HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vetenskaplig transparency vs allting annat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/25 :  09:15:43  Show Profile Send markku a Private Message
Innan vi skulle avsluta detta, ville jag bara säja att det är verkligen synd, att vi är så beroende på Öhmans interesse och tid när det gäller vilka apparater skall officiellt förkunnas som transparanga.

Jag säjer detta medan jag tänker på några tester, där testaren entusiastiskt skriver hurdan "endast musiken blir kvar". Det är fråga om apparater, som inte psaasr i LTS's "socialdemokratiska" syn på det som är förnuftigt - prismässigt. Det ser ut att bli en lång väntetid innan vi får alternativer till NAD och Rotei och resten av historiska bunten.

Varför annars vore konstlastens konstruktion en stor hemlighet? Bild kan man se på Sonic Designs sajt, men det räcker inte tycker jag, var är komponentlistan, var är byggeinstruktionen? Inte kom och säj "ta kontakt med Öhman", eller bli medlem i LTS.

Som liten konklusion: det är inte riktigt likvärdigt att medan andra beskriver och utvärderar apparater nyancerad punk för punkt, så F/E-förespråkare kan endast packa ihop alla kvaliteter i ordet "färglöshet" (eller vad nu måste vara det rätta ordet) och därmed kan lite elitistiskt lämna detaljerna ut i det blå. Om någon ville bry sig om att jämföra NAD mot Rotel, vore det ända vi vanliga döende får veta att den andra har mindre färgingar? That's it?!?

Jag gjorde förresten tidigare två försök att ta upp F/E-lyssning här, både med redaktion av HIFI tidskrift och med hifister på deras forum, dog utan framgång.

mvh
Markku

Efter en halv timma:

Jag tror, jag skall skriva email till John van der Sluis, chefredaktör till Audio+Techniek och höra om hans synspunkter som tekniskt orienterad person. Hurdan dom ville förhålla sig till färglöshet, ville dom addera detta på den långa listan eller stryka allt annat (se på originalposten).... hmmm... världen är ju så liten.

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/25 09:45:0
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/25 :  09:40:07  Show Profile Send Flint a Private Message
Hela debatten om f/e-test är löjlig från dogmatikernas sida. Musikaliskt finns det inget före och efter. Jag var inte med vid inspelnigstillfället och jag hade inte 42 öron utspridda vid varsin mikrofon. Jag har ingen aning om den efterbehandling och mixning som sedan skedde. Ljudnivån i min lyssning är betydligt lägre än originalets vid inspelningstillfället vilket påverkar min hörselupplevelse och dessutom inverkar rummet med sin klangkaraktär. Kom inte och snacka om en relevant jämförelse. Sätt mätmetoden i ett förnuftigt perspektiv.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/25 :  09:53:54  Show Profile Send markih a Private Message
Kloka ord Markku!
För övrigt finns det en enkel ritning med komponentvärden på SD's hemsida. Dock inte exakt vilka.

Sen också, om något är transparent, blir det ömöjligt att beskriva den. Den hörs ju inte!

Mvh Mårten

Ps: Flint, är det säkert att du inte har 42 cm mellan öronen? Jag har..nästan..

Edited by - markih on 2002/08/25 11:22:3
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/25 :  22:24:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ma!

Nej, det är enklare än så då du inte håller med A kanske just därför, att du
uppenbarligen inte förstår honom och detta pga att det inte vets tillräckligt(
om ords innebörd( samt tester av ljud, osv, ed ;).

Mvh A
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:03:47  Show Profile Send markih a Private Message
Upplys mig då Audi o maniker!

En klar, tydligt och koncis förklaring önskar jag..

marki
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:52:51  Show Profile Send AU a Private Message
Kul att se att ni håller på än!

Personligen tycker jag F/E-test verkar vara en utmärkt metod om man vill få en uppfattning hur en tex. förstärkare påverkar ett visst programmaterial under de givna förutsättningar som råder under testet, någon som har förslag på bättre metod?

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:19:39  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Personligen tycker jag F/E-test verkar vara en utmärkt metod om man vill få en uppfattning hur en tex. förstärkare påverkar ett visst programmaterial under de givna förutsättningar som råder under testet, någon som har förslag på bättre metod?

MVH
AU

Collecting stars...

Nej, men den intressantare frågeställningen är ju varför man skall lyssna på enskilda komponenter snarare än en hel kedja?
Förstärkarens/dacens egenljud tycker jag man kan sortera in under kuriosa och sen istället fokusera på helheten.
(då det är just helheten som når dina/mina öron)

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:54:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tack för de värmande kommentarerna till det jag skrev på sida 5 om högtalartester.

