HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad tror ni om detta lågpass filter? (finska)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:35:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Börjar med att säga att jag inte kan finska!

http://www.geocities.com/petripyk/jakosuodin_subbari.htm


Det enda jag hittat som är aktivt 24dB...


Tror ni det är nått att satsa på?

Ved menas med motstånden och Hz antalen i tabellen tillvänster?

Tack på förhand!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:37:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Just d, glömde; Kan nån översätta texten?

Vore jäkligt snällt!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:55:58  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Äsh, om inte någon vet var man får tag på IC-kretsen är det nog kört

Hittar den inte...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:14:22  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Dazzin, du kan ju ta en annan OP-förstärkare, tex TL082... finns hos Elfa.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:18:31  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Du lär utan problem kunna ersätta NE5532:an med en mängd andra OP förstärkare som är "unity gain" stabila. Jag kan tänka mig att t.ex. TL-072 kan göra jobbet åt dig utan problem.

//Magnus
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:24:02  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Sen angående lågpass-kretsen väljer du C1=C2=C3=C4=220nF, P1=10k ohm(potentiometer), R7=R8=464 ohm (ta det närmsta värde du kan hitta), R5=1k ohm,
R6=4k ohm, och sen beroende på vilken delningsfrekvens du vill dela subben med väljer du olika värden på R1,R2,R3 och R4, tex om du vill att subben ska dela vid 50Hz, väljer du R1=R2=R3=R4 till 14.3k ohm. 80Hz blir 9k ohm osv...

sen e det bara att börja koppla
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:05:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ahh tackar för svaren!!!!

Jacob tack, det mesta av det sär var solklart, förutom det där med delningen och motstånden, trodde det va som du sa men ville va säker. Än en gång tack!


1 fråga bara trimpotten, ska den va linjär eller logaritmiskt?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:16:42  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Hmm, det framgår inte, men troligtvis är den logaritmisk.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:21:37  Show Profile Send SW a Private Message
NE 5532 är en av de vanligaste audio OP- förstärkare som finns. Finns tex i ELFA med serienummer 73-468-36 för 11.20:-/st + exp.avgift + frakt + moms.

S
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:27:47  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
MM troligen.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:42:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tror och tror, vid en första titt ser det ut som ett vanligt 4:e ordningens filter. Nerik har för övrigt ett liknande schema på sin hemsida.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:56:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hittar inget på hans hemsida.

Men ett 4:e ordningens filter ligger väll fortfarande på 24dB/Oktav?


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:02:58  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag är finne! Maila den text du vill ha översatt så får jag och min farsa titta på det

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:03:58  Show Profile Send Freddie a Private Message
Dazzin,

Här är ett 24dB/oktav aktivt filter. Finns billiga kretskort att köpa också, rekommenderas.
http://sound.westhost.com/project09.htm
Jag skulle ha satsat på detta filter...

/Freddie
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:13:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen, rörde till det. Det var detta jag menade
http://www.naqref.com/ltsfilter.html

håller inte alltid reda på var jag ser saker ...
Länken går till ett 3e ordningens aktivt filter.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:38:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Max, tack men jag tror jag klarar mig från översättningar kom jag på, tack endå!
Freddie, tackar, ska kika in dem.
f95toli, hehe Kan bli struligt ibland.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:48:13  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
De på den där "ESP" verkade så krångliga (man måste tänka själv..)

Blir väll till att åka förbi elfa i morrn å testa den finska varianten, kan inte va allt för dyrt!
Borde ju trots allt ge samma resultat, eller?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/13 :  00:08:23  Show Profile Send period a Private Message
För att få hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans på filtret bör du lägga till en del saker till kretsen.

För att få hög inimpedans bör du använda kretsen längst ner på sidan. Det är en kombinerad summerings- samt ingångsbuffert. Där summeras vänster och höger kanal till en monosignal. Kretsen sätter även ingångsimpedansen till 100 kohm. "Mono out" skall alltså kopplas till "Input" på filtret. Om du matar subben med en monosignal kan du stryka motstånden på 33,2 kohm.

Mute-relät kan du också ta bort om du vill, R7 och R8 ersätts då med ett motstånd på 1kohm (enligt texten, jag kan finska). Relät används för att förhindra "ploppar" vid av- och påslag av kretsen. För att slippa dessa kan man ha filtret påslaget för jämnan.

