HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vetenskaplig transparency vs allting annat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:56:59  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Det där vardagsrummet i Hackensack var inte så dumt. Några av historiens bästa inspelningar gjordes där.

DrM

Man undrar varför de inte gör inspelningar i Hackensack fortfarande. Istället lägger man ner Miljoooooooooner på någon fånig studio. Hackensack är framtiden......

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:01:36  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Och jag vidhåller, oavsett var man sitter i en konserthall är det omöjligt att återskapa det med tvåkanalsstereo.

Det går........

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:13:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Bland,

Förklara gärna hur en reflex som färdas från orkester till konserttak ner till mig ska kunna göra det i ett rum på 240 cm i höjd utan att använda en extra högtalare med fördröjning och bortdämpning av rummets egna reflexer.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:16:07  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Man undrar varför de inte gör inspelningar i Hackensack fortfarande. Istället lägger man ner Miljoooooooooner på någon fånig studio. Hackensack är framtiden......

Van Gelder gjorde inspelningar åtminstone för något år sedan. Minns ej var de gjordes med jag tycker ljudet var klart sämre än på 50-talet.

Skulle vara otroligt intressant att träffa honom. Hur gammal kan han vara? 70...80?

DrM
(som dock har träffat folk som var i det där vardagsrummet för länge sedan)

Edited by - DrMabuse on 2002/08/22 00:17:3
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:23:48  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Bland,

Förklara gärna hur en reflex som färdas från orkester till konserttak ner till mig ska kunna göra det i ett rum på 240 cm i höjd utan att använda en extra högtalare med fördröjning och bortdämpning av rummets egna reflexer.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Kan inte. Men jag har öron

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:30:34  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

quote:

Van Gelder gjorde inspelningar åtminstone för något år sedan. Minns ej var de gjordes med jag tycker ljudet var klart sämre än på 50-talet.

Skulle vara otroligt intressant att träffa honom. Hur gammal kan han vara? 70...80?

DrM
(som dock har träffat folk som var i det där vardagsrummet för länge sedan)

Edited by - DrMabuse on 2002/08/22 00:17:30

Rudy måste vara nästan 80. Det är ju nästan över 50-år sedan han gjorde sina första inspelningar. Jag har inte hört något av hans senare inspelningar. Tips??

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:36:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Bland,

ger du upp diskussionen redan nu? :-) "Kan inte" finns inte, det sa alltid min gamla lärare.... Nu ska jag sova dock...

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:54:59  Show Profile Send markku a Private Message
[red]Nu måste jag skynda mig innan tråden skall låsas[/b]

Det var trevligt att se minst en, som bryr sig att svara på min fråga(or). Tack Markih!

Men jag betackar mig för att dansa rundt Öhmans pekfinger, hellre ville se hurdan F/E-metoden skulle bli mottatt på AES Convention av upartiska personer. Jag vill hålla hälsosam avstånd, så att säja. Skulle konsept funka - också utanför lyssningslaboratorie -

Hur gammal är F/E-metoden? Får mig att tänka på 12 års forskningsarbete av Crouzel och Perrot hos Lavardin, då dom jobbade med minnesdistorsion och termisk distorsion. Kanhända om tio års tid vi alla får köpa världen rundt sådan konstlast, som behövs? Vem vet.

Har någon undersökt påverkan av själva konstlasten? Vad händer om man byter komponenter och därmed parametrarna ändras?

Jag har framför mig (dansk) High Fidelity 4/2001, som har tre sidors artikel om Stefan Lindstöm och hans firma, Swedish Sound Reference i Morup. Lindröm restaurerade Jussi Björlings 78 skivor och han är den enda i Europa, vid sidan av Abbey Road Studios, som använder Cedar och Sonic Solutions som verktyg. (Kanhända programmets pris, 650.000 kr, är förklaringen?) Hur som helst, det skrivs i artikel, hurdan vid total avlägsnande av stöj musikalsk utbytte ville försvinna. Man kan gå för långt m.a.o.

