HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Motstånd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f.o
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/08/11 :  17:15:06  Show Profile Send f.o a Private Message
Hej på er!
Jag har två undringar..en kompis till mig köpte ett par nya högt. att ha i köket, det paret han har inkopplat är på 8ohm o dom han köpte är på 5ohm. han tycker att dom i köket (5ohm) låter "högre" än dom med 8ohm. Sen har jag en kanske dum fråga....varför bygger man högtalare med tex 4ohm istället för 8....jag hade för mig att det var lättare att driva ett par 8ohm..vad är fördelarna/nackdelarna.
Ha det gott!

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/11 :  17:49:20  Show Profile Send primere a Private Message
Jag kan missminna mig lite men 8 ohm är trögt och fyra lätt, eftersom om du har en stärkare på 2*100w i 8 ohm kont så blir det ca 2*200w i 4 ohm. Sen att inte förglömma känsligheten är viktig helst 90db känslighet under detta innebär trögare högtalare hoppas att jag svarade lite på ? tecknen.
Ha det så gott Thomas
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/11 :  20:17:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, de flesta förstärkare är designade för att jobba runt 8 ohm, även om de flesta klarar lägre utan problem. Det är när impedansen börjar krypa ned mot 1-2 ohm det kan bli jobbigt ("4 ohms impedans" betyder inte att impedansen ALLTID är 4 ohm, impedansen är frekvensberoende och varierar alltså hela tiden) eftersom förstärkaren då mäste leverera mer ström för att kunna leverera lika mycket effekt. 8 ohm är allstå en "lättare" last för de flesta förstärkare.

Det varierar lite vad man menar med "tungdriven", ofta pratar man helt enkelt om känsligheten och den är inte direkt relaterad till högtalarens impedans.
Be din kompis kolla känsligheten på högtalarna, gissningsis har 5-ohmarna helt enkelt något högre känslighet.
Go to Top of Page

f.o
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/08/11 :  20:42:03  Show Profile Send f.o a Private Message
ok, så slutsatsen är att om känsligheten är högre låter högtalarna "högre" om förutsättningarna är samma? För att återgå till frågan, varför då tillverka högtalare med tex. 4ohm impedans när ,som du säger, de flesta förstärkare är byggda för 8, blir effekten högre? (försäljningstrix) är det inte så att distorsionen i förstärkaren ökar vid tex 4ohm.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/11 :  22:51:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Känslighet är inte samma sak som impedans. Men en högtalare på lägre
impedans släpper igenom mer ström och slukar därför högre effekt vid
samma spänning. Men det är inte säkert den låter högre - DET beror på
känsligheten, som är antalet dB ljudtryck 1 meter framför högtalaren
vid 1W inmatad effekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:37:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja som sagts tidigare i denna tråd så är impedansen endast ett mått på vikken belastning som högtalaren utgör mot förstärkaren. Känsligheten är ju något annat.

Slutsatsen varför högtalare görs som 4 ohm eller 8 ohms har med mycket olika delar att göra. Vissa element passar bättre ihop till lådan än andra, t.ex. Vissa material i elementen passar bättre till lådan för att uppnå det ljud som konstruktören vill. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

f.o
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:15:28  Show Profile Send f.o a Private Message
Jag bugar för alla kloka ordNu är jag lite klokare
/Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000