Hälsningar Johan L

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/26 :  13:48:42  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:

quote:

MVH
AU

Collecting stars...

Nej, men den intressantare frågeställningen är ju varför man skall lyssna på enskilda komponenter snarare än en hel kedja?
Förstärkarens/dacens egenljud tycker jag man kan sortera in under kuriosa och sen istället fokusera på helheten.

Mvh/Mats

Systemets helhet definieras av systemets SAMTLIGA egenskaper. Man bör alltså söka kännedom om ALLA egenskaper för att anaylsera ett system.

mvh\Kapten A. von G.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  14:39:50  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:

quote:

MVH
AU

Collecting stars...

Mvh/Mats

Systemets helhet definieras av systemets SAMTLIGA egenskaper. Man bör alltså söka kännedom om ALLA egenskaper för att anaylsera ett system.

mvh\Kapten A. von G.

Hej KAG(/M?)

Det där tror jag inte ett smack på!
Om det var så att ett system bara bestod av summan av dess färgningar OCH det var så att "ju mindre färgningar desto närmare musiken kommer man", så hade det inte funnits såna upplevelser som jag hade med Rotel 1090 eller den här:
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=54

It´s all in the mix, baby!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:05:13  Show Profile Send markih a Private Message
Matson!
Några exempel:
En transparent elektronikkedja med dåligt rum eller dåliga högtalare eller dåliga inspelningar leder till ett dåligt resultat. Den plockar ju fram alla fel från tex inspelningen och det övriga! Om du har en "ofärgande" anläggning och "bra" högtalare med bra rum, så hör du ju allt. Är inspelningen bra så blir det bättre än med en beslöjande anläggning, men om inspelningen är illaljudande så hör du ju hur dålig den är och den blir mer plågsam än med den beslöjande anläggningen, som distanserar och besparar dig från oljudet.

Likaså om anläggning + högtalare+ rum är ordentligt korskompenserad, så kan det upplevas att det blir sämre om man kopplar in en "transparent" komponent istället. Felen från resten av anläggningen blir ju tydligare!

Mvh Mårten

markih

Edited by - markih on 2002/08/26 15:09:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:10:15  Show Profile Send Flint a Private Message
markih

Vad trött jag blir på dig.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:15:16  Show Profile Send markih a Private Message
Så vad vill du jag ska göra?
Jag har tänkt avsluta den här diskussionen flera ggr. Är det bara mitt ansvar att den fortsätter?

markih

Edited by - markih on 2002/08/26 15:18:1
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:22:38  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

En transparent elektronikkedja med dåligt rum eller dåliga högtalare eller dåliga inspelningar leder till ett dåligt resultat. Den plockar ju fram alla fel från tex inspelningen och det övriga! Om du har en "ofärgande" anläggning och "bra" högtalare med bra rum, så hör du ju allt.

Nej, så där enkelt är det inte!
Det är inte så att detaljrikedomen minskar samtidigt som färgningsgraden ökar. Se testet som DrMabuse gjorde där han jämförde 208an med ett steg från Electrocompaniet(sid 1 i denna tråd).

Jag tror det är något grundläggande fel med testmetoden då endast hårt motkopplade transistorsteg klarar sig igenom.

quote:

Är inspelningen bra så blir det bättre än med en beslöjande anläggning, men om inspelningen är illaljudande så hör du ju hur dålig den är och den blir mer plågsam än med den beslöjande anläggningen, som distanserar och besparar dig från oljudet.

Likaså om anläggning + högtalare+ rum är ordentligt korskompenserad, så kan det upplevas att det blir sämre om man kopplar in en "transparent" komponent istället. Felen från resten av anläggningen blir ju tydligare!

Mvh Mårten

Håller med!(Fast jag har en annan uppfattning om vad som är beslöjande...)
Det där med sämre blir ju dock väldigt individuellt, då det kommer in en preferens här......

Mvh/Mats
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/26 :  16:38:36  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Nej, så där enkelt är det inte!
Det är inte så att detaljrikedomen minskar samtidigt som färgningsgraden ökar. Se testet som DrMabuse gjorde där han jämförde 208an med ett steg från Electrocompaniet(sid 1 i denna tråd).