Jag tänker på fotografen Fred Picker (lärojunge till Andsel Adams Zone-system), som uppmuntrade att gå för långt, för att upptäcka det optimala, som inte nödvändigtvis är det maximala.

Jag föreställa mig, hurdan en F/E-entusiast skulle kunna modellera en perfekt kvinna: perfekt ansikt, perfekt kropp... etc. Endast folk utanför forskningslaboratorie kunde se, hur syntetisk, klinisk livlös sluttresultatet vore. Sinus2puls ville knappast tolerera någon asymmetri i ansiktet, så att säja? Perfet - till att sättas i vitrine?

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/22 :  15:18:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej markih!

Först, den till googol***** sig närmande missuppfattningen att: en apparat som
inte besitter "hörbart" egenljud skulle vara en transparent/neutral återgivare av
musik-signaler, är............ fel fel FEL!!, varifrån kommer denna smått absurda teori??

Ett F/E-test av exempelvis 1st försteg:
Den "ofärgade musiksignalen" mao "F"( som inte är en referens, ed ;) representeras utav
cd´n, DENON DCD-625***. Försteget som skall FE-testas, mao "E" är

-LS25MKII.
Så, nu ska D-cd´s förmåga att ensamt driva slutsteg jämföras med
LS25MKII´s. Således...
om nu D*-cd, till LS25, till slutsteg, till vilkahögtalaresomhelst,- inte ljuder
identiskt med hur det låter när D*-cd´s eget inbyggda "försteg"** ensamt ska driva
ett slutsteg blir resultatet av detta FE-test att det nu är 1st klarlagt faktum att:
LS25MKII är en undermålig hifi-apparat ( tom sämre än förstärkarkretsen** i cd´n DENON DCD-625***,- bild******* :).

Men utanför tankesagan**** så kan LS25 vara hur grymbra somhelst, bara att lyssna( och njuta ?).

* Denon(-cd).
** typ, 1st dubbel OP-Amp.
*** (finns ej längre ;)
**** FE-testet!
***** 1st tal: 1st 1:a följt utav etthundra 0:or. Detta tal
uppfanns 1938 av den då 9-åriga Milton Sirottanamed******.
****** Enligt internet, alltså ;).
******* http://www.usa.denon.com/catalog/photos/Dcd425.jpg

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/22 15:49:3
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/22 :  16:02:34  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Först, den till googol** sig närmande missuppfattningen att: en apparat som
inte besitter "hörbart" egenljud skulle vara en transparent/neutral återgivare av
musik-signaler, är............ fel fel FEL!!, varifrån kommer denna smått absurda teori??

** 1st tal: 1st 1:a följt utav etthundra 0:or. Detta tal
uppfanns 1938 av den då 9-åriga Milton Sirottanamed*****.

Teorin kommer nog från filterlära, reglerteknik eller liknande. Man ser då en stereokomponent som en "svart box" med okänt innehåll. Man jämför helt enkelt in- och utsignaler vid olika last (simulerade högtalarlaster). Om skillnaden mellan utsignal och insignal endast är en konstant faktor (volym alltså!) så är boxen transparent.

Bra eller dåligt får man avgöra själv; detta är i alla fall grundtanken.

Men detta är väl förklarat en gogolplex gånger?
(gogolplex = en etta med en gogol nollor efter.)

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/22 :  16:07:43  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Men utanför tankesagan**** så kan LS25 vara hur grymbra somhelst, bara att lyssna( och njuta ?).

**** FE-testet!

Naturligtvis njuta! Jag skulle gärna ha ett sådant med matchande rörslutsteg. Att detta skulle kunna anses färgande skulle inte röra mig i ryggen och det är väl inte mycket att bry sig om ifall man gillar ljudet?

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:41:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej A!

