HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Krav på PA-toppar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:05:30  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Hej

Har ofta varit här och läst tidigare, och ofta varit imponerad av kompetensen hos vissa medlemmar. Som ny på forumet är det möjligt att min fråga kanske inte riktigt passar in, så ha lite överseende med mig så här i början.

Jag funderar på att bygga ett par PA högtalare för mindre fester, bestyckade med 15" bas och 2" driver. Då jag har bra kontakt med grossisten faller antagligen valet på Eminence element, har tidigare bra erfarenheter av märket. De är tänkta att användas som fullrange, ev. kompletterade av W-horn vid större fester. Drivs av Lab eller liknande steg. (vi har lite olika). Jag har tänkt mig en basreflexlåda med 1 bas + 1 driver per låda.

Nu till min fråga: Hur djupt behöver de spela?

Jag undrar alltså vilken F-3dB, som Ni tycker jag behöver. Det handlar inte om att spela orgelmusik, utan rock, disco, house, funk och diverse klubbmusik. Inga 20Hz förslag, tack...

Tack på förhand.
Sanny_X

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:21:45  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Du har PM.

/Erik
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:30:57  Show Profile Send time a Private Message
Finns det Eminence 2" drivers att få tag på ? När jag ringde suckade de bara och sa att de slutat tillverkas ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:33:37  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Stämmer. PSD-3003 tillverkas inte längre.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/15 13:33:51
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:38:32  Show Profile Send time a Private Message
Synd, de hade fenolmembran som det vore kul att prova

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:40:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tja de finns ju att få tag på... men man får nog räkna med att beställa från utlandet.

Wayne Parham på http://www.pispeakers.com köpte upp i princip hela Eminence lager när han fick reda på att de skulle sluta tillverkas.

/Erik
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:08:04  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ger ett litet tips om Ciare som säljs via joa beslag.
Mycket kompetent märke som kan få vilket jbl-freak
som helst att dregla
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:14:42  Show Profile Send time a Private Message
På tal om Pispeakers, är det någon som byggt något av de större hornen? Wayne verkar vara en sympatisk kille som svarar på direkten på mail En seven pi 18" ska gå ned till 30 Hz, undrar om de funkar ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:49:01  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
time:

Jag rekommenderade Sanny_X att fråga lite på Pispeakers forumet om Theater 4 Pi, som är deras mest populära "stora" modell och som bygger på Eminence element. Jag läser en hel del på det forumet då det är mycket lärorikt. Som sagt Wayne är en MYCKET sympatisk kille. Vilken tillverkare ger gratis ut ritning på vilken av sina produkter som helst och dessutom skickar klistermärken med pi-logotypen tvärs över jordklotet för att man ska kunna sätta dem på sina byggen? Dessutom svarar han så snabbt att man som hag skrev i en tidigare tråd undrar om karln någonsin sover.

time: Om du skulle få för dig att bygga någon av de större Pi-modellerna med kompressionsdrivers så kommer jag och lyssnar. Jag är grymt nyfiken på dem efter allt intressant man läst om dem.

Jag har ritning på flera av dem. Dock ej 2-vägaren 7Pi-18 men väl nya 3-vägaren Audiophile 7 Pi som bygger på JBL 2245, JBL 2123 samt JBL 2426.



Här är en länk till en sida med bilder på olika pi-modeller. http://dsb.8m.com/pipics/pipics.htm

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/15 14:57:52
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:31:37  Show Profile Send time a Private Message
Ja, som ni kanske sett på Tractrixtråden har jag ett par Edgar 80 Hz som jag behöver ett par basar till. De ska gå från 30 Hz till 130. Delningen blir 80 Hz. Planerna var ett par Jensen Imperial men det vore kul om Pi7 lät bra eftersom den är betydligt enklare att bygga

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:46:22  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ett par 7pi-18 utan hf-driver kan nog funka bra. Eller Waynes stora veckade 10 Pi horn. De skulle dock bli ruggigt stora med 2245:an i. Men fråga för all del på pi-formet. Det är säkert någon som byggt ett sådant med 2245 genom åren.

/Erik
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:05:51  Show Profile Send time a Private Message
Jag tyckte de verkade ganska små med tanke på 30 Hz... Vill kanske prova med Eminence i så fall pga priset eller med en 15" JBL 2226, som sagt verkar de lättbyggda. Om man ska ha ett veckat horn kanske det är lika bra att bygga ett par Imperial ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:29:22  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Waynes Professional 10 Pi bygger på JBL 2226. De är nog MYCKET lättare att bygga Imperial skulle jag tro.

