HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 parlellkoppla !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/08/16 :  21:36:44  Show Profile Send urban a Private Message
hej allihopa! Jag råkade lägga in denna fråga på en annan tråd så jag börjar om här och nu. jag måste få komma med en fundering kring ett fortlöpande högtalarprojekt jag har (man är aldrig nöjd länge). Grundkonceptet kan man säga är konstruktionen av Stig Carlssons OA2212. Jag bygger alltså med många element, 8st diskanter, 2st 6,5tums mellanregister och 4 st 8-tums baselement per låda. Det som jag funderade kring var denna tanke! - ett problem med högtalarelement är ju att impedansen varierar under arbetets gång, så att säga. Om man paralellkopplar 4st 8-ohms element så får man en impedans på i runda siffror 2 ohm, inte så kul för slutsteget, MEN!(igen?) om man sedan kopplar in ett ca 6-ohms motstånd av bra kvalitet, och kanske några stycken, paralellkopplade för effektålighetens skull så bör väl det innebära att hur än impedansen varierar så går den aldrig under 6 ohm och den bör väl stanna på kanske minst 7 ohm. Och detta ,om det fungerar bör väl vara en lättare tillvaro både för förstärkare OCH även så för delningsfiltret. Vad tycker ni på detta forum som kan mer om högtalarkonstruktioner än vad jag kan om detta ? Låter det vettigt eller finns det parametrar som påverkas alltför negativt av ett sådant konstruktionsätt för att det ska vara bra? Men jag måste tillägga att i takt med att jag adderat element på denna konstruktion så har ljudet förbättrats, dock har jag inte provat att koppla elementena paralellt enligt funderingen ovan,....tacksam för synpunkter mvh urban

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/16 :  21:46:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nja, du bränner bort all effekt i motstånden, inte så bra. Du kan faktiskt göra kombinationer mellan serie- och parallellkoppling. Har 4 element så parallellkopplar du två och två och dessa i sin tur seriekopplar du. Glöm motstånd för impedansanpassning. Högtalare ska om möjligt drivas lågohmomhigt för bästa möjliga elektriska/mekaniska dämpning. Man kan i nödfall tänka sig att dämpa diskanten med motstånd men det bästa är att välja element som har samma känslighet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:24:38  Show Profile Send urban a Private Message
Parlellkoppla! Vad f-n är det ? tack för svaret och som du beskriver det så har jag också kopplat dom fyra baselementen, jag har i alla fall varit noga med att koppla så att delningsfiltret ser ungefär samma last som innan jag började koppla in fler element! mvh urban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000