HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 islagsmuttrar och mdf
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:09:00  Show Profile Send subside a Private Message
hej,jag undrar vad ni brukar använda för teknik för att få i islagsmuttrar. Har själv haft lite otur när det gäller att få i dem, t ex att dem där piggarna böjer sej eller att hela muttrarna lossnar efter några in och utskruvningar...

Edited by - subside on 2003/08/13 12:10:01

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:16:08  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
En lösning som jag brukar använda är att limma fast små bitar av tunn plywood som tänderna(något avbitna) får bita tag i.
/M

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:17:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag använder samma metod som jag använder till mina modellflygplan där motorerna monteras med islagsmuttrar. Det går till som så att man först tar lite olja på gängorna i muttern och skruven (för att förhindra att de limmas fast). Därefter lägger man på lite epoxylim (blå-vita Araldit Professional är mycket bra) på de delar av muttern som kommer att ligga an mot lådan (var bara försiktig att inte lägga på mer än vad som behövs). Därefter skruvar man dit muttern och låter det hela sitta i minst 24h. Jag har aldrig lyckats få loss en islagsmutter fäst på detta sätt, inte ens med vibrerande 2-taks motorer på 2hk.

För att få i dem hela vägen hjälper ofta en liten hammare så att man försiktigt knackar dem på plats.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/13 12:19:22
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:43:42  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag brukar sätta dem lite löst på plats, sedan tar jag en skruvtving och tvingar in dom. Funkar alltid även om man får ta i lite ibland. Se bara till att skydda baffeln med någon träbit.

-Pelle
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:05:30  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
PelleW:

Ett bra tips!

Får man bara i dem bra från början och lägger på lite epoxy så lossnar dom aldrig.

/Erik
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:17:57  Show Profile Send time a Private Message
Glöm islagsmuttrarna och sätt i en gänginsats istället, det går bra att gänga i MDF (och ek) montera en gängad stång med muttrar i en pelarborrmaskin om ni har någon så blir det rakt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:47:15  Show Profile Send Belker a Private Message
Precis så! Fast tvingtipset var raffinerat (på en oraffinerad produkt).
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:42:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
time,

har du något bra tips på var man får tag på gänginsatser utan att behöva betala "skjortan och sjuttiofem"

Vänligen P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:17:26  Show Profile Send Belker a Private Message
Clas i sjön.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:01:13  Show Profile Send time a Private Message
Tror det finns i vanliga järnhandeln

Lämnat forumet
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/08/15 :  01:40:26  Show Profile Send subside a Private Message
hmm.. vad tror ni om att skippa islagsmutter och istället använda såndär plugg grej som man oftast använder för att skruva i skruvar i betongvägg och liknande.. Kan det bli lika stabilt?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  08:42:25  Show Profile Send time a Private Message
Troligen inte, prova gänginsatser, det är inte krångligt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/15 :  08:48:38  Show Profile Send Kraniet a Private Message
vet inte om jag förstår vad du menar.. är det rampamuff du tänker på? en yttre trägänga och en inre vanlig gänga? en liten runt grej som man drar i framifrån.. funkar faktiskt riktigt bra men kan vara lite knepig att få riktigt rak. mdf är dock så pass mjukt så man kan bryta till muffen ifall den är lite sned.
vet inte men jag gillar nog islagsmutter bättre dock.. drar in mina med tving också går väldigt bra.
en annan diy-lösning är väl nån infälld mutter eller nåt som man limmar fast.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/15 :  08:53:25  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag brukar hålla islagsmuttern med ena handen sen tar jag en stor bricka på skruven å gängar in med en skruvdragare som är ställd på lagom styrka, det funkar kanonbra och när skruvarna väl är indragna helt med skruv så lossnar dom inte i första taget, se bara till att ha så stor bricka som möjligt eller i värsta fall flera som överlappar varandra så du inte får märken på din baffel
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:19:04  Show Profile Send time a Private Message
Kraniet, nej det är inte trägängade varianten jag tänker på, har inte provat den men den funkar nog bra. Den jag menar är bara en hylsa med en inre och en yttre gänga, man borrar ett hål och gängar upp med en tapp och drar sedan i dem med en mejsel eller pelarborr, hur enkelt som helst och sitter som berget. Islagsmuttrar är inte avsedda till MDF

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:36:51  Show Profile Send AndersP a Private Message
Nån som kan tipsa om var man får tag på dom där insatserna?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:50:00  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Men herregud, såna insatser är verkligen löjlig enkla att få på plats. Om du har probs, sätt i skruven i hålet, ta emot på undersidan med islagsmuttern. Skruva tills den sitter fast. Du kan inte göra fel om du gör så.

/Vecc

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000