Som sagt, stick över till pi-forumet och be om ritningen. Så kan du kika på den och fundera lite sedan.



Wayne Parham till vänster framför hans egna Pro 10 Pi.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/15 16:31:51
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:49:16  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Mina gamla PA-högtalare har inget annat än JBL & Altec Lansing i sig. Och dom spelar verkligen lågt, det kan jag garantera. Tyvärr har jag inte specen tillgänglig, så jag kan inte ge dig modell osv...

/Vecc


Edited by - vecc on 2003/08/15 16:49:52
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:53:40  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Jag undrar alltså vilken F-3dB, som Ni tycker jag behöver. Det handlar inte om att spela orgelmusik, utan rock, disco, house, funk och diverse klubbmusik. Inga 20Hz förslag, tack

Sanny_X,

Jag tror inte dina PA-toppar behöver klara frekvenser under 60Hz om tanken är att komplettera dessa med ett par W-bin horn. W-bin horn har generellt ett f-3 på runt 40Hz och lägre än så behöver man sällan i PA-sammanhang. Stackar man några W-bin horn så går det dessuomg att komma ännu lägre ner i frekvens om man vill det

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:49:14  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Tack alla!

Massa relevant hjälp väldigt snabbt! Jag är supernöjd.

Grundtanken med frågan var hur djupt de behöver gå då man kör dem fullrange, blev kanske oklart. När man har W-horn till hjälp är tanken att dela aktivt någonstans vid 80-150Hz lite beroende på steg samt om man kör ett W-horn eller två i stereo.

Jag hade tänkt att bygga nåt helt eget, men nu funderar jag på ett par "Theater 4 Pi".

Har Ni mer att komma med så ös på,
Mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/15 :  18:19:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Martinsson här på forumet har byggt PA-toppan innan han sa "mamma".
Nu på sistonde började han med slutna lådor till topparna och använde (mig veterligen) 12 eller 15 tummare tillsammans med 1 tums horn. Väldigt bra resultat tycker jag!

Viktigt med PA är stabilitet och driftssäkerhet. Därför rekommenderar jag diverse säkerhetspryttlar så som eq (så du kan skära bort den lägsta basen), limiter (för att skona element från elaka effekttoppar, mm mm.

Jag skulle nog bygga detta tvådelat; topp med 12 tum och 1tum. Sluten låda. Troligtvis RCF (eller heter elementen RFC?).
Till detta hade jag använde en lös 15 baslåda.
Dubbla slutsteg, aktiv delning. Limiter, EQ och världens minsta mixerbord.
That's it.
Exmpel
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=406


Jag vet att jag inte svarat på din fråga ang -3dB.
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/08/15 18:25:42
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:00:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hoppsan, här kan man missa saker man definitivt inte vill missa, (tack för tipset epkpeng).

Jag skulle rekomendera att du siktar på att få lådorna att falla någonstans runt 50Hz för att man skall kalla dem för fullrange.

MEN om man vill spela fullrange med ett par (2st) 15"2" toppar bör man tänka på att de ett par meter bort kommer att låta väldigt tunt, detta kommer av att 2" på horn har en mer definierad spridning och behåller därför koncentrationen i ljudet länge än vad 15"-aren gör (vilket är givet om man ägnar det en tanke).

Jag har känt att en uppsättning på 4st (eller fler) av ovan nämnda typer av toppar ger tillräkligt stöd i de lägre frekvenserna för att matcha 2"-arna, detta klassar jag som den "magiska gräns" som man bör ha i åtanke om man avser att fylla lite på avstånd.

Faktum är att man kan komma mycket långt ljudkvalitetmässigt (mina ögon längre) med en uppsättning på 4st 15"2" toppar än vad man gör med två toppar och två basar, man skall vara medveten om att 4 15" (tex JBL 2226) verkligen kan spela bas.

Personligen föredrar jag slutna koncept, som den gode epkpeng påtalade, detta för att de ger en snabb och snärtigt distinkt och man behöver aldrig oroa sig för att glida under avstämningsfrekvensen vilket kan vara farligt för elementet, speciellt i PA sammanhang där det kan finnas mycket slask och blås/puffljud väl under de flesta avstämningsfrekvenser.

Förvisso får man ta en smäll i känslighet, men jag anser att fördelarna överväger nackdelarna.

Jag skulle vilja passa på att även rekomendera B&C, deras 2"-are är mkt fina och deras konelement håller mkt hög klass, det som gör att de är lite extra intressanta är priset.

