HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD - R Audio och CD - R
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:10:57  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Och var köper du dem?

/P
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:11:00  Show Profile Send gardd a Private Message
jag vill tipsa om helt svarta cd-r skivor. de är grymt bra för ljud och de kallas "razorsound".
sök lite på nätet efter dem. de är GRYMMA!
jag har köpt mycket billiga 4kr-skivor och de är inget vidare.

däremot har jag inte provat de där 5kronors sonyskivorna, men jag tvivlar på att de är bättre än Razorsound. (Razorsound kostar ca 7kr/st)




jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Jossuf
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:21:26  Show Profile Send Jossuf a Private Message
Hur kan man göra en inspelning bättre än ursprungsversionen??? Skivan kanske fungerar í fler spelare, men ljudet kan man banne mig inte annat än att förstöra genom piratkopiering på den nivån.
Fattar inte att man hellre lägger ut 50 spänn (och får en skiva utan press och utan konvolut) och bränner skivan själv ist för att köpa den original.

Hellre död än röd
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:27:18  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Sten, _hur_ bedömer du en skivas kvalitet? Jag hänger faktiskt inte med :)
Däremot skall man vara klar över att bränd cd _inte_ är samma sak som ett tryckt original. Detta beror till stor del på hastigheten du bränner din skiva med. Glöm inte att en Dator cd-spelare är mycket mer vänlig när det gäller felkorrigering än din stationära dito. Humma....hur skall jag beskriva det här :)

Om en skiva bränns i 1x hastighet kommer det brända spåret se ut ungefär såhär: |_|
Men om du envisas med att bränna audio i hög hastighet (allt över 4x) så kommer bränningen se ut såhär: \_/


Detta gör att en stationär spelare kan ha svårt för att läsa din brända skiva. Så mitt recept för att bli nöjd är att _alltid_ bränna audio i låg hastighet. Detta obereoende på cd du köpt.Audio cd eller vanlig = samma skit

/Vecc

Edited by - vecc on 2003/08/15 16:30:35
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:47:27  Show Profile Send cabasse a Private Message
Man kan ju tro det att det är bättre att kopiera långsamt än i hög hastighet, men det kanske inte är så enkelt.
Från Memorex hemsida:

Is it better to record at slow speeds or fast speeds?

There are many opinions from experts who claim they can hear differences in discs recorded
at 1X and those recorded at faster speeds. That is unlikely, but any measurable differences
would be due to the design of the drive and the condition of the laser and their compatibility
with whatever medium is being recorded. The facts are: a) recording lasers pulse at slower
rates at slow speeds but act more uniformly at higher rates of speed; b) more power is
required at faster speeds, but the increase in required power is not proportional to the
increase in speed; there may actually be less drift in laser power at the faster 4X-12X speeds
and beyond; c) lasers in drives operated at the maximum speeds all the time will age faster
than if they were used at a lower power levels; d) slower speeds will cause vibrations at lower
frequencies which may interfere with the transfer of data: faster speeds create vibrations at
higher frequencies that may pose less of a problem; e) tests measuring error rates find little
difference in results at slow speeds or high speeds, but higher speeds often slow a very slight
advantage.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:02:26  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
För att en skiva skall hålla hög kvalite enligt mig krävs bland annat följande:
*Skivans textsida skall inte flagna/släppa överhuvudtaget.
*Den skall kunnas läsas och skrivas i 99% av alla CD-spelare och brännare.
*Inga knäppljud eller knaster skall förekomma vid audiobränning. Detta är ett vanligt problem med dåliga CD-R men kan vara svårt att höra om man inte har en bra anläggning och/eller hörsel.
*Dom skall inte vara alltför repkänsliga.
*Den skall kunna åldras utan att tappa information. Detta är naturligtvis svårt att veta i förhand. En del billiga CD-R skivor som jag brände för mer än 5 år sedan låter dåligt nu, dom dyrare skivor som brändes vid ungefär samma tidpunkt låter fortfarande bra.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:13:47  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Sten: Hur kan dom låta dåligt? Det är faktiskt _digital_ information vi talar om, alltså ettor & nollor. Har några ettor eller nollor blivit kantstötta?

Jag kan även meddela dig att mitt ljudkort är ett M-Audio Delta 1010. Detta ljudkort är ungefär 30000 ggr bättre än skiten Creative Labs slänger ur sig. Jag har till detta kort kopplat ett par Altec Lansing 621 högtalare. Dom låter enligt mig bättre än nåt annat jag hört i PC-väg. Inte en enda skiva jag köpt (lågpris) har haft dessa egenskaper du talar om, alltså flagning mm...låter mycket märkligt i mina öron.....