För att få låg utgångsimpedans tycker jag att du ska ha en utgångsbuffert. Jämför med Nagrefs krets där poten (P1) är kopplad till en op-amp med 100 ohm (R3=utgångsimpedansen) på utgången. Bara att "haka på" den delen (op-ampen och motståndet) på den "finska" kretsen.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:15:06  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Period >>> Till att börja med, TACK!

Hur stora "ploppar" tror du man får man utan muterelät?
Man borde ju kunna undvika ploppar genom att stänga av slutsteget innan filtret också eller?

Jag matar subben med en monosignal, men jag ska väll inte stryka båda 32k ohm'arna? Måste väll ha en per ingång?


Vad exakt styr trimpotten? Volymen?


På freddies länk har dom en utgångsbuffert, den borde ju funka eller?
http://sound.westhost.com/project09.htm

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:19:56  Show Profile Send period a Private Message
Helt rätt, om du stänger av slutsteget först slipper du också plopparna. Jag har själv ett hemmabyggt kombinerat försteg + aktivt filter som ger ifrån sig rejäla ploppar om jag stänger av saker och ting i fel ordning, därför har jag ingen on/off-knapp på försteget, det får stå på hela tiden istället.

Förstår inte riktigt vad du menar med "en per ingång"? Menar du att du ändå måste behålla ett av motstånden? Det behöver du inte. Led signalen direkt in på 1 uF-kondingen.

Trimpotten styr volymen, precis som du tror. Eller mer exakt, där ställer man dämpningen av kretsens förstärkning. Enligt texten sätter motstånden R5 och R6 kretsens förstärkning till 12 dB. Med potten kan du reglera nivån från inget ljud till 12 dB förstärkning av den inmatade signalen.

ESP-bufferten funkar, det gör den. Men du bör veta att poten på 100k som han använder är linjär. Motståndet på 15k gör att den "beter sig" logaritmiskt. De två motstånden på 10k ger ytterligare 6 dB förstärkning, det kan var bra att ha då det ger lite mer "headroom". Jag tycker dock att Nagrefs lösning är enklare och funkar lika bra, där används ju en logaritmisk pot. Om du vill kan du ju även lägga in extra förstärkning där (jmf med R1-motstånden i Nagrefs schema).

Mvh // Per
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:20:00  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
men "en per ingång" trodde jag man hade ett motstånd par ingående kanal, därav att jag trodde man skulle behålla en.

Att själva kresten förstärker med 12dB var ju kul, inget jag räknat med!

Vill hellre köra på denna än nagref´s variant av den enkla anledningen att den här är på 24dB..

Funkar nagrefs bättre än den här finska varianten?

Tack för din kunskap!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/13 :  15:26:51  Show Profile Send period a Private Message
Försöker dela med mig om jag kan :-) Har själv pysslat mycket med aktiva filter i mitt eget system. När man väl sätter sig in i principerna blir det som att bygga med lego. Det är lätt att anpassa till det man själv vill ha, UTAN att ha såå mycket förkunskaper i elektronik.

Nej, nagrefs variant funkar inte "bättre". De är båda lika "bra". Nagref kör 18 dB/oktav och den finska 24 dB/oktav, det är skillnaden. Kör på den finska om du vill ha 24 dB/oktav.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/13 :  17:06:16  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Vad bra, ska åka förbi elfa och fixa en katalog så man kan kolla priser (deras hemsida e värdelös...).

Tror dock inte slutnotan slutar på så höga summor.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:23:45  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Men vilken OP-stärkare ska man ha, vilka parametrar ska man kolla på ?

Tidigare i tråden nämndes TL72 & TL82 spelar det någon roll vilken?

De ska vara "unity gain"-stabila, vad är det?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/08/13 :  21:30:59  Show Profile Send SW a Private Message
Varför inte använda NE 5532 den finns ju hos ELFA. Den anses väl som en betydligt bättre OP-förstärkare än tex TL 072. Har sett CD-spelare i 15000:- klassen där det suttit NE 5532 i audiodelen.

S
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/13 :  21:54:48  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jo det gjorde det
, nu när jag kollar i katalogen, hittade inte det när jag sökte på webben igår. Tack!

Nu till några korkade frågor....

1. Vilken typ av konding ska man ha, chippet vill ju med 15V (enligt schemat), går det att köra med en konding som har en arbetsspänning på "50 V=30 V~" den har fö. en pulstålighet på 20V/uS.

Hur ska man tänka? Låter ju som fel arbetsområdet...

2. Motstånd samt vridpott, vilken effekttålighet ska man ha på dem?


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000