade Pro-jects phono box på ljudkompaniets sida.

Tror faktiskt att ljudkompaniet stavat fel, de har väl harvat i linn-fåran så länge nu att de stavar allting med "k"

Mer info om Pro-ject kan du få på
http://www.vinylbutiken.com (Produkter->Övrigt->RIAA-steg)
http://www.project-audio.net/ (officiell hemsida)

Cheers / Stargazer, f.d. "Linn Binn Sinner"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:15:38  Show Profile Send lindvall a Private Message

Jag hänger på Pro-jectämnet och undrar om någon hört deras Rör-RIAA, eller läst nån recension om den?


Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:27:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hoppsan, jag fattade stavfelet en stund efteråt, när kronan trillat ned...hittade t o m teknisk spec. när jag stavade rätt i sökningen.
Verkar som om det är ett bra köp, speciellt för 200 pix. Synd bara att den inte ger mer än 200mV ut, hoppades på 1-2V så att man kunde mata Quad II:orna direkt... :-(
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/26 :  00:12:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Hallå Quad II är inte det deras första förförstärkare från 50 talet i
mono eller du kanske menade Quad 44?

gcs
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:16:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
gcs: jag har ett par Quad II (monoblock/effektsteg), drivna av ett Quad 44 (försteg). 44:an har som bekant ett phonosteg (som behöver moddas).
Jag vill istället dra Cd och vinyl rakt in i Quad II:orna via ett passivt försteg. Quad 44 får sedan ta hand om andra sekundära källor och leds även den in i det passiva steget.
Phonoboxen ger 200mV ut, som inte räcker för att driva Quad II:orna.
Tre alternativ: använda Quad 44 till phono, använda Phonoboxen och ta in den in Quad 44:ans Aux, eller skrämma upp Phonoboxens utgångsnivå till 1-2V.
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/08/26 13:16:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000