HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 klass A ett måste (tror jag), vad efter copland?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:25:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Sålt min copland cta 501 (fantastisk förstärkare, varför sålde jag den egentligen) för byte till en cta 505 men en sådan går helt enkelt inte att hitta.

Saken är den att jag prövat hur många transistorförstärkare som helst, nu senast en quad 707, med dessa funkar inte med proac klonerna. Det skall tydligen vara en klass A förstärkare, annars blommar proac klonen inte ut (jag reserverar mig för oupptäckt mark i transistordjungeln, här kanske någon kan komma med ett supertips). Detta har ju även med min personliga smak att göra, en preferns för dynamik i basen och ett varmt mellanregister med hög närvarokänsla.

Så nu hoppas jag att ni har ett bra tips på en klass A förstärkare. Har spanat en del på en sugden a21p, och detta verkar vara ett vettigt alternativ.

Men det måste ju finnas en del andra märken att överväga. Tänkte ge mig ut på begagnatmarknaden, så där har vi en begränsning. Annars får det väl bli en sugden (dock lite skeptisk till att den enlgt vissa brinner lätt).

per

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:35:08  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej Per!

Ägde en Sugden A21a en gång i tiden (drygt fem år sedan). Hade lite svårt för den pga några saker, avsaknad av fjärr, överhörning mellan ingångarna och det som störde mig mest nämligen att den hördes även när man inte spelade musik. Brus från högtalarna är det jag menar, helt klart hörbart i ett övrigt tyst rum. Lättdrivna högtalare är också något som krävs.

Mvh JayBee
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:35:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror inte det har något med klass A förstärkare utan snarare att det är en viss klangkaraktär du är ute efter, kanske lite varmt och mjukt ljud.
Det är förresten sällan förstärkare går i ren klass A, dom flesta går i klass A upp till en viss effekt, för att sedan slå över till klass B.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:45:53  Show Profile Send Per100 a Private Message
Björn-ola, vad skulle du tipsa om då inom transistor?
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:52:42  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
jag håller med Björn-Ola, det är nog snarare värmetillskottet från rören snarare än klass A som gjorde att det blev synergier med dina ProAc-kloner. En transistorförstärkare som jag haft själv och gillat (och rekommenderat flera gånger) är Roksan Caspian. Den skulle kunna passa ditt ljudiedal.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:56:32  Show Profile Send jonsson a Private Message
Sim audio är det ju en del som tycker är bra... Primare har jag själv så de måste ju rekommenderas;-)(Primares A30.1(den int.)och dyra cd´n slog ut en cairn kombo med fog och en int. ganska enkelt vid jämförelse... TYCKER jag... har inte mina kloner ihopsatta än så jag vet inte hur detta kommer te sig... Hoppas på underverk!!!!!!!!;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:59:47  Show Profile Send Per a Private Message
Varför inte testa regas förstärkeri? har en polare som matar sina proac(ej klon)2.5 med fyra rega exxon monoblock. du kanske kan nöja dig med två!

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:11:42  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Kanske en Lavardin?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:19:54  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Med risk för att upprepa mig tycker jag att du borde prova ett par Krell monoblock. De två paren jag har (KMA-200 och MDA-300) arbetar i klass A hela vägen och låter helt enkelt himmelskt. De dubblar effekten hela vägen ner till 1 Ohm, och de är dessutom kapabla att driva laster stabilt ner till 0,5 Ohm, vilket vittnar om en otrolig strömkapacitet.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:20:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kanske en kombination av LC audio Zapsolute slutsteg och Perreaux SM6P försteg...precis den kombinationen jag har. Har ju ej jämfört med rör men min kombination fungerar klockrent med klonerna. Zapsolute slustegen är riktiga kap tror jag om du hittar dem begagnat. Båda körs i klass A, försteget är ett rent klass A försteg, balanserat.

Nu är det väl en omöjlighet att hitta denna kmbination, om nu inte jag säljer min förstås. Men dessa båda steg har den klang jag tror du är ute efter, så om du hittar ett Zapsolute steg kör med de och ett försteg av lämplig sort.

Detta är min (o)kunniga rekomendation i ämnet...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:24:38  Show Profile Send DHT a Private Message
Annars har du ju en 501:a här till ett väldigt bra pris:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11880
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:38:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lustigt.
Jag får intrycket av att ProAC 2.5 klonerna låter lite påträngande och vasst.
Det gör definitivt inte originalet som jag lyssnat en hel del på, drivet med Audionet-elektronik
som inte är varma och gosiga.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:09:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack för alla era tips. Lavardin är ofta lovordat som en varm transistorförstärkare, men ligger lite över min budget med ca 18 000 - 20 000 kr beg. Men nu har jag många tips att spinna vidare på. 501'an är ett kap. Skulle dock vara kul att byta nu när jag har chansen. Roksan har jag hört så mycket gott om att det vore intressant om man fick möjlighet till provlysnning någonstans i skåne med proac klonerna.

Björn-ola, proac klonen låter definitivt inte vasst. Möjligtvis med fel elektronik, det är ju just det jag menar. Det är ingen större skillnad på klonen och originalet. Jag demade originalet hos pause i stockholm med dyra meridianmonoblock. Bra ljud men platt och saknade basdynamik. Demade originalet i köpenhamn med rörförstärkare (OVC) för 150000kr. Himmelskt. Klonerna hemma med cta 501. En billig men igenkännbar kopia av köpenhamnsljudet men klart bättre än originalet hos pause tillsammans med meridian.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:33:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bra.
Jag ska inte bidra till felaktiga rykten, så nu är den saken utredd
och vi ordar inte mer om det.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:40:13  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Kan bara hålla med Pinhead.

