HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärmkoppling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/27 :  01:49:31  Show Profile Send CC a Private Message
Hej på Er!
Liten fråga... Kan ni lite mer teknikinsatta förklara för mig varför jag hör skillnad på hur skärmen är kopplad på en nätkabel? Har labbat lite nu under sommarn o lärt mig lite mer Nu återstår bara frågan varför
Alltså: Skärmad jordad nätkabel där skärm ansluts i antingen ena eller andra ändan eller både och! Att det är lätt att höra skillnad, det vet jag nu, men varför Skulle vart intressant o få en teknisk förklaring på detta...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/27 :  02:04:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Antagligen för att du när du kopplar skärmen i bägge ändarna skapar en jordloop i ditt system, i värsta fall kan faktiskt rätt mycket ström gå via skärmen.
Exakt vad som händer beror på hur apparaten du kopplar in är jordad internt (hur/var de kopplar samman signaljord och nätjörd m.m.).
I normalfallet skall en kabels skärm endast jordas i ena änden och det ska vara på den "lågbrusiga" sidan, undantaget är om man har en diffrentiell koppling till ex. en förstärkare då skärmen ska jordas i bägge ändar.


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/27 :  02:24:30  Show Profile Send CC a Private Message
den "lågbrusiga" säger du? Hur vet man vilket det är? Kan man vet det? Och hur menar du men en "diffrential" koppling?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/27 :  02:54:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Med diffrentiell menar jag en koppling där man har två signalledare+jord (jorden ska alltså inte fungera som returledare för signalen utan bara vara "noll"), balanserad koppling på hifi-språk och gäller väl endast signalkablar.

Jag är faktiskt osäker på vilken sida som är "lågbrusig" när man har en nätkabel, det varierar en del men i detta fall skulle ja gissa på att det är bäst att koppla skärmen till nätjorden eftersom du försöker skärma EMI och denna jord bör vara mest "stabil".
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  01:01:18  Show Profile Send gcs a Private Message
När det gäller ljud så brukar man klippa av skärmen där kabeln går in i apparaten. När det gäller nätkablar så vet jag inte vad som
gäller. Jag har aldrig stött på det i mitt jobb. Jag ska höra nästa vecka på jobbet om någon vet.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:58:17  Show Profile Send Nemo a Private Message
Kan man ha någon nytta av en skärmad nätkabel vid ojordad nätanslutning? Hur (var) ska man i så fall ansluta skärmen?


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  20:08:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Svar nej. När man kopplar in en apparat med jordad kontakt i ett
ojordat uttag så blir inte apparaten jordad. Det måste nog oxå gälla
skärmade nätkablar. Min semester som jag har tillbringat vid datorn
(HiFiforumet) är slut. Nästa vecka ska jag fråga på jobbet om hur
det är med skärmade nätkablar, så jag ska försöka återkomma om detta.

gcs

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:05:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, man har nytta av skärmen även om kabeln inte är jordad.
Man hindrar iallafall instörning (Faradays bur), att kabeln fungerar som antenn och fångar upp skräp.
Lite märkligt dock att dom sista två metrarna gör sådan skillnad, men jag litar på mina öron.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:18:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Yes du har rätt "Faradays bur" det hade jag glömt. Jag tycker att
det här är konstigt att man har problem med högnivå signaler.
Jag har bara haft problem med knäppar från vitvaror (gnistor)när jag
spelar vinyler med moving coil. Jag har en phonoförstärkare som
förstärker 80 dB. Det har jag löst genom att jorda bort och med bättre skärmning.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:22:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan ju alltid bygga en Faradays bur i rummet.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:52:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har nu pratat med killarna på service om skärmade nätkablar. Dom säger att det är inget som vi anser att ljudet påverkas av. Däremot så har vi skärmade nätkablar till belysningsriggarna i taket. Det beror på att man arbetar med thyristorer i belysningen. Det handlar om två stora TV studios med massor av lampor. I övrigt så kör vi inte med skärmade kablar i huset. Vi skiljer på vanlig jord och teknikjord
för att slippa nätstörningar.

gcs
som nästan alltid är skeptisk tills något annat är bevisat.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:05:53  Show Profile Send SW a Private Message
Använder man skärmad kabel i radiosammanhang för att dämpa störningar då måste man ha skärmen ansluten till apparatens chassie för att man skall få någon effekt alls. Chassiet behöver däremot inte vara anslutet till jord eller jordat uttag för att det skall fungera. Det är inte alls säkert att det blir bättre om man ansluter apparaten till nätjord. Däremot om man gör en speciell jord separerad från nätjorden kan det bli bättre men det behövs en rejäl jord. Ett litet kopparrör nerslagen i marken räcker inte långt. Skulle tro att det gäller samma förutsättningar för en skärmad nätkabel. Rätt ansluten bör den minska både in och utstrålning av störningar runt apparaterna.
Bland det värsta som finns att dämpa bort är störningar från tyristorer. Behövs bara vara en liten sak som reglerar spänningen till en glödlampa. Också skrap från dåliga termostater går igenom nästan allt. TV räcker att den står i stand by så stör den långa vägar. Laddare till olika apparater kan vara väldiga störkällor.
Olika HIFI-apparater kan också vara riktiga störkällor, tex likriktarna i vissa slutsteg. Olika displayer skickar ut mycket skräp.
Den absolut bästa effekten för att ta bort dessa störningar får man om man sätter störningsskydd direkt på störkällan. Att sätta ett nätfilter senare ger nästan ingen effekt eller mycket liten effekt.
En rätt konstruerad skiljetrafo bör kunna reducera störningar som följer nätet.

S
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:34:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Just det SW en 1:1 trafo skulle vara modellen. Tyvärr lär den bli ganska stor och dyr. I alla fall om man ska ha en som orkar med slutstegen oxå. En kopparplåt i trädgården är nog heller inte
så dumt. Om man vill ha en bra jord.(Jag vill inte höra något om
kompostjord tack).

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000