HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD (Audio) och digital utgång ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:46:03  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
En fråga från en elektriskt/teknisk okunnig - Digital utgång från DVD-spelare, är de av samma typ som digital utgång fr vanlig CD-spelare? Dvs kan man spela en vanlig CD i en DVD och skicka signalen till en vanlig extern tvåkanals DA-omvandlare?

Nisse2

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:53:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det är samma, Men du får inte DVD-A som det kan feltolkas från din DVD ( Audio ), utan du tar ut en vanligt cd signal digitalt, precis som du gör från en cdspelare med en digital utgång.
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:03:54  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Tack för svar. Jag har tidigare inte tänkt på detta alternativ - men tanken slog mig att det kunde ju vara ett alternativ att använda en DVD som "drive" för vanlig 2-kanals CD-lyssning (via externa DA-omvandlare)och också bruka den som DVD för film (om man skulle känna för det). Jag tittade in på en vanlig ONOFF-butik och ställde denna fråga och killen i butiken såg ut som ett frågetecken men sa sedan att det gick inte - den digitala utgången på DVD'n skulle INTE gå att ansluta till en tvåkanals DA.

I senaste numret av HiFi & Musik var de ju väldigt positiva till de DVD/SACD-spelare som testades och jag tänkte att man kunde kanske förbättra två-kanalsljudet genom en separat DA-omvandlare ......

Nisse2
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:10:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det säger väll en del om vilka nötter som det finns på våra högkvalitativa stormarknader i landet..Sorgligt !!

När jag en gång i tiden jobbade på Elgiganten så kunde jag i alla fall styra och ställa lite på min avdelning ( Hifi&TV ) och utbildade mina säljare i grunderna i hifi och ljud. Tog in bättre kabelsortiment ( IXOS ) och Wharfedale högtalare i sortimentet.. Så där var det i alla fall kompetens i butiken !! Nog med självbeundran..

Klart du kan använda den som drive för cd ljud, men det blir ju en sak sen när du ska använda den för bio..Då kan du behöva koppla om lite för om du tar ut signalen till en hembiostärkare så ska den gå digitalt och då kan den inte gå via den extrerna dacen. Men detta lilla problem är ganska enkelt.. Bara byta en kabel...

Så det går hur bra som helst..och i framtiden, gå till en "riktigt" hifibutik istället..

/Martin
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:10:20  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
OnOff är nog inte rätt butik att gå till med sådana frågor.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:23:54  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jag har inte heller något större förtroende för kunskaperna i denna typ av butiker, det var snarare en impuls som fick mig att slinka in på första bästa när tanken dök upp i huvudet på mig. Jag trodde dock att de skulle kunna sånt här om hembio, DVD etc. Jag är (än så länge) helt ointresserad av hembio, men tänkte att apparaten kunde komma till användning för sådant om man skulle ändra sig (någon hembioförstärkare finns f ö inte heller i hushållet).

Nåt bra tips på lämplig DVD som drive? Panasonics (som HiFi & Musik var nöjda med) för bara 2.500:- låter väl för bra för att vara sant. Skulle i och för sig möjliggöra lyssning av DVD Audio (men då behövs väl flerkanalsstärkare etc, eller har man bruk för två-kanalsutgången, den analoga? Hur låter det då? Som ni hör - ny teknik är ett oprövat område ....)

Nisse2
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:00:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Då skulle jag sattsa på en bra cdspelare istället, skaffa en dvd senare om du känner att du vill ha bio.. Du får en bättre cdspelare för samma pengar än en dvd, om man nu ser till återgivningen av cdljud.
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:55:49  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Det är kanske en bättre idé. Jag har Harmony Designs DA, vilken jag är mycket nöjd med, men behöver en ny drive eftersom min gamla Denonspelare börjar krångla. Av den anledningen slogs jag av tanken på en DVD som drive.

Nisse2
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/12 :  23:38:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kör min Pioneer DV-646 som ren transport, signalen skickas sedan till min Linn Numerik för D/A-omvandling. En kombo jag är helnöjd med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/13 :  01:08:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men det finns inget som direkt säger att en dvd skulle vara bättre som drive än en cdspelare.. Och om du hittar en begagnad cdtransport så har nog inte många dvdspelare nån chans överhuvudtaget...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/13 :  06:54:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Alternativt - köp en DVD med två digitala utgångar (en optisk och en koax) så kan du koppla den ena till D/A och den andra till surroundstärkarn.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/13 :  07:06:46  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Enklast är att ha 2 digitala utgångar kopplade från dvd-spelaren men...

Jag har för mig att det låter rätt illa när man av misstag skickar Dolby Digital (AC3) data till 2-kanalsdaccen
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:07:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Men det finns inget som direkt säger att en dvd skulle vara bättre som drive än en cdspelare.. Och om du hittar en begagnad cdtransport så har nog inte många dvdspelare nån chans överhuvudtaget...

Nej, det finns inget som säger att en DVD-spelare i en given prisklass är bättre än "motsvarande" CD-spelare, men inte heller tvärtom, även om du verkar hålla det för självklart. Jag säger bara att jag är helnöjd med min kombo. Det finns garanterat bättre transporter där ute, men jag känner mig inte så benägen att börja rota i det träsket då det låter så bra som det gör här hemma.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:20:51  Show Profile Send oliver a Private Message
Eller varför inte köpa en skaplig DVD och lämna den på moddning hos nån erkänt duktig moddare då finns det nog ingen fabriks byggd cd transport inom rimliga priser som knäcker den.Du har ju redan en bra D/A låt tillverkaren av den modda åt dig för han är duktig.
///////////////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:03:20  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Jo, den tanken finns ju i mitt bakhuvud (!?) - att låta Stridbeck modda någon lämplig DVD alt CD .... Får väl hålla utskik efter lämpligt objekt

Nisse2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000