/Vecc

Edited by - vecc on 2003/08/15 17:14:57
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:32:33  Show Profile Send gardd a Private Message
vecc: förstår du inte att ljudkvaliten inte bara bestäms av huruvida bitströmmen är bitexakt?

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/15 17:33:53
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:58:40  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Jo, givetvis, men vad/vilken utrustning erbjuder inte detta? Om vi talar om "Mark" eller som dom nu heter "LG" så visst, men är detta verkligen ett problem för oss som har lite HiFi i oss?
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/15 :  18:24:23  Show Profile Send gardd a Private Message
Vad som upplevs som ett "problem" är ju högst individuellt.
Precis som du säger erbjuder all hårdvara idag bitexakta strömmar. Däremot får man jitterintroduktion och så lägger man till dåliga analogdelar osv osv, vips låter det pc-baserade systemet inte lika roligt längre...

Helt klart så kan man idag hitta pc-prylar som många tycker låter "okej". Men återigen är det högst individuellt vad som låter "okej".

Jag är glad för din skull om du hittat ett billigt system som du tycker låt bra!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/15 :  18:38:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag gillar inte firmatryck på mina skivor så jag köper skivor
med vit skrivsida. Fungerar jättebra och låter oxå jättebra.
Jag har CDR skivor som jag brände för tio år sedan. Fungerar
utmärkt. Jag förstår inte att ni har sådana problem för jag
har nästan aldrig problem med mina hembrända. Jag har på sin
höjd fått kasta fem skivor på 10 år. Det är nog mindre en 0,5%.

gcs
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/15 :  19:19:31  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag har köpt ganska många billiga skivor av märket "Diamond". De kostar cirka 4kr stycket. Det har nu gått cirka ett år sedan jag köpte dem och de verkar ha ingått i en slags förmultningsfas. De är inte silverblanka längre utan gulmatta i färgen! Jag håller nu på att preparera en lämplig kompost åt dem. ...... Lustigt nog har skivorna lyckats behålla informationen så de går fortfarande att spela.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:18:27  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
gardd: Nu är iofs inte mitt "pc-system" särskilt billigt, bara ljudkortet kostade mig 10 000 ;)
/Vecc
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:46:43  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Inga knäppljud eller knaster skall förekomma vid audiobränning. Detta är ett vanligt problem med dåliga CD-R men kan vara svårt att höra om man inte har en bra anläggning och/eller hörsel.


Ett problem jag ganska ofta råkat ut för när jag kört med billiga skivor och ex nero. Nej kör med lite bättre skivor och exact audio copy.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:08:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det är jätte konstigt att ni har haft så mycket problem med era CDR skivor. Man skulle nästan kunna tro att jag
är stendöv. Jag har inte sett någon förändring på mina CDR skivor.
Ett tag körde jag på Kodak Gold och vid något tillfälle köpte jag
200 skivor som var silverfärgad & med blått skikt. Inga problem.

gcs
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:13:54  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
gcs: det är inga problem. Det är till 99,9% inbillning vågar jag säga. Om nån vill tala emot mitt "djärva" påhopp så vill jag att ni antingen skickar er dåliga skiva, eller låter mig komma hem och lyssna på "eländet", ok?
En etta är ALLTID en ETTA, en NOLLA är ALLTID en NOLLA. Och inte fasen har jag någonsin hört knaster från nån cd.... dumheter :/

Bränn dina cd _sansat_, mao i låg hastighet. Inte för att kvaliteten på ljudet blir bättre, utan för att den brända saken blir mer kompatibel för känsliga system.

/Vecc
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:41:53  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Är det skillnad om man bränner en skiva med DVD i en dator eller i en separata brännare för audiobruk?
Rimligen borde det vara … varför skulle man annars köpa en dyr cd-brännare?
Går det att bränna in en låt i taget och sen pausa? Eller är det bara hela skivor det gäller?
Låg hastighet, är det ett måste för det bästa resultat?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:00:45  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Audiobrännarna brukar ha bra DA-omvandlare vilket är bra att ha om man skall föra över vinylskivor eller kassettband till CD. Ett ljudkort till dator med liknande prestanda kostar en del.
Sedan är audiobrännarna ofta även bra som CD-spelare.
Och ja, det går att spela in en låt åt gången om man vill det.
Låg hastighet är att föredra enligt mig.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:11:00  Show Profile Send Sentinel a Private Message
vecc>>>
quote:
gcs: det är inga problem. Det är till 99,9% inbillning vågar jag säga. Om nån vill tala emot mitt "djärva" påhopp så vill jag att ni antingen skickar er dåliga skiva, eller låter mig komma hem och lyssna på "eländet", ok?
En etta är ALLTID en ETTA, en NOLLA är ALLTID en NOLLA. Och inte fasen har jag någonsin hört knaster från nån cd.... dumheter :/



