HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Carlsson VS ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/14 :  15:23:44  Show Profile Send €riC a Private Message
Hejsan!
Jag såg att Eric Johansson i en annan tråd skrev att han "hittat hem" när det gäller högtalare, det rörde sig om Stig Carlssons skapelser. Åtminstone i det här fallet så tror jag inte att det rör sig om någon "märkesfixering" utan snarare om ett visst ljudideal, som inte går att hitta någon annan stans. I varje fall inte till vettiga pengar. Samma sak gäller nämligen mig! Jag har inte hört många Carlsson högtalare, egentligen har jag bara lyssnat ordentligt på OA14 och OA116. Jag äger inte ens ett par Carlsson själv, men hoppas göra det snart! Det som slår mig är att jag helt tappat lusten för i princip alla andra högtalare. Det finns ju självklart väldigt många högtalare som låter väldigt bra (kanske till och med bättre!), men tråkigt! Alltså oengagerade eller vad man ska säga. Det är egentligen bara Carlsson som passar mitt ljudideal (av de högtalare jag hört), Min fråga blir alltså, finns det andra högtalare med samma/liknande ljud som Carlsson? Jag vet inga...

Vänligen Eric Sandin.

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/14 :  15:53:18  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Verkar som Sonus Faber har fallit många på läppen. Inte många som vill byta när dom väl smakat sötman från dessa välbyggda skapelser. Själv drömmer jag om att nån gång få råd att köpa ett par Sonus faber Amati Homage. :)

/Vecc
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:09:11  Show Profile Send €riC a Private Message
Jo, Sonus Faber kan man ju sukta efter bara för utseendet!
Men det är nog inget för mig, de lär ju inte ha "carlssonljudet".
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:17:00  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vad är då "Carlssonljudet"? Själv är jag såld på "släpp". hittills har jag bara hört små högtalare som lyckats.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:22:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kan det bero på att många av dagens högtalare låter analytiskt och kallt? Jag har bara hört Carlsson en gång hemma hos en klasskompis. Detta var för 7-8 år sen, hon visste inte vad det var för högtalare, bara att de var dyra. Jag kommer ihåg att de lät otroligt bra, fet bas, värme och massvis med detaljer.

Förresten så såg jag på film igår: Bad Boys 2 som kommer på bio i september. Trots att det var skitkvalité på filmen och ljudet, så blev jag förvånad av trycket. Vilka jävulska bastoner som mina högtalare matade ut, trodde inte det var möjligt! Förstår inte varför mixare av musik snålar med trycket hela tiden? Inte så konstigt att folk går över till hemmabio och lägger ner musik som hobby!

Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:34:30  Show Profile Send €riC a Private Message
"värme och massvis med detaljer" Det var nog en passande beskrivning! "fet" bas, vet jag inte om jag skulle säga, men det beror ju på vad man menar. Jag skulle nog säga välavvägd och förvånanvärt kapabel bas! De har också en öppenhet som är svår att finna någon annanstans, de sprider liksom ljudet väldigt bra, de trollar bort väggar på ett fantastiskt sätt. Sistnämda kanske på grund av att de är de enda högtalare (vad jag vet) som faktiskt är byggda för att spela i vanliga bostadsrum.

Nu låter det ju som om de är bäst på alla områden, men det är bara för att jag tycker så!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:47:24  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Den mest passande beskrivning jag kan komma på vad gäller Carlssonburkar är att de låter "organiskt", engagerande och äkta. Det låter verkligen naturligt och inte "hifi" som de flesta andra högtalare (däribland många ruggigt dyra och kända) jag hört. I mina öron är Carlsson extremt neutrala högtalare som (i renoverat skick om det gäller äldre modeller) återger det som finns på skivan på ett sätt som är extremt naturligt och avslappnat, precis som jag uppfattar oförstärkta liveframträdanden. Massor av detaljer skrev någon, det stämmer helt med mina egna erfarenheter. Dock är inget register överbetonat för att uppnå "imponatorfaktor" med övertydliga detaljer. Allt är i en naturlig harmoni som jag aldrig funnit hos några andra högtalare.

Jag har helt enkelt aldrig hört något som låter mer live och mindre "högtalare" än Carlsson. Det talades om "släpp" ovan. Jag har då aldrig hört några högtalare som är bättre på denna punkt än just Carlsson. De ofta en av dom saker som mina bekanta reagerat på direkt när de hört mina burkar (som designades -73 men dom har moderna ersättningselement av toppkvalitet).

Som sagt så känns det som man hittat hem. Nu är det roligt att dels renovera/lyssna på nya Carlssonmodeller och pilla med elektroniken och andra tweaks.

Det allra roligaste med Carlsson är dock nästan när man renoverar/uppgraderar hans äldre modeller med moderna ersättningselement och finner att grundkonstruktionen från 70-talet står sig mycket väl i konkurrens med allt annat man hört.

Herregud vilket inlägg detta blev. Man kan ju bli klassad som fanatiker för mindre.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/14 17:00:04
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:58:12  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ingen fara.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:03:17  Show Profile Send €riC a Private Message
Eric Johansson - Som jag ser det så är det lite tråkigt att carlsson finns. Nu känns det inte som att några andra högtalare är värda pengarna!