Bra att du kommer med ditt resonemang. Det är förstås inte bra att driva ett slutsteg direkt med en CD-spelare (vilken som helst). Då kommer man att jämföra CD-spelarens drivförmåga av slutsteget med förstegstestobjektets drivförmåga. Det kan vara troligt att förstegstestobjektet låter mycket bättre än CD-spelaren rakt in i slutsteget.
Om man ska testa en förförstärkare, så måste dess utsignal skickas vidare till ett annat försteg som i sin tur driver resten av anläggningen. Sedan växlar man ingång på det vanliga på försteget. Dess ingångar måste förstås ha samma inimpedans och egenskaper. Man väljer lämpligen att sätta testobjektets förstärkningsgrad till 1. Om man vill testa ljudet vid andra nivåer så måste man koppla in extra attenuatorer (med låg utimpedans), nackdelen är då att allt blir mer komplicerat då även dess kommer att ingå i ljudkedjan, samt att man måste sätta exakt likadana attenuatorer på den signal som passerar förbi testobjektet. Allt måste sedan kaibreras till en noggranhet på mindre än 0,05 dB separat för varje kanal, annars kan det avgöra hörbarheten.

Hoppas att detta blev läsbart på så pass kort författartid.

Mors.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:54:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Om färden till audio-nirvana vores så simpel att, det enda man behövde göra var att
jämföra ut/in-signal på några midfi apparater och................. sen så var det klarrtt!!
, då skulle,- A multipla ggr ha kunnat räkna upp till "Graham´s nr"* under den korta
tidsperiod som det tog dig att läsa exakt... hit.

* Om all massa i Universum transformerades till papper och kulspetspennor, så skulle man
ändå inte ens kunna skriva ner Graham´s nr.

Mvh A
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/22 :  19:00:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det tog 8 s.

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/08/22 :  19:30:35  Show Profile Send JPL a Private Message
HEJ..

Så här ser jag på saken..

Om det skulle gå och fixa en anläggning och ett rum som inte färgade ljudet, så skulle det låta förgävligt..
Inspelningsutrustningen,All kabel,Mikrofoner,Högtalarna i Studiorna färgar ljudet också..
Så CD-skivorna borde var gjorda för att spelas på en anläggning som färgar ljudet oxå..

Ska man få ljudet exakt som vid inspelningen så borde det ju vara så att man ska ha en anläggning som färgar allt tillbaks till ursprungsljudet..men..
jag vill ju oxå att ljudet ska låta som produsenten hadde tänkt sig..
Därför behöver jag en annlägning och rum som låter presis som alla produsenters anläggningar högtalare och rum..
Det är såklart omöjligt..
Därför är F/E tester helt onödiga..
Man måste alltså själv lyssna och bedömma själv vad som är bra ljud för en själv.....

Virrigt det blev..

Patrik...

//Same Same....but Different.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/23 :  04:09:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej JPL!

Så tänker A med.
Färgning är allmänt/numera så missbrukat att ordet inte längre har en innebörd.
Angående producenter så finns det ju iofs veritabla geni, men de flesta förmår inte ens
skaffa sig, ett par hyffsade monitorhögtalare. Bortsett ifrån undantagen, så innehas
det i bästa fall någon genelec**-variant :

-bra( om man nu är nöjd så ;)
, i sämsta fall så någon Yamaha NS-10m* :

-variant eller värre.

* Har haft ett par själv och det är roliga högtalare...... för 750kr/styck.
** Samma här, bra och prisvärda men.... det finns ett annat universum( A´s( framtida, ed ;).

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/23 04:18:3
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/08/23 :  07:47:44  Show Profile Send storyboard a Private Message
Hej igen. Jag var också skeptiskt till Före/Efter Lyssning innan jag fick höra resultatet i verkligheten. Jag har långt ifrån en komplett F/E testad anläggning hemma, men har fått glädjen att uppleva sådana. Ljudupplevelsen är fantastisk. Högtalarna bara försvinner och där finns musikerna. Mycket mer realistisk än någon high end anläggning eller professionell ljudstudio jag lyssnat/arbetat på.

