HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad ska man ha i väggabsorbenten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:40:58  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare, jag e på gång att bygga en väggabsorbent som ska hänga bakom soffan (lyssningsplatsen).
Den kommer att va 244 x 90 cm. Ramen är 7 cm tjock och "tavlan" kommer att vara klädd i olika sektioner med 3 olika tyger varav 2 är manchester och ett är "vanligt" finmaskigt tyg.
på insidan längst bak kommer det att sättas ett antal reglar som är 2,1cm tjocka vilka dämpmaterialet ska sitta på. Detta ger alltså 2,1cm luftspalt längst bak, och ca 4,5cm plats att sätta dämpmaterial på för att inte dämpmaterialet ska gå emot tyget så att det blir bulor på tyget...

Kommer det att bli en hyffsad absorbent?
Enligt min överslagsberäkning kommer det att dämpa hyffsat ner till ca 1000Hz...

Vad bör jag köra med för dämpmaterial?
Det finns perox (typ glasfiberull) som är 4,5cm tjockt, men det måste man ju klä in för att det inte ska drössla...Kan man köra med typ skumgummi eller högtalardämpning typ MDS-fibrex eller något liknande "mindre jobbigt" material istället tro?

/Simon

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/11 :  10:51:42  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Målet är förresten att få ett lite varmare / mindre skrikigt lyssningsrum...

/Simon
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/11 :  11:43:37  Show Profile Send d_kay a Private Message
varför sätter du inte helt enkelt en plywoodskiva på baksidan, Då har du glasfibret inkapslat och så dämpar det även lite längre ned i registret.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:09:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Varför dämpar det längre ner i registret?... Största anledningarna är nog i övrigt vikten, kostnaden (minst ca 400-500:- för plywood) och för att upphängningen på väggen kräver lite hålutrymme för krokarna...
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:49:50  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag rekommenderar i första hand att spräcka direktreflexen ifrån sidoväggarna om du har sådana i närheten av högtalaren. Alla reflektioner som når lyssningspositionen inom 3ms kommer uppfattas som direktljud och därmed kommer de att förstöra direktljudet. Efter 3ms kommer de att bidra till en rymdkänsla likt ett eko. Tjock matta på golvet framför högtalaren är också att rekommendera samt eventuellt något som spräcker upp reflektionen i taket ovanför högtalaren. Den största vinsten finns dock att hämta i att spräcka upp sidoreflexerna så att de inte når lyssnaren i bred front. Absorberar du dem så kan du få ett dovt och tråkigt ljud. Att absorbera reflektionen ifrån bakväggen kommer bara ge en förbättring om du sitter nära bakväggen.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:11:55  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Pabo: Tack för tipsen. Tyvärr är den närmaste sidoreflexen stora fönster, så det är inte så lätt/lämpligt att sätta en diffusor där direkt. Dock tänkte jag att man kan göra något åt bakreflexen eftersom soffan som är lyssningspositionen står precis framför bakväggen och man har mao bara ca 50cm ifrån bakväggen till örat. Det skulle även va bra med någon form av basabsorbent, men jag vet inte riktigt vilken princip jag ska gå på...membran, tubetrap eller helmholz...
Rummet är ca 4x5 meter och lyssningen skev på "tvären". Tyvärr är ommöblering inget alternativ...
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:13:59  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Vad jag förstått när jag läst på sidor och i inlägg är glasfiberull grejjen. Vilken densitet kan vara lämplig för en 45mm tjock platta? ca 40kg/m3?

Mvh / Simon
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:46:35  Show Profile Send mag a Private Message
Det finns en akustikisolering som heter sun (eller nått) som ska vara väldigt bra.

Har du några lediga hörnor att bygga basabsorbenter i

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:30:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
mag: Tack för tipset! Vet du var man kan få tag på sun (eller nått) ?
Jag har en hörna (bredvid soffan där jag skulle kunna tänka mig att flickvännen skulle gå med på att ha en ca 70 cm hög pryl, med en bredd/diameter på upp till 50cm...Kanske man kan få in något basabsorberande där?!

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/08/12 :  14:17:37  Show Profile Send Wizard a Private Message
Varför inte en antigravitations, cryogeniskt behandlad björnfäll?

Wizard
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:12:03  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag är allergisk, så björnfällar går bort... ...Tyvärr går även rya-mattor som är så snyggt bort av den orsaken .

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:24:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Knoppen har övertygat mig om att man inte ska placera en absorbent bakom huvudet.
Det kommer att låta onaturligt efterom inga ekon då kommer bakifrån, vilket vi är vana vid.
Kolla först om du behöver absorbenter med hjälp av mineralullsskivor som du köper billigt i någon bygghandel, och experimentera med placering, ytstorlek och tjocklek innan du bygger något avancerat.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:52:28  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Björn-Ola: Då jag sitter väldigt nära bakväggen tycker jag att det kommer lite väl mycket ljud bakifrån. Som det är nu sitter jag ofta lite framåtlutad för att få tydligare ljud, vilket jag inte vill behöva göra, så det är därför jag vill dämpa det lite. Men kanske ska jag bara dämpa väldigt måttligt. Med någon klassisk högtalardämpning som t.ex. MDS-fibrex dämpas ju inte ljudet så kraftigt, och dessutom (enligt tillverkaren ivf) jämt i frekvenserna. Så kanske kan det vara något...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:03:06  Show Profile Send celef a Private Message
att dämpa väggen bakom lyssnaren är nog en god idé.

nämn den ljudtekniker som placerar ett mixerbord i närheten av en begränsningsyta?

sound pollution
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:05:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som sagt, testa innan du bygger!
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:15:26  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Bygget ska ske t.o.m. även om det blir en tom tyg-tavla... Det kommer nämligen att bli väldans dekorativt hur som helst. Frågan är mest vad jag ska stoppa i den. Jag vill helst inte köpa mineralull för 200:- och mds-fibrex för 300:- för att kunna testa.....
Det var därför jag tänkte höra lite vad som kan vara lagom att lägga in i en så pass stor tavla som det ändå kommer att bli (ca 1 x 3 meter ). Men jag antar att det är ganska mycket en smakfråga som så mycket annat.
Väggen bakom är i betong med en tunn tapet på för övrigt...
Att lägga i t.ex. MDS-fibrex kan ju va att safea lite...men kanske hör jag inte ens skillnad med det, och det skulle ju va lite tråkigt.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:29:06  Show Profile Send celef a Private Message
mineralull är bäst! dämpvadd (typen akustilux) används bättre som partikelfilter till vädringsfönster eller ventilationsdon.

sound pollution
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/13 :  09:03:00  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:31:54  Show Profile Send mag a Private Message
"Akustikkonsulten i Falkenberg" är generalagent (är tyvärr inte 100a på namnet men nått åt det hållet :) )

Bygg en membran absorbent, fast då bör du veta ungefär vid vilka frekvenser du ska absorbera.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000