Det är ju så att detaljrikedomen skenbart kan öka då en förstärkare, mikrofon eller något annat inte är helt spektralt neutrala och inte i det närmaste distorsionsfria. Felen kan göra så att något som inte var så framträdande tidigare märks eller så kan det helt enkelt skapas nya egenskaper hos ljudbilden som inte fanns i orginalinspelningen. Vill man ha det så är det ok för P.P. P.P är dock tveksam till om man vill ha dessa förskönande färgningar på alla inspelningar.

quote:

Jag tror det är något grundläggande fel med testmetoden då endast hårt motkopplade transistorsteg klarar sig igenom.

P.P får uppfattninigen att mr matson skulle tycka att det är fel med hårt motkopplade transistorsteg. Är det så och vad skulle dessa fel bestå i?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:05:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag har inte läst denna tråd så noga...har bara hunnit kolla lite nu medan riset kokar...

vad är det för bråk om nåt låter neutralt eller inte, det finns MASSVIS med andra parametrar som är så mycket viktigare...fattar inte hur man kan hänga upp sig på det så mycket, jag har inte hört varken NAD 208 eller rotel 991 men jag VET att det finns bättre grejjer därute så öppna öronen lite...snacket om dessa två får LTS framstå som nån jävla sekt, precis som när Linn-folk börjar tjata om att classiken slår allt i världen...(därmed inte sagt att jag inte gillar dessa produkter, just nu är siktet inställt på classik, få se om det blir en i Julklapp)

jag kan inte speciellt mycket om hifi, är helt värdelös på att formulera mig "fint" så att folk till slut inte fattar vad jag menar utan drunknar i långa (visserligen grammatiskt korrekta) meningar...men jag har två öron och hör hur saker låter...Rotel leder inte till annat än en stor gäspning i mina öron, Nad vet jag inte så mycket om, 208 kan vara en särskilt lyckad modell, resten gillar jag inte...det är vad jag tycker...

nu kan då en del här tycka att jag ska hålla mig borta från tråden, visst, men när folk börjar skriva om neutralt ljud på ett sätt som kan få en del mindre erfarna människor tro att 208 och 991 är så otroligt mycket mer neutrala än allt annat, så resten av tillverkarna borde hamna i samma grupp som anläggningar från Ica Maxi, då är jag tvungen att höjja rösten...

det finns andra prioriteringar här, och skulle jag välja slutsteg till mina lådor för 8.000, med NAD 208 som ena allternativet och 2st Linn LK100 (biamp) som den andra, då skulle inte valet bli nå svårt... trotts att Linn färgar ljudet ganska rejält...

nu är maten klar, tack för mig

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:12:56  Show Profile Send matson a Private Message
Hej PP(push-pull eller det "sladdriga")!

quote:

Det är ju så att detaljrikedomen skenbart kan öka då en förstärkare, mikrofon eller något annat inte är helt spektralt neutrala och inte i det närmaste distorsionsfria. Felen kan göra så att något som inte var så framträdande tidigare märks eller så kan det helt enkelt skapas nya egenskaper hos ljudbilden som inte fanns i orginalinspelningen. Vill man ha det så är det ok för P.P. P.P är dock tveksam till om man vill ha dessa förskönande färgningar på alla inspelningar.

Jag tror inte på det där att disten skulle få instrument och röster att låta tydligare och musikaliskare.....
Men även om det var så, så skulle jag vilja ha dom på alla skivor då musiknjutandet står i centrum hos mig.
Jag tycker också att "sameness-teorin" är helt befängd, då man redan har ett så stort mått av "sameness" genom rum och högtalare, att det eventuella(!) tillskott som en dac eller amp kan ge i princip är försumbar....
quote:

P.P får uppfattninigen att mr matson skulle tycka att det är fel med hårt motkopplade transistorsteg. Är det så och vad skulle dessa fel bestå i?

Ja, personligen föredrar jag andra konstruktionslösningar på slutsteg då jag inte gillar när musiken presenteras platt och livlös....
(Jag skall ju ge mig på ett Aleph 5 bygge och tycker att Orion av Linkwitz verkar lockande så mina åsikter är ju alldeles....)

Mvh/Mats
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:33:26  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Hej PP(push-pull eller det "sladdriga")!

Menar du latex??

quote:

Jag tror inte på det där att disten skulle få instrument och röster att låta tydligare och musikaliskare.....
Men även om det var så, så skulle jag vilja ha dom på alla skivor då musiknjutandet står i centrum hos mig.
Jag tycker också att "sameness-teorin" är helt befängd, då man redan har ett så stort mått av "sameness" genom rum och högtalare, att det eventuella(!) tillskott som en dac eller amp kan ge i princip är försumbar....

