HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar som spelats in åt båda hållen? (med mera)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:52:59  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej, en kompis var hemma hos mig och testade sin nya gain-clone igår. Han tyckte att det var tramsigt att jag brydde mig om vilken ände av högtalarkabeln som skulle till förstärkaren och vilken som skulle till högtalaren (det tycker egentligen jag oxo eftersom det är växelström, men jag går ändå på det). Vi kom då på en lite rolig fråga:

Om man spelar in en kabel å båda hållen rejält (alltså först med ena sidan mot förstärkaren och sen med andra sidan mot förstärkaren). Kommer den då att låta dåligt oavsett vilket håll man kör den på, eller kommer den att låta bra åt båda hållen?

/Simon

Edited by - Saim on 2003/08/13 11:43:45

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:57:16  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Om jag förstått Supra rätt så bestäms signalriktningen av åt vilket håll kopparn är dragen. Hur du vänder den vid inspelning bör ju inte ha någon betydelse.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:07:06  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Jag blev, för några år sedan, smädad när jag
var petig med riktningen på högtalarkabel.
Mitt (enligt mig) briljanta svar på påhoppet
var att det åtmistone inte låter sämre av
att kabeln vänds rätt

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.

Edited by - Wintermute on 2003/08/13 11:07:28
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:10:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har du provat? . Man kan väl inte vara säker innan man provat menar jag.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:13:57  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok!... Jag vet att detta inte är första inlägget som behandlar denna fråga, men kan någon förklara varför riktningen är viktig trots att det är växelström? ... Vill ju gärna förklara för min polare också..

ps. Halvbalanserade kablar och dylika fysiskt assymetriska grejjer är ju inte så konstigt dock...ds.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:15:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Den bör låta bäst åt det håll den senast blev inspelad. (magnetfält mm påverkar kristallriktningar)
Absolut bäst låter den dock när den är inspelad då den kopplats rätt, dvs åt det håll kopparn är dragen.



Edit: snavfel (snavade på tangentbordet)

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2003/08/13 11:17:50
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:26:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ray Kimber har fört en del resonemang om detta både på hemsidan och på Audioasylum. Tyvärr kan jag inte hitta dessa texter på Internet just nu men jag har dom i utskrivet tillstånd.
Stämmer överens med vad huzze skriver.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:43:02  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok! Jag köper det där med kristallerna även om jag har lite svårt att förstå att det fungerar på detta sätt även vid växelström.
Ytterligare en fråga dock:

Frysbehandling av kabel (kryo-någonting), vilket sägs få kopparen och kristallerna att återgå till dess naturliga struktur (som den hade innan den valsats och böjts mm...), borde resultera i en kabel som låter lika bra åt båda håll då väl? Förutsatt att den inte spelats in åt något håll då.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:08:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Frysbehandling av koppar gör såvitt vi vet endast att kablen blir dyrare. Supra har en viss poäng i sitt resonumang om hur kabeln är dragen (även om ev. skillnader i ledningsförmågan enligt mig borde uppstå endast i rät vinkel mot kabeln), om man köper Supras argument om orsaken till att ljudet ändras så får man nog också köpa att det inte spelar någon roll om kopparkabeln är kryobehandlad eller inte.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000