HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY avmagneteserare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:00:24  Show Profile Send HPW a Private Message
Det finns CD skivor som lär ha en avmagnetiserande effekt. Dom låter som fan .

En av Hifidelitys test skivor hadde en snutt av nämnda oväsen men den hadde inte fulllängd för att uppnå maximal avmagniserande effekt.

Nu undrar jag lite runt teorierna så stt man kan åstadkomma en sådan effekt själv.

Det är ju ngn form växelström med ngn form av vågform. Det verkar som man börjar med en stor amplitud för att sedan långsamt ta ner signalen till noll. Signalen är definitivt ingen sinus utan mer komplex och kommer jag ihåg rätt så är det en och samma ton dvs inget frekvens svep.

Anledningen till att jag frågar är att man kanske kan fixa till ngn sådan vågform men en modern synth och liksom göra en egen sådan skiva till ett lågt pris.

Jag ska oxo undersöka hur det ser ut på Hifidelitys skiva ( är det ngn som kommer ihåg på vilken Nummer av CD det var ?

Bra teorier välkommnas. Man kan även tänka sig att utveckla denna ide för att använda till att spela in kablar.

Jag hoppas på att ni har bra ideer. Helst inte att kopiera dom som finns.

Rundgång & Omgång

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:30:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad är det du vill degaussa? Högtalarspolen
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:41:11  Show Profile Send HPW a Private Message
Ja det blir ju hela anläggningen på ngt sätt eftersom man spelar upp detta hemska oväsen i hela anläggningen via CDn.

Jag tror att det har varit en diskutions tråd om detta om dom komersiella motsvarande CDna här på forumet. Men jag hittar inte denna tråd, men det verkar som om dom göra nyttaenligt tråden.

Själva grejen med DIY är väl mer att lära sig ngt o experimentera snarare än att spara ngr 100 lappar


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/08/22 :  08:27:59  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Låter som någon slags olja bryggd på reptiler.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/22 :  09:04:46  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Det är en gammal, välkänd och vetenskapligt bevisbar
metod att avmagnetisera t ex tonhuvuden med en
avklingande magnetisk oscilation. Vilken karaktäristik
som ar den mest effektiva vet jag inte...

Jag tror nog inte att det rör sig om ormolja...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/22 :  10:01:00  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Det är ett ganska långt steg från en defluxer på tonhuvuden till en CD-skiva med tyffa ljud.

Defluxerns uppgift är ju att tonhuvudet skall bli "noll" magnetiskt. Man sveper över tonhuvudena med defluxern, vilken skapar ett magnetsikt fält. Fältet är starkt nära defluxen och magnetiserar på så sätt partiklar i/på tonhuvudet. Sedan för man långsamt bort defluxen så att amplituden klingar ut och ladningarna lägger sig i ett slump-mönster så att nettoresultatet blir noll.

När man däremot spelar upp en sinuston på skivan, ska de mycket till, ström alltså, innan B-fältet blir så starkt att det påverkar omgivande magnetiska material. OM det trots allt skulle påverka i någon grad, kommer allt att paja så fort man stoppar in en ny skiva me musik på. Amplituden på signalen är ju lika stark på den!! :)

Så tror jag!

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:11:23  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag hittade att det vad HiFidelity tidningen med CD no 4 och att det är Densen demagnetization CD.

Det som följer med är inte en fullständig verson utan bara en Minut.

Jag tror att denna CD har varit som diskution på forumet förrut
med skeptiker och sådana som tror på att det gör nytta.

I alla fall tänkte jag om man hittar rätt vågformer för att " avmgnetisera " så blir detta ganska billig att göra själv.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:19:57  Show Profile Send HPW a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=4427&SearchTerms=,densen

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:42:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag vill ha lite vetenskapligga belägg innan jag tror på det....

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000