Visst är samenessen stor mellan de akustiska omvandlarna och hjärnasn perception men det betyder inte att man omedelbart måste undvika att öka på denna sameness i andra delar av ljudöverföringen. Det är ju förvisso helt upp till var och en men P.P anser inte att det är P.P's högsta önskan.

quote:

Ja, personligen föredrar jag andra konstruktionslösningar på slutsteg då jag inte gillar när musiken presenteras platt och livlös....
(Jag skall ju ge mig på ett Aleph 5 bygge och tycker att Orion av Linkwitz verkar lockande så mina åsikter är ju alldeles....)

Aleph5. Hmmm??? I P.Ps ögon så innehåller den både trissor och relativt mycket globalmotkoppling...

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:37:40  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

... jag har inte hört varken NAD 208 eller rotel 991 men ...

Utan att lägga mig i diskussionen så kanske det kan vara intressant att veta att, vad jag förstått, LTS testat 991 (eller om det var 990) och inte alls gillade den. Det är 1080 och 1090 som föll dem i smaken.

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:42:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Haj Yalpa!
quote:

...jag har inte hört varken NAD 208 eller rotel 991 men jag VET att det finns bättre grejjer därute så öppna öronen lite...

...Rotel leder inte till annat än en stor gäspning i mina öron, Nad vet jag inte så mycket om, 208 kan vara en särskilt lyckad modell, resten gillar jag inte...det är vad jag tycker...

...men när folk börjar skriva om neutralt ljud på ett sätt som kan få en del mindre erfarna människor tro att 208 och 991 är så otroligt mycket mer neutrala än allt annat,...

Rotel RB-991 har inte testats av Ljudtekniska Sällskapet.

Jag håller med dig om att vissa andra av NADs förstärkare kanske har ljudmässiga problem. NAD 208 är för mig en ljudmässigt bra förstärkare, dock har hållbarheten varit undermålig (2 av 4 har på ett eller annat vis gått sönder (men de gick bra att laga och har sedan dess fungerat helt utan problem)
).

Mors.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:59:00  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Aleph5. Hmmm??? I P.Ps ögon så innehåller den både trissor och relativt mycket globalmotkoppling...

Jo, men klass A är ju en helt annan biff! Trissor i sig säger ju ingenting om ljudkvaliteten, men Rotel 1090 upplevde jag som ett sömnpiller(208 har jag aldrig hört).

Hade jag haft kunskap så hade jag förmodligen byggt med rör....kanske när jag blir stor

Mvh/Mats
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/26 :  18:27:51  Show Profile Send P.P a Private Message
matson:

Aha klass-A!
Men fanns inte LTS-nissarnas tidigare älskling, Sentec PA-9, även i en version som gick i klass-A?

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  18:56:52  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

matson:

Aha klass-A!
Men fanns inte LTS-nissarnas tidigare älskling, Sentec PA-9, även i en version som gick i klass-A?

Ingen aning! Sentec har jag aldrig hört, bara hört om.....

Mvh/Mats
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/26 :  18:56:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ma!
Kan även vara, PhasePlug / PilleriPilleriman( pillar på allting som pillas på kan, ed ;).

Mvh A.

Hej mar!
Jo, men det är ju så mkt,-ordförståelse( SAOL??), ljudtest, osv, någonting annat?
Om mar själv får välja, vad skulle det då vilja läras om allra först??
Sen, A kan ibland
få uppfattningen att det inte förstås med flit, om du förstår??

Mvh A.

Hej AU!
A har 1st förslag på bättre metod:
Lyssna!!( o eventuellt också jämföra, ed ).

Mvh A.

Hej PP!
quote:
Det är ju så att skenbart kan öka då en förstärkare, mikrofon eller något annat inte är helt spektralt neutrala och inte i det närmaste distorsionsfria. Felen kan göra så att något som inte var så framträdande tidigare märks eller så kan det helt enkelt skapas nya egenskaper hos ljudbilden som inte fanns i orginalinspelningen. Vill man ha det så är det ok för P.P.

-Glöm det där nu, vi talar/debatterar om någonting helt annat.

Det är även 1st överlägset/nedvärderande-vis att hela tiden påpeka att andra* skulle
uppleva: dist & brum/brus, som: detaljrikedom & bravo/bravissimo

* Andra än en själv( såklart, ed ;).

Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/26 :  19:00:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej PP!

Jo, fast den är ju.... inte Rekommenderad( pga av för liten motkoppling/för få "Watt"?? ;).

Mvh A
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000