HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 baseplatta eller liknande till förstärkare...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:25:48  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej på er alla!

har funderat lite på det här med att ställa även förstärkaren på någon form av vibrationsdämpare.
Idag har jag min cdspelare på en basetech platta och är mkt nöjd med de förbättringar jag fick med detta "tweak".
jag har läst en del inlägg här där somliga påstår att det inte är någon större skillnad med att ha transistorförstärkare på baseplattor eller liknande medans andra hävdar att det ger klara förbättringar med att även ha förstärkaren på vibrationsdämpande material.
Eftersom min förstärkare väger ca 18 kg så är ju baseplattorna för denna vikt ganska dyra tycker jag, man får väl hosta upp en 4000kr ungefär.

Så jag undrar om det finns något annat man kan testa ?(som är lika bra som en baseplatta , eller bättre!) men som inte är så dyrt.
Kanske det finns något bra för runt 1000kr?
vad har ni för erfarenheter av att sätta förstärkare/slutsteg på baseplattor eller dylikt?

Nu ska jag gå och sova, så efter jobb imorgon hoppas jag på lite trevliga inlägg, inget munhugg nu bara!

mvh,

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:39:25  Show Profile Send Gebex a Private Message
Holif har ett par vibrationsdämpande "kuddar" som är mycket bra. Jag tror de ligger på 500-700 kr. Jag har tidigare använt dessa med mycket gott resultat.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:46:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enligt min erfarenhet är vibrationsdämpare av någon form absolut väsentligt för att apparatern skall kunna visa sin bästa sida.
Det är framförallt de små detaljerna som kommer fram, de som är så betydelsefulla för att få liv och närvaro till musiken.

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:59:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag skulle ha satsat på Solid tech disc of silence. De kostar 1300 kr för tre st och är nog bra för pengarna. Snygga dessutom!
Kolla länken: http://www.solid-tech.net/products/disk.htm


Edited by - marbrink on 2003/08/10 23:59:55
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/11 :  01:42:20  Show Profile Send crion a Private Message
Jag haft både de dyrare Solid Techs Feet of Silent och BASE plattan.

Jag använder BASE plattan idag till både DVD/CD transporten och min förstärkare. BASE plattan fungerar bättre för mig än Mjuka fötter..

Basen går mycket djupare med BASE plattan. Jag har ett par Soundcare spikes (utan självhäftande material, bara metall mot metall) emellan Slutsteget och plattan.

När det gällde min DVD så bytte jag från

DVD
ST Feet of Silence
MDF
Mjuka fötter

TILL:

DVD
Spike delen av FoS
BASE DVD platta
MDF
Mjuka fötter

Det var helt enkelt så att BASE plattan inte klarade biffen på egen hand i min uppsättning för transporten. Jag har trägolv och mina 15 tummare sätter mycket luft i rörelse... Om man har cementgolv och mindre ljudtryck gissar jag att det räcker med endast BASE plattan plus spikes för tranporten.

Edited by - crion on 2003/08/11 01:43:40
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/11 :  14:35:05  Show Profile Send Nemo a Private Message
Sonic Designs dämpkuddar för "CD-spelare och andra HiFi-apparater" kostar 125 kr för fem stycken och finns i tre viktklasser upp till 25 kg. Jag använder själv sådana under min CD-transport med gott resultat. Kan beställas genom att maila till info@sonicdesign.se. Information finns här: http://www.sonicdesign.se/sdfot.html .


Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:23:10  Show Profile Send divander a Private Message
Sen finns det ju lite varianter som man kan bygga själv. Jag har sett men ej hört en del varanter med cykelslangar och olja/sand som dämpning.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:53:22  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Mors hifirocker,
testa 19mm mdf i samma storlek som rackhyllan och plutta dit så många sorbothanefötter som du tycker behövs. Det går ju även att laminera mdf:en med bitumen t.ex. alternativt fräsa spår i mdf.en och laja med sand eller blyhagel och stänga till med en plywoodbit och dämplim/ silikon.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:58:06  Show Profile Send soren a Private Message

Glöm inte Skifling hyllorna, demos med dem på mässorna är imponerande.

http://www.hifi-punkten.se/tillbehor.htm

Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/17 :  15:03:19  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Skilfing rekommenderas starkt! En annan intressant väg att gå är:



http://www.audiotweaks.com/diy2/brandon_platform/page01.htm

Det tilltalar i alla fall cyklisten i mig

En annan DIY-klassiker är bubbelplast mellan två MDF-skivor.

Lycka till!!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:18:34  Show Profile Send Calle G a Private Message
Slå mig inte för hårt om jag är dum nu :) men jag skulle vilja ha min DVD-spelare ovanpå min hemmabioreceiver, av platsskäl naturligtvis. Nu utvecklar ju receivern en del värme (pio 2011) så det är väl inte jättefiffigt att ställa DVDn direkt på. Kan man tänka sig att använda dämpfötter eller liknande för att få upp DVD-spelaren en bit och därigenom öka luftflödet? Eller förstör man allt vad ljudkvalitet heter om man gör en sådan placering?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:32:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Calle jag skulle rekommendera att du gör precis tvärtom. Dvs ställer receivern ovanpå dvd:n. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:42:11  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja, det vore ju naturligtvis bäst, problemet är att DVDn är ungefär hälften så djup som receivern och jämförelsevis inte alls lika stadig.

Fast det är klart, med lämplig upp-pallning på baksidan kanske... det skulle ju dessutom stabilisera DVD-spelaren rätt ordentligt. Hur pallar jag lämpligast upp på baksidan så receivern står jämnt?
Antar att det är lämpligt att ha dämpkuddar under DVDn då?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:08:03  Show Profile Send divander a Private Message
Du kanske skulle kunna såga till en mdf-skiva i samma storlek som förstärkaren. Sätt ett par fötter länst fram och en i mitten i bakkant. Palla upp med ett ben tillverkat av några bitar mdf.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:53:58  Show Profile Send Guru a Private Message
Är produkterna från Open Minds nått att ha ??
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:33:49  Show Profile Send Calle G a Private Message
Open Minds? Vad är det? Har du nån länk?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:34:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Ja, det vore ju naturligtvis bäst, "problemet är att DVDn är ungefär hälften så djup som receivern" och jämförelsevis inte alls lika stadig.

Fast det är klart, med lämplig upp-pallning på baksidan kanske... det skulle ju dessutom stabilisera DVD-spelaren rätt ordentligt. Hur pallar jag lämpligast upp på baksidan så receivern står jämnt?
Antar att det är lämpligt att ha dämpkuddar under DVDn då?"

Jaha, ja då blir det ju problem.Visste inte detta. mvh Kristofer
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:58:20  Show Profile Send Calle G a Private Message
Nej det är ett elände att förstärkare är så mycket djupare än de CD/DVD-spelare man skulle vilja placera dom på. :)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:06:56  Show Profile Send Guru a Private Message
Calleg: Nepp, har ingen länk o jag vet inget om dom jag hade hoppats att nån annan visste :)

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000