Bra filter om man vill köra passivt finns att hitta fördiga hos Monacor, DN-1218PAX till exempel, dessa använder jag, annars kan man ju givetvis köra aktivt vilket är det roligaste, men även det dyraste.

Lycka till, kom gärna med fler frågor.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/15 :  23:10:40  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Mer intressant läsning.

50Hz verkar rimligt, det lutar åt en Eminence Delta 15" och en Eminence PSD2002 1" driver med horn i en basreflexlåda på ca 160l.
Jag hade missat att 2" inte tillverkas längre så det blir en 1" istället, att det blir biligare är en bonus.

Högtalarna är tänkta att ha dels som "höstprojekt" så man har nåt att göra, dels som "partyhögtalare". Det är inspelad musik som kommer att spelas på dem, inget "LIVE-PA" således.

Intressant synpunkt att det låter bättre med 2 toppar/sida istället för 1 topp + 1 bas/sida. Var det rätt uppfattat martinsson?

Mina erfarenheter har hittils varit det motsatta, speciellt som man delar aktivt så varje högtalare får ett mindre frekvensomfång att återge.

När det gäller lådorna lutar det åt basreflex, för att få dem att gå djupare. 15" i slutna lådor som har F-3dB på 50Hz måste bli väldigt stora, jämfört med basreflex.

Nya tips, saker jag fattat fel, eller bara egna funderingar: kör vidare.

Mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/16 :  00:59:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
martinsson,

Använder du slutna lådor till PA Intressant ... Jag har haft en hel del fullrangelådor som varit slutna konstruktioner men jag har aldrig kört med slutna lådor när det gäller subbas. Av ren nyfkenhet måste jag därför fråga om du använder slutna lådor även till subbas

Personligen har jag alltid använt horn (och JBL 18-tummare förstås ) när det gäller subbas för PA-bruk. Enligt mina erfarenheter så är det nästan bara hornkonstruktioner som klarar av att ge det "rätta" trycket i basområdet (30 - 80 Hz) ... Speciellt när det gäller större utomhusevenemang. Nackdelen med horn är ju förstås storleken vilket man kanske inte alltid kan borse ifrån

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/16 :  01:07:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vad jag vet så har Martinsson inte byggt subbar med slutna lådor. Det har iaf figurerat en hel del portade subblådor i källar'n! ;-)

Måste säga att Martinssons toppar är mysigt bra. Med Behringer (eller hur det stavas) så går det få en tonkurva som passar mig och min musik, vilken sällan korrelerar med Martinssons önskade tonkurva. :D

Topparna är slutna och dom tappar lite känslighet i botten. Detta löses med iden om:
"Use more power" (och EQ)
...med nackdelen att det inte tåååål lika mkt kräm. Men va faan...ta fler toppar då! ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/16 :  01:15:31  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
neriks

W-horn bestyckade med JBL 18" funkar alltid, både djupt och starkt så det räcker till. Utomhus finns det inget i prisklassen som "kastar" lika bra.

Mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/16 :  01:17:10  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Martinsson

Finns det bilder på Dina toppar någonstans, fick inte fram dem på Din sida...

Mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/16 :  01:20:34  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Sanny x: Ska du köra dom elementen aktivt ?
Undrar för den kombinationen och ändamålet du nämner kräver ett brant filter plus diverse kompensation.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:23:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
W-horn bestyckade med JBL 18" funkar alltid, både djupt och starkt så det räcker till. Utomhus finns det inget i prisklassen som "kastar" lika bra.


Sanny_X

Som mest hade jag 8 st W-horn när jag höll på med PA. Sex av dessa var bestyckade med JBL 2240H element och två hade JBL 2245H element ... Otroligt härligt ljud i dessa Jag ångrar faktiskt lite att jag sålde dem Hade varit roligt att använda åtminstone två W-horn här hemma i sitt hemmasystem







Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:53:54  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
neriks

Vad hade Du för toppar till Dina W-horn och vid vilken frekvens delade Du av dom?

W-horn hemma, tja storleken kan väl inte avskräcka Dig med tanke på vad Du kör nu... För "mindre" rum funkar det nog bättre med dubbel 18, W-hornens kastlängd gör ju att det skakar lite varstans när man krämar lite.

fidelityn

Tanken bakom detta var att ha en lite enklare "party-rigg", så delningen mellan bas/horn blir passiv. Jag har en bilig Numark eq på 2x15 band för att kompensera det värsta felen, vad rekommenderar Du för filter till de elementen?

Mvh
Sanny_X
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000