HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Proac? Et tu, vecc?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:00:56  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Japp, då har även jag börjat bygga. Köpt MDF från ABI Trä som tyvärr antagligen satt nån pryo-elev utan några som helst kunskaper i sågning att jobba med mitt mtrl. Det diffar ett par millimeter som värst mellan dom olika skivorna. Tyvärr är jag så extremt sugen på att bygga, så jag körde igång utan att reklamera eländet. :)

När jag och kompisen köpte mdf till ett subbygge av Silvan så var bitarna perfekt sågade. Lite märkligt med tanke på att ABI Trä funnits i över 30 år...

Jag har valt att inte skruva/limma, utan jag använder endast lim + tvingar. Limmet jag valt verkar vara förbannat starkt helt enkelt. Limmet heter "Trälim Express Inomhus" vilket en säljare på ABI rekommenderade. När jag frågade efter vilka pluggar eller skruv han rekommenderade så tittade han på mig med underlig min och sa: "Med det här limmet behöver du inga pluggar eller skruv, det garanterar jag".

Faktum är att jag tror han har rätt. Jag gjorde lite manuella hållfasthetsprov och skivorna jag limmat sitter verkligen som berget.
Detta är ju trevligt eftersom jag då kan dra ner på spackel och slip i det avseendet.

Eftersom pengarna i min kassakista för tillfället är på semester, så har jag desvärre inte råd att köpa element och filter ännu, men förhoppningsvis får det väl mig att göra grundjobbet ordentligare, mao, jag kommer inte att stressa fram lådorna.

Jag kommer bygga dessa ihop med en kompis till mig (hobbe på forumet), så vi kommer att kunna ge varandra tips och hjälp vilket känns tryggt och behagligt. Sen har man ju alltid möjlighet att fråga er som redan byggt om hjälp om det kniper ;)

Det var allt för tillfället, jag återkommer med mer info när jag känner det finns underlag för det.

/Vecc

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:08:52  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Låter kul! Är du ny på DIY?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:17:31  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Absolut ny. Har väl lite snickarblod i mig iom att far min är byggmästare.

/Vecc
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:31:54  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ok, häftigt, välkommen till DIY träskigt, hit hat du kommit för att stanna, det lovar* jag dig


*Talar från egen erfarenhet...


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:43:58  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hoppas det :)

/me går ut på balkongen och slipar lite till
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:56:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Välkommen. Trevligt med ytterligare en Proac-byggare. Bytte själv kablar igår.

Tips: Om man skruvar ihop hela lådan inklusive front och fanerar färdigt för att sedan använda hålsåg till basporten så har en snabbt snurrande taggig sak ingen vidare bra effekt på dämpullen inne i lådan. Tro mig.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:59:59  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
hehe, jag tror dig :)

/Vecc
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  22:01:17  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Tyvärr är jag så extremt sugen på att bygga, så jag körde igång utan att reklamera eländet. :)



quote:
jag kommer inte att stressa fram lådorna.


Lite motsägelse.

quote:
Detta är ju trevligt eftersom jag då kan dra ner på spackel och slip i det avseendet.


Men som du kanske behöver för att kompensera millimetrarna som blev fel i sågningen. I alla fall om det blev någon millimeter för lite.

Lycka till med byggandet. Det är ett bra projekt. Låter bra, är relativt enkelt att bygga och det finns många att fråga om man fastnar någonstans.


Oops! I did it again
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/17 :  22:04:03  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hehe, japp, visst är det motsägelsefullt. Men att vilja starta ett bygge direkt är inte samma sak som att stressa fram ett slutgiltigt resultat, eller hur? ;)

/Vecc
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:59:56  Show Profile Send Per100 a Private Message
UrSv, vilka kablar bytte du till. Ljudskillnad?

per
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:16:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Per100:
Satt temporär SSK utanför och QED Silver Anniversary internt. Bytte till fullt biwirat med QEDn. Verklighet eller ej men jag tycker mig höra att basen vart lite stramare men framförallt diskant och övre mellan blev bättre upplösning och luftigare. Inte ervultionärt annorlunad men tillräckligt. Mycket en samvets- och sovagottfråga
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:41:18  Show Profile Send bassman a Private Message
Min dämpull sitter löst i lådan, så den kunde jag sätta i efter fräsning. Den sitter bra på plats i alla fall, hålet för basporten är ju en fästpunkt. Ullen "står" ganska stadigt, när den är dubbelvikt.
F.ö. så kan jag bara säga att lådorna fortsätter att imponera, de låter bara bättre. Nu har det kommit fram riktig sub-bas ibland.
Med min rörstärkare och klassisk musik blir det atmosfär, så man ryser då och då. Mjukt och levande med en förvånade dynamik och kraft för en 25-wattare.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/08/18 14:45:54
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:08:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja vecc,

det är bara att gratulera till att du har en lång trevlig byggtid framför dig.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:18:54  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Pac: Tackar för det. Jag misstänker du har rätt. Det kommer bli en _lång_ byggtid ;)

Förresten, talade just med Jorma, vi kommer sitta i samma bil ner till JMLab. Skall bli trevligt ;)

/Vecc
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:05:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Et Tu, Vecc, välkommen till den underbara DIY ***dammen. Det finns ingen väg ut härifrån, du har fortfarande tid på dig att ångra dig innan du börjat bygga Dock icke att rekommendera. Jag har faktiskt inte sett mer än ngn enstaka DIY grej till salu! Du kommer att häppna över vad du får per satsat krona (vad än färdigaburknissar säger)!!!
Dimitri
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:54:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul!

Då kan vi trada DIY tips i baksätet...

"färdigburksnissar"

/P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000