HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utsökt återgivning (Hi-Fi-skadad)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/08/15 :  12:00:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag var på konserthuset (i Stockholm) och lyssnade igår... första tanken när de började spela var: "Vilken klarhet i återgivningen på stråkarna." tätt följt av "Vilket bra perspektiv!"

Stycken som spelades var en overtyr av Verdi (Ödets makt ?), Beehovens pianokonsert nummer 3 och Tjajkowski (stavning?) symfoni n:o 4.

Allt lät mycket bra och publiken var mycket entusiastisk.

Slutsats: Det är nyttigt att komma ut och lyssna på live-spelningar utan mikrofoner.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/15 :  12:47:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag var på konserthuset (i Stockholm) och lyssnade igår

Då gick du förbi mig, jag satt på trappan utanför

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:16:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
En check mot verkligheten skadar inte lite då och då så man har målet klart för sig.

Det lät ju som en väldigt trevlig konsert dessutom. Grattulerar till en trevlig musikstund

Bravo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:53:15  Show Profile Send mapem a Private Message
Konserthuset har bästa ljudet i Stockholm tycker jag. Klart musikaliskt. Berwaldhallen är lite för analytisk för att vara i min smak. Men bäst låter Concertgebouw i Amsterdam!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:40:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Göteborgs konserthus brukar rankas bland de tre bästa i Europa sägs det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:04:19  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Absolut! Jag tror inte jag hört nåt bättre än när J. Schaffer, j:son Lindh & Staffan Scheja spelade på Konserthuset i gbg för några år sen. Det slog allt jag hört i Berlin, Geneve, Bern & Bryssel och även Consertgebouw i Amsterdam. Ingen av dom låter i mina öron bättre än Konserthuset i Gbg, men det är iofs mina öron som säger så, inte experter :)

/Vecc
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:42:38  Show Profile Send mapem a Private Message
Dina öron är nog bra experter - lita på dom du. Måste nog åka till Göteborg. Fast hittills leder Concertgebouw av vad jag har besökt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:25:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, Göteborgsymfonikerna är ju "Nationalorkester" nu också! Säkert värt besök.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:12:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Upplevde du, som jag, att ljudet är påfallande varmt? Ordentlig kropp i alla intrument, eller hur? Ganska långt ifrån vad många har hemma....

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:31:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Micke Y: Jag har nog inte någon uppfattning om ljudet är varmt eller kallt i konserthuset, men efterklangen kändes ganska dämpad när det var fullsatt (... och det blev rätt varmt, stackars de som satt på 2:a balkongen högst upp).

En till sak som jag reagerade på är att man är rätt duktig på att riktningsbestämma ljud, speciellt som jag inte har bra koll på var olika instrument sitter i en orkester.

Jag har en inspelning från Göteborg, Per Gynt. Mycket bra ljud och akustik (närvaro?) i den inspelningen så att gå på konsert i Göteborg är nog en höjdare :)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000