Så jag undrar om ni som är skeptiker, vilket är helt naturligt, har åsikter som är baserade på praktiska lyssningar eller teoretiska resonemang? Har ni lyssnat på en hel anläggning? En enskild komponent är ju svår att dra några slutsatser av i en för övrigt subjektivt sammansatt anläggning.

Edited by - storyboard on 2002/08/23 08:40:3
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/23 :  08:54:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej pojkar!

Har varit inne i denna tråd ytterst sporadiskt men vad gäller utvärdering så framträder t ex en högtalares karaktär inte på några minuter eller i snabba klippsekvenser.
Det tar ett par veckor att känna in den och ganska många lyssningstimmar. Plötsligt dyker det upp en inspelning där xylofonen låter som isbitar på plexiglas efter en vecka, mystiskt, byt tillbaka och lyssna igen, flera inspelningar som innehåller "svåra" ljud för just denna högtalare etc. Till slut så har man en bild av vad som händer.

Välkänd hemmaanläggning. Många dagar. Så lyder mitt recept.

Samt att få nya impulser genom att höra andras system, helst bättre än ens eget med egna skivor medtagna. Då kommer man framåt.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:58:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Håller fullständigt med dig Sladd!

Högtalare tar väldigt lång tid att testa. I och för sig hör man skillnad direkt mellan olika högtalare. Man måste prova massor av musik med olika. Sedan är det också vanan av att lyssna på en högtalare, efter ett tag tycks man (jag i alla fall) ignorera de fel man stördes av i början och acceptera dem. Det kan också vara tvärtom att efter ett tag märker man de brister en högatalare har som man inte märkte i början.

Kortfattat resonemang eller psykflummiga förklaringar till ovanstående, som det verkar för mig själv:

Det tycks som om flacka tonkurvefel är sådana som man kan vänja sig vid. Resonanser känns för mig mkt störande i längden, likaså distorsion av diverse slag, värst är nog olinjär distorsion (när man drar på och ljudet "tröttnar" och grötar ihop).

Med högtalare måste man också lyssna på massor av olika typer av musik. Ibland är man heller ej i stämning för att kunna lyssna till viss sorts musik. Vid högtalartest måste man välja ut musik efter allt möjligt konstigt;

* Helheten
* ljudbild
* dynamik
* bra musik man tycker om
* diskant
* "röstnaturtrogenhet"
* förmåga att kunna urskilja en massa instrument i en tät ljudmatta
* kanske lite filmljud
* egna inspelningar som man kommer ihåg hur de lät i verkligheten
* mellanregister
* låter cymablen som gjord av metall och inte som att skrynkla
aluminiumfolie?
* bas
* Tonala balansen
* Samarbetet med rummet
* Samarbete med andra rum
* Samarbete med ett akustikreglerat rum
* Kan man höra hur ljudteknikerna har rattat eller gjort misstag
* Om man har hört ljudteknikerskruvande, upplevs detta som bara
störande, eller, går det att lyssna igenom detta och t o m få en
ytterligare dimension hur ljudteknikern/producenten tänkts sig det
hela?
* Att höra de allra allra lägsta tonerna
* Att ibland höra buller från fläktssystem eller trafikbuller i
inspelningen. Det kan upplevas olika beoende på lyssnare, antingen
störande, eller som att höra att, oj här finns det mer.
* Inspelningsbrus, störande eller ej?
* Kan flickvännen stå ut med ljudet, eller säger hon från köket: Sänk
för helvete, det skär i mina öron!
* Börjar de små barnen att dansa?
* Mätningar kan ge hjälp att lyssna efter egenheter
* Spelar musikerna som ihop eller är det bara en massa ljud
* Kan man höra om det är ett elpiona eller ett riktigt?
* Känns det som en transport till en annan lokal och man kan känna
dess storlek och möblering?
* Låter det högtalare?
* Kan högtalarna förmå ljudet att släppa från högtalarna och måla upp
en trevlig ljudbild i alla rumsliga dimensioner?
* Höjden på högtalarna, om ljudet kommer nerifrån golvet eller
uppifrån. (Rakt fram känns bra för mig)
* Kan man spela på olika volympådrag och det låter likadant, bara
svagare eller starkare?
* Går de sönder om man drar på?
* Är det något som skramlar i någonstans i högtalarna?
* Utseendet är av viss betydelse också, antingen för en själv
och/eller för respektive.
* Kan högtalarna spela utan att ge dåligt ljud vid de ljudtryck som
jag vill kunna återge? (Här har folk olika behov)
* Musik man inte annars brukar lyssna till pga att man inte tycker om
den, kan den kanske börja uppskattas om högtalarna är bra?
* Med mera
* Med mera som jag inte kommer på just nu
* O s v
* Nu fyller jag inte på mer för då blir det för mycket