Visst ge mig din address så kommer Eric Bibbs senast med posten.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Edited by - Sentinel on 2003/08/17 16:01:11
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:08:25  Show Profile Send Buggsson a Private Message
HHBs CD-R, optimerade för audio kan man få för 9 SEK/st. om man köper bulk, 50 st. De är även vita för att fungera med skrivare. De fungerar utmärkt, mkt bättre än tre andra fabrikat jag prövat (vanliga CD-R).

Och på tal om brännhastighet; så gott som alla "mastrings" proffs jag läst något från och som nämner brännhastighet säger 2x, inte fortare, inte långsammare. Självklart borde risken för fel öka med hastigheten?

J. Ullberg
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:11:24  Show Profile Send gardd a Private Message
vecc: Vad menar du med att en etta är en etta och en nolla är en nolla?
Som jag skrev tidigare är det inte bitströmmens bitexakthet man "lyssnar efter".

vecc: har du hört ljudskillnad på de olika cd-r skivorna du har bränt? Om inte: köp ny stereo eller tvätta öronen.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:29:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar jämföra originalet med det nya originalet(CDR) Jag har aldrig hört någon skillnad. Sedan det här med brännarhastigheten,
ja det är ju klart att det teoretiskt har betydelse vilken hastighet
man kör med. Risken att det blir en nolla i stället för en etta är ju
naturligtvis större vid en högre hastihet. När industrin gör en glasmaster så brukar man köra mastern i en maskin som sedan skriver ett protokoll över hur många fel skivan har. Det finns en standard (Redbook)för det här. När jag bränner i min dator så har jag provat fram vilken hastihet jag ska köra med. Jag tror att det stora problemet är vad man har för kvalitet på sin CD läsare, hur den hinner med att läsa av utan fel. Själv kör jag 8 eller 16x hastigheten. Det låter mycket bra även när man jämför med CD:n.
Jag brukar ibland skicka CDR som master för CD produktion och då
brukar CD tillverkaren kolla min master med avseende på hur många
fel skivan har. Det är mycket sällan som det blir backning. Jag tror
att problemet har blivit onödigt stort. T.ex Många kör med DAT ja
t.o.m MD(komprimerat ljud)och det är tydligen ok. Jag tycker att man
har större problem med DAT. Det kan bli problem med trackingen eller
det kan vara band skador. Det som har fungerat bäst tycker jag trots
alla "jätteproblem",det är faktiskt CD och CDR skivor.
Jag tycker egentligen att vi kan avsluta den här tråden. Det här liknar debatten om kablar, nätkablar och jag kom att tänka på snacket som för 30-35 år sedan handlade om Carlsson högtalare kontra
direktstråland högtalare. Man tycker olika och var o en är lycklig
i sin tro.

gcs
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:27:34  Show Profile Send gardd a Private Message
gcs: Får man fråga vad du har lyssnat med för utrustningen då du jämfört original med cdr-kopia ? Om systemet har för dålig upplösning blir skillnaden svår att höra. Min polares system kostade ca 100k och där var skillnaden NATT OCH DAG. Alla i rummet kunde med lätthet höra skillnaden. Signalens amplitud från en CDR är betydligt mindre än en originalskiva tex.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:59:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Lite olika saker. T.ex H-K 5000 förstärkare, Sony CDP 930 & HHB 800,
TC Finalizer AD/DA, Rostec interface. Audio Pro Avantec 6 + B 39 sub
och en tri-ampad JBL högtalare. Jag har oxå provlyssnat på jobbet där vi har nån modell av Marantz Pro CD spelare & högtalarna är tri-ampade och heter Genelec 1038. Jag förstår att det inte duger men det är det som står mig tillbuds och eftersom jag inte har tillgång
till din kompis anläggning så får det här duga för jag känner inte till något annat. Jag kan rekommendera den utrustningen som jag har
tillgång till eftersom man inte hör någon skillnad mellan original
och CDR.
Jag undran vad är det som säger att det du hör är det rätta? Bara för
att det är en skillnad så behöver det ju inte betyda att det ska vara en skillnad. Huvudsaken är att det låter bra och det gör det.

gcs







gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:05:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag glömde en sak. Det här med nivån känner jag inte alls igen. Jag
har mätt nivåer mycket noga med hjälp av tongenerator & CD test-
skivor. Men det kanske inte duger det heller.

gcs
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000