Med risk för att upprepa mig tycker jag att du borde prova ett par Krell monoblock. De två paren jag har (KMA-200 och MDA-300) arbetar i klass A hela vägen och låter helt enkelt himmelskt. De dubblar effekten hela vägen ner till 1 Ohm, och de är dessutom kapabla att driva laster stabilt ner till 0,5 Ohm, vilket vittnar om en otrolig strömkapacitet.

Kör själv med KMA-100 MKII steg. Helt otroligt bra.
Har jämnfört dom med budgetKrell (Vincent) som många tycker är riktig Hi-end. Enkelt utryckt så är det bara skit om man jämnför.

Edited by - Hifitrollet on 2003/08/20 09:41:20
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:54:35  Show Profile Send Per100 a Private Message
pinhead och hifitrollet, var hittar man kma-200 och mda-300? Vad ligger värdet på dessa i begagnatmarknaden, det är väl lite äldre modeller?
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:48:46  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
KMA-serien slutade att tillverkas 88, men de står sig väldigt bra även idag. Jag själv föredrar mina KMA-steg före hela S-serien som kom efter. Ska det bli bättre så tycker jag att jag för min del ska gå på FPB-serien. De dyker upp ibland på Hifimagasinet och hos Esoterisk kan de oxå dyka upp. KMA 100 / 200 Ca 25-30000:- MDA 300 Ca 50-60 allt är förstås beroende på skick. Men de flesta som äger sånna här brukar vara MKT rädda om dom.

Edited by - Hifitrollet on 2003/08/20 13:05:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:15:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

lyssna på en LC-Audio Zapsolute. Det är fantastiska slutsteg som alla går hela vägen i klass A. En välbyggd Zapsolute kan gå upp emot de bästa utan att behöva skämmas för sig.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:19:00  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hifitrollet

Vad trevligt att springa på en Krellälskare här. Jag har nästan upplevt att många här tycker att Krell är överskattade, vilket verkligen ter sig märkligt i mina öron.

Vad gäller priserna på äldre Krell-monoblock, så skulle jag nog vilja peta upp dina gissningar en aning. Ett par KMA-100 kan man nog hitta för c:a 20-25 kkr, men ett par KMA-200 hittar du mycket sällan under 30-35 kkr. Ett par MDA-300 (tillverkades i mitten på 90-talet innan FPB-serien kom) ligger kring 40-50 kkr. Båda dessa modeller är rena rama kärnkraftverk som driver ALLT med sällan skådad lätthet.


Per100, vill du ha kraft, kvalitet och ljud utöver det "vanliga" så är mitt råd absolut ett par "äldre" Krell monoblock. Jag tror att du har svårt att hitta mer välljudande maskiner för pengarna.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:49:15  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Jo det är nog så att folk verkar lite anti i krell, men det är nog priserna mer än produkten kanske. Själv är jag helsåld på krell, men det finns ju faktiskt mer än bara Krell även om det inte är många som faller mig i smaken. Även deras gamla CD står sig än idag, jämnförde för ett tag sedan den omtalade Advantage CD-1 och Krells SPB-32X Dac och en EAD-T 1000 som transport. Advantage CD:n hängde inte med alls i basen och dynamiken men var kanske lite trevligare i mellanregistret. Dock så är ju Krelldacen från 94 (?) och hade då ett nypris på Ca 79000:- om jag inte misstar mig helt. Kostar idag Beg Ca 15000:- Vet inte vad Advantagen kostar men det är väl 45-50000:- och ska vara riktig Hi-tech. Inte för att Advantagen lät dåligt men ganska så intresant att Krellen står sig så pass bra ändå.

Själv tycker jag inte att Krell överskattade förhållndevis till priset.

Men som nån sa, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Och då är det väl bara Krell som gäller eller? Bäst att jag gör så här

Edited by - Hifitrollet on 2003/08/20 15:17:28
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:59:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Var och en efter sin fason, men för de priser Krell tar ut finns det enligt min åsikt både bättre och billigare.

Krell känns oftast obalanserad (bastung) och omusikalisk.

Observera jag talar om små nyanser som jag drar ut i det oändliga för att klargöra skillnader, givetvis finns det stora kvaliteter i många av Krells produkter.

Se ovanstående kommentar som ett överdriven beskrivning för att ge ett hum om vad som i mitt tycke kan bli bättre.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:10:52  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Om man pratar om nypriset, så anser jag inte heller att Krell eller någon annan tillverkare är prisvärd. MDA-300 kostade nya runt 150 kkr, men om man istället tittar på begagnat marknaden så tror jag att det är svårslaget. Jag köper INGENTING nytt då jag inte anser att priserna reflekterar prestandan oavsett tillverkare. Jag tycker mig få bra mycket mer för pengarna på andrahandsmarknaden. Precis som du påpekade, Hifitrollet, så tenderar ägare till maskiner i dessa prisklasserna vara MYCKET måna om sin utrustning. Konstigt vore det annars med tanke på nypriset.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:48:04  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack PAC, pinhead, hifitrollet och alla andra!
Jag tänker ta mig en lyssning på zapsolute så fort möjlighet erbjuds. Ingen från forumet i malmö/lund trakterna som är i säljartankar och erbjuder sig en demning? Annars är ju dessa överkommliga även nya, men då kan jag ju inte lyssna innan.
Krell är nästa steg mot hifinirvana och prioriteringsdårskap, men visst är en 25000kr överkomliga nivåer! Skall börja tittat på beggnatmarknaden även där!

Edited by - Per100 on 2003/08/20 17:48:43
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:54:17  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Du säger Malmö. Jag säger Aleph 5-klon

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6723

mums...

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000