Det tar tid helt enkelt!

Johanknoppen

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  12:17:03  Show Profile Send P.P a Private Message
Du verkar ha kolla på läget knoppen när det gäller högtalartester. Har du testat några vettiga högtalare och kommer du att skriva om det?

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/23 :  14:36:16  Show Profile Send j.persson a Private Message
Knoppen

Vad har du för högtalare själv då, och hur uppfyller dessa de krav du beskrev? Vad prioterar du?

Själv (tror jag) att jag prioterar dynamisk förmåga, dvs det fortsätter att låta likadant fast mer när jag drar på. I mina ögon/öron en grundläggande förutsättning för att allt annat ska kunna komma till nytta.

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/23 :  15:15:36  Show Profile Send markih a Private Message
Bra svar Knoppen!

för övrigt kan jag väl tillägga att F/E-metoden inte är "idiotsäker" och utan begränsningar. Tex måste ju resten av kedjan vara utprovad på samma sätt och inte bara en komponent. Det kan ju annars bli hur dåligt som helst. Likaså bör ju även inspelningskedjan vara utprovad för optimalt resultat. Men inspelningskedjans färgningar kommer man ju ändå aldrig åt riktigt med vilken metod man än väljer. I och för sig kan man nog finna en personlig kompromiss vid val av anläggning och med de skivor man vill lyssna på.
Ändå ger F/E-metoden idealt en transparent kedja som spelar ens skivor maximalt tydligt och olika, med alla brister och förtjänster.

Slutligen den stora begränsningen: Högtalare+rum, som F/E-metoden ej riktigt rår på. I detta led kan ju allt korrumperas. Men det gäller ju oavsett angreppsätt?

Till Markku: Jag tycker också att det vore intressant med initierade synpunkter från JAES eller liknanande!

Själv tycker jag att metoden verkar vara den mest tillförlitliga av det jag hittills har hört talas om när det gäller att prova ut transparenta apparater. Den löser inte alla problem men andra metoder verkar ha ännu fler problem inbyggda efter vad jag kan se. I varje fall om man vill uppnå hög transparens.
Din fråga om konstlasten kan jag förstå, men hade den påverkat signalen hörbart, hade detta gett utslag vid testet. Vad jag förstår är den ändå mycket noggrannt utprovad, men som vill kan ju utsätta den för ytterligare granskning!

En del tror inte på denna metod. Själv kan jag inte komma något bra argument mot att den inte skulle fungera förutom ett: Att helheten inte skulle vara summan av delarna. Det förefaller mig dock vara både osannolikt och ologiskt. Att dissekera denna fråga kommer dock att bli komplicerad, samt att det är ändå så ytterligt många liknande sammanhang som detta gäller, så jag nöjer mig för tillfället.

MEN, till syvende och sist verkar de som har lyssnat på en hel anläggning tycka att det låter öppet naturligt och bra, samt att vissa jämförelseprov mot verkligheten verkat indikera att det funkar bra i praktiken.

