HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Justera laser på cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  08:40:21  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Läste om hur man kan justera lasern på en Playstation Det finns tydligen 2 pottar på den, BIAS och GAIN, som kan justeras. GAIN skall man tydligen passa sig för att röra.

Frågan jag har är om denna möjlighet finns på de flesta (alla) cd-spelare? Törs man skruva lite Kanske skall börja att träna på barnens spelare och se vad som händer

Nyfiken

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:22:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad skulle man åstadkomma med en justering?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:50:58  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Kanske lite stabilare avläsning. Eftersom justeringsmöjlighet verkar finnas så måste ju ett läge vara mer optimalt än ett annat.

Vissa skivor läses felfritt i en spelare men kanske hakar upp sig i en annan. Kan det bero på detta tänkte jag då, förutsatt att lasern är felfri och inte smutsig.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:06:10  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag snackade lite med en reparatör som höll på mycket med CD-spelare. Jag undrade om jag kunde tweaka min bärbara Technics CD-spelare eftersom den inte spelade alla skivor så bra. Han sa att visst, försöka skadar väl inte eftersom den ändå inte spelar alla skivor, men har man väl kommit ur kurs genom att vrida på de där trimpottarna, då är man ute på hal is. Det är svårt att hamna på rätt läge igen.

Mitt tips är: Funkar den bra, pilla inte. Vill du ändå "förbättra den", skruva på men försök gör någon slags markering så du hittar tillbaka till utgångsläget. Dessutom kan det underlätta om du inte har en alltför kass mejsel att ratta med eftersom de brukar vara väldigt känsliga. D v s ett litet utslag på ratten ger en stor ändring i spelarens avläsning.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:12:48  Show Profile Send divander a Private Message
Skuulle dessa inställningar kunna fixa min cd-spelare (Rega Planet)? Den hoppar små små hop då och då i slutet på många skivor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:18:47  Show Profile Send gardd a Private Message
divander: Det kan hända att man kan fixa det genom att justera lasern. Det kan också bero på att lasern börjar bli gammal. En laser är ju en förbrukningsvara och de brukar inte hålla hur länge som helst. Men det kan såklart också bero något annat i CD-spelaren... Om du inte har garanti på den och inte är nöjd så skadar det kanske inte att prova mixtra lite med den! :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:50:53  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Intressant

Frågan är då vad som krävs för utrustning för att justera in en laser 100%? Sitter det en snubbe och skruvar på pottar på varenda Sony eller Philips som lämnar fabriken eller hur går detta till? Detta måste väl ta för lång tid och bli för kostsamt gissar jag...

Gör de bara en grovjustering som utnyttjar laserns kapacitet till 80-90% men som är acceptabel och bör klara 90-95% av alla cd felfritt? De som fallerar tas in för efterjustering...eller
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000