HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analys vs. Rock!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:55:52  Show Profile Send krorre a Private Message
Hej

Jag satt och funderade lite över det här med ett analytiskt ljud. Är det så att när ljudet uppfattas som analytiskt, så börjar man också uppfatta det som "kallt". Rörförstärkare sägs ju ge en härlig värme i ljudet, men är det på bekostnad av att vara mindre analytiskt??? Kan ett ljud vara både analytiskt OCH varmt? Alltså: det som uppfattas som varmt, är det i själva verket ett mer diffust, tillsmetat ljud?

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:03:08  Show Profile Send ekman a Private Message
analytiskt och varmt = klass a steg =)
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:09:39  Show Profile Send EAR a Private Message
analytiskt och varmt = klass a steg =)
Behöver det inte alls vara

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:12:56  Show Profile Send Aton a Private Message
För mig innebär ett analytiskt ljud att diskanten är detaljerad. Värme/kyla är något annat. Det tycker jag har med registerbalansen att göra. Om vissa delar av diskanten ligger högre (dB) än mellanregistret eller basen blir ljudet kallare. Så uppfattar jag det. Kombinationen analytisk och kall (hissad diskant) är ingen höjdare. Men analytiskt och varmt är himmelskt.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:17:30  Show Profile Send krorre a Private Message
Ok, det var väl ungefär det jag ville ha svar på. Om analys utesluter värme(ibland har man fått den känslan) men det behöver tydligen inte vara så.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:18:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja det här är ett återkommande ämne.

Nä varmt ljud har nog mer med enegiinnehållet i de lägre registren att göra snarare än något diffust eller tillsmetat. Och dynamisk kontrast, åh kanske tystnaden mellan toner.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:28:10  Show Profile Send ekman a Private Message
tack för förklaringen EAR...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:33:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
kan man inte sluta snacka om värme i ljudet? Inte ökar temperaturen för det!
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:33:18  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
quote:
För mig innebär ett analytiskt ljud att diskanten är detaljerad. Värme/kyla är något annat. Det tycker jag har med registerbalansen att göra. Om vissa delar av diskanten ligger högre (dB) än mellanregistret eller basen blir ljudet kallare. Så uppfattar jag det. Kombinationen analytisk och kall (hissad diskant) är ingen höjdare. Men analytiskt och varmt är himmelskt.




Innebär det att diagrammen avslöjar om ett ljud är varmt eller kallt

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:15:56  Show Profile Send s60761 a Private Message
Skulle nog vilja säga att det inte är diskanten som får en att uppfatta varmt/kalt ljud (störande s-ljud)...

Utan det så känsliga övre delen av mellanregistret, som vi människor har så bra hörsel i... 4000-10000 Hz.........


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000