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/23 :  15:49:52  Show Profile Send markku a Private Message
Markih - oops, Mårten heter du väl,

Det som jag reagerar på, är att det fokuseras på färgingar, ingen skrvier/säjer om NAD eller Rotel hurdan är återgivningens perspektiviska kvaliteter. Som nu denna Rotel-handlaren, som sågade RB-1090 på detta punkt.

Jag själv lyssnar på sk. abstrakt musik och an bara småle, när jag ser hur viktigt det är för några hifister, hur bredt trommorna, piano o.d. blir återgivna etc. Det verkar,s om om F/E-folk endast blir lyckliga pga av färglösheten, dom helt enkelt ger fan till allt annat. Sådant läser och tolkar jag detta i alla fall.

Personlig betyder inte allt detta mig så mycket, att jag ville ha i mitt hus apparater, som jag annars inte gillar (design). Endast i isolerad, mörklagt källarrum ville ja ha vissa prylar, för att inte snacka om vissa högtalare....

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:10:50  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag orkar inte riktigt läsa igenom allt men jag har en liten fråga som jag inte vet om det tagits upp...

quote:

Tomas A skrev:
Om signalen/musiken som passerat försteget eller A/D-D/A omvandligen låter identiskt med den som går in i objekten ovan så har inget lagts till eller dragits från (hörbart). De (förstegen eller A/D-D/A omvandlarna) är då hörbart transparenta för de signaler/musikavsnitt som lyssnarna i testet har använt sig av.

Om jag då förstår det rätt så borde det väl betyda att det är större chans att en komponent upplevs som transparent om insignalen kommer från en sunkig cd-spelar med taskig upplösning etc än om insignalen kommer från en bra cd-spelare?? Det borde ju vara svårare att upptäcka en sk "färgning" om insignalen är sunkig eftersom "färgningen" då måste vara större för att höras.. På samma sätt borde det vara lättare att upptäcka en "färgning" om insignalen är riktigt bra och detaljerad. Eller tänker jag fel?? Om jag tänker rätt borde ju det sätta en enorm press på insignalen...

/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

jonny99
Member

433 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:22:53  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Som jag ser det så handlar kontroversen om F/E testning åtminstone delvis om hur vi definierar en hifianläggnings uppgift. Jag kan tänka mig flera definitioner, uppgiften är att förmedla vad som finns på inspelningen så exakt som möjligt, att ge illusionen att man sitter i samma rum som musikerna, att förmedla maximalt av musikens "känsla" till lyssnaren.

I idealfallet så skulle naturligtvis en anläggning som var bra enligt den första definitionen också vara bra enligt de andra definitionerna, så är dock inte fallet av flera skäl. Stereo eller 5.1 ljud genom en hemmabiohögtalaruppställning ger en imperfekt bild av detljud som omsluter en på en live konsert, Tekniken från mikrofon till cd/lp/dvd är inte transparent den lägger till och tar bort saker osv.

F/E är som jag ser det ett av de bästa sätten för att testa om en komponent klarar av den första definitionen av hifi, problemet är att en komponent som klarar det testet inte är bäst på att klara de andra definitionerna med de musikinspelningar och format som finns idag. Vissa av de apparater som klarar sig dåligt kan däremot vara väldigt bra enligt någon av de andra definitionerna på hifi åtminstone på vissa typer av musik. Ett förenklat exempel, om en komponent dämpar diskanten så klarar det sig dåligt i ett F/E test men ljusa inspelningar kommer att låta bättre. Jag är övertygad om att en massa subtila "fel" kan göra att inspelningar låter bättre än de borde.

Vad är slutsatsatsen av det här, om man vill ha en anläggning som återger vad som finns på inspelningar så finns det mätningar som kan hjälpa en bit på vägen, om du söker en anläggning som ger maximalt med "ståpäls" när du lyssnar på din favoritmusik så är det kört, du måste fortfarande lyssna på grejorna och försöka avgöra vad som är bäst för dig, det är en långsam och dyr process med många fallgropar men det finns inget alternativ.

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000