My, not that humble, opinion!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:07:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Stämmer mycket bra... en god vän till mig kör Carlsson OA50.2 (kostade nya 5900kr)i en anläggning som kostar totalt 75000kr (nypris) och anser att de inte på något sätt är någon begränsande faktor, utan snarare tvärtom! Jag har spelat mina helrenoverade OA12.2 hos honom och de lät faktiskt ännu lite bättre, delvis på grund av bättre diskantelement och även lite bättre kontroll i basen. Nya modellen OA58 är en kraftigt förbättrad version av OA50.2 med extremt mycket bättre låda, samma baselement och en extremt mycket bättre diskant. De släpps om en månad och kostar 5000kr.

Själv tycker jag att det nu är roligare att bygga själv och se om man kan lyckas få ihop något bättre. Att köpa andra "bättre" högtalare... nej då kan man lika gärna elda med pengarna i öppna spisen och få lite "värme" på köpet...

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/14 17:10:58
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:14:52  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message

Kan väl inte göra annat än att hålla med er grabbar, Carlsson är lyssningsglädje!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:34:22  Show Profile Send Texianen a Private Message
!!! Nu blir jag åter igen intresserad, kan någon ge tips på var man kan se lite spccar på dessa små svenskar? ohm och känslighet o.s.v? carlssonplanet.com kanske?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:35:45  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Just precis! http://www.carlssonplanet.com

/Erik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:37:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja där ser man på brandtal. Kul att det finns så många smakriktningar!

Det berikar verkligen vår hobby.

Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:37:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Som jag skrev PAC, man kan bli klassad som fanatiker för mindre.

Sen har jag ju DIY-högtalare på G som snart är klara. Och sedan får vi se hur HFLS-1 låter med basdel.

Förresten så ska det sägas att när jag säger att jag inte hört några högtalare som kan konkurrera med Carlsson så gäller det högtalare som man kan köpa, dvs inte DIY-högtalare. PAC vet mycket väl vad jag tycker om den kära forumhögtalaren.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/14 18:47:16
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:12:26  Show Profile Send €riC a Private Message
Erik, är det klart att OA58 hamnar på 5000kr? Jag har funderat på ett par sådana
Släpps i början av september alltså, vart har du fått reda på det? Jag har väntat och väntat och väntat, nu blir det lite lättare när man har någon sorts tidsgräns att gå efter.
föresten, vet du om det är samma element som i OA50.3, jag börjar misstänka att det är samma filter också (helt ogrundat i och för sig).
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:23:06  Show Profile Send €riC a Private Message
Föresten, på carlssonplanet står det att OA60 (troligen) blir mellan modellen i den nya 60 serien, OA58 vet vi ju ska komma, men om OA60 blir mellan modellen...
Vad blir då toppmodellen???

Är det fel? Står det fel? Förstår jag inte? va? eller...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:43:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
OA58 har samma element som OA50.3 ja. Dock i en enormt förbättrad låda och (gissningsvis) ett annat filter. Att priset hamnar på 5000kr är såvitt jag vet fastställt.

OA52.3 är för tillfället toppmodellen och kommer nog att officiellt vara det även i fortsättningen. Vilken som låter bäst av dem och OA60 får vi se, men en fågel (insatt i utvecklingsarbetet) viskade i mitt öra och sa att OA60 var de bästa högtalare han hört. Och även om jag bara hört en prototyp (dock den sista prototypen innan produktion) så är jag villig att hålla med. Dynamiken är det mest ruggiga jag har hört!

Vi får väl se vad som händer med OA52.3 när OA60 kommit ut på marknaden.

Datumet (i slutet av september) har jag fått från en god vän som beställt ett par OA60 och den senaste uppgiften han fått är att de skall levereras då, när produktionen av nya modellerna kommit igång.

/Erik
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:29:57  Show Profile Send pekka a Private Message
Kör ni ett reklaminslag för de nya allenagörande
carlssonhögtalarna eller.....



PEKKA
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:34:01  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Pekka,

Just så!

/Erik
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:39:02  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Erik din pest!!! Ack så sugen jag blivit på Carlson bara för ditt tjat ;)

/Vecc
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:43:51  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
OK ok f´låt.

Men du har PM i alla fall.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/14 22:47:40
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:51:12  Show Profile Send Texianen a Private Message
Ja, skicka hit ett par OA50.2 ANNARS......
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:53:22  Show Profile Send Texianen a Private Message
Vilka kommer att sälja i svärje?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:01:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag skrev om det i någon annan tråd (högtalartips nånting) tidigare idag. Kolla där.

/Erik
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:08:01  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag får instämma i lovkören...

Jag har just renoverat ett par OA14 med nya diskantelement och renoverade basar samt ett par OA51 till .3 version med den nya scanspeak 8545 basen och den nya T11 diskanten...

OA 14 låter i renoverat skick alldeles fantastiskt bra!

- men OA51.3 , Vliket ljud! vilket släpp!
Jag sitter och lyssnar på skiva efter skiva med ett stort